Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy most w Warszawie? ZMID ogłasza przetarg

Piotr Wróblewski
Nowy most w Warszawie? ZMID ogłasza przetarg
Nowy most w Warszawie? ZMID ogłasza przetarg zmid.waw.pl/
Po kilku latach wraca temat Mostu Krasińskiego. O możliwości realizacji takiej inwestycji zapytał ZMID. Czy pojedziemy trasą, którą planował już Stefan Starzyński w 1935 roku?

W czwartek, 23 lipca, Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych poinformował o ogłoszeniu przetargu na "aktualizację istniejącej dokumentacji Trasy Krasińskiego na odcinku od pl. Wilsona do ul. Matki Teresy z Kalkuty z mostem nad Wisłą i wiaduktem nad torami kolejowymi". Ratusz chce sprawdzić, jak zmieniły się koszty realizacji inwestycji.

O przeprawę walczą przede wszystkim mieszkańcy Bródna. Most oraz wiadukt nad torami kolejowymi między ul. Jagiellońską, a ul. Matki Teresy z Kalkuty, usprawniłby dojazd z tamtejszych osiedli do centrum i byłby alternatywą dla tranzytowej Trasy Toruńskiej. Niezbyt przychylni nowej inwestycji są natomiast mieszkańcy Żoliborza, którzy obawiają się znacznego zwiększenia ruchu samochodowego pod ich oknami.

Budowa została zaplanowana w perspektywie budżetowej, w latach 2021 - 2023. Zarezerwowano na ten cel ponad 600 milionów zł. Jest jednak możliwość, żeby przeprawa powstała wcześniej. Wszystko zależy od budżetu, oszczędności i przesunięć środków w poszczególnych latach.

Most Krasińskiego miał powstać pod koniec lat 30. Pracę nad nim rozpoczął nawet prezydent Warszawy, Stefan Starzyński. Plany przerwała jednak wojna, a pomysł przeprawy z Żoliborza na Bródno musiał poczekać. W PRL-u zbudowano czteropasmową ul. Krasińskiego, do skrzyżowania z Wisłostradą. Projektanci zostawili miejsce na linię tramwajową oraz na możliwość przedłużenia trasy.

Do planów budowy mostu powrócono w 2006 roku. Wtedy zaproponowano przeprawę o długości 722 metrów wraz z estakadą nad torami kolejowymi na Żeraniu. Miały powstać po dwa pasy ruchu w każdą stronę, linia tramwajowa, ścieżka rowerowa i chodnik. Powstał projekt, a w 2010 roku wydano decyzję środowiskową.

W miejscu planowanej przeprawy miał stanąć most tymczasowy. Już po wydaniu decyzji środowiskowej, tuż przed rozpoczęciem remontu mostu Grota-Roweckiego, zaproponowano rozłożenie mostu Syreny na trasie od pl.Wilsona, do ul. Matki Teresy z Kalkuty (dawna Budowlana). Pomysł zaniechano, a most na Trasie Toruńskiej funkcjonował dalej, został jedynie zwężony.

Zobacz też: Most Syreny powstał 30 lat temu. Czy ktoś go jeszcze pamięta? [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto