Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Pragi jednak powstanie? Mniejsza, węższa, ale bardziej realna. Walczą o nią radni z dzielnicy

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras.
Obwodnica Pragi to stała obietnica wyborcza. Po wyborach za każdym razem trafia do śmietnika. Tym razem radny z Pragi ma pomysł, by feralna inwestycja wreszcie (po ponad dekadzie!) ruszyła. Nakłania ratusz, by zajął się sprawą. Czy mu się uda?

Przedwojenna Targowa była zielona. Dziś miejsce drzew zabrały samochody. Choć powstał już projekt „zielonej Targowej” to nie może zostać zrealizowany, bo wtedy dzielnica zakorkowałaby się na dobre. Niestety, Praga wciąż komunikacyjnie jest Warszawą drugiej kategorii. Wciąż brakuje dróg obwodowych, w tym najbardziej wyczekiwanej obwodnicy śródmiejskiej.

Obwodnicę Pragi – która w końcu umożliwi przejazd z ronda Wiatraczna na Targówek Fabryczny w pięć minut (a nie jak teraz w 20) – obiecywała już… Hanna Gronkiewicz-Waltz w 2006 roku. Potem w każdych kolejnych wyborach przyszli prezydenci to potwierdzali, a jak brakowało tylko środków to szybko wykreślali z budżetu.

Obwodnica jednak powstanie?

Inwestycja wyceniana na ponad miliard złotych znów została wycięta. Jesienią rada Miasta przeniosła 406 mln zł na budowę obwodnicy Pragi z lat 2021-22 na 2023-24. Zakładając, że robotnicy zaczną pracować w 2023, drogą przejedziemy dopiero w… 2025. Dwadzieścia lat po obietnicy rozpoczęcia budowy. Wciąż jednak nie wiadomo czy i ten termin zostanie dotrzymany.

źródło: ZMID

Miasto przyznaje, że koszty obwodnicy są niedoszacowane. Na drogę trzeba wydać ponad miliard. Inwestycję podraża skomplikowany tunel pod rondem Wiatraczna oraz szerokie (na trzy pasy ruchu w każdą stronę) estakady nad węzłem kolejowym za Warszawą Wschodnią.

- Zaproponowałem, byśmy rozważyli zmniejszenie kosztów budowy obwodnicy – mówi nam Grzegorz Walkiewicz, radny z Pragi. - Żeby nie było takiej sytuacji, że znów okazało się, że jest za drogo – dodaje.
Walkiewicz przygotował stanowisko, które najpierw przyjęły dzielnicowe komisje budżetu, architektury i bezpieczeństwa, a następnie zagłosowali za nim radni Pragi-Północ. Teraz propozycja rozwiązania patowej sytuacji ma trafić do miejskich radnych. Jakie zmiany proponuje Walkiewicz?

Po pierwsze, nie odkładać inwestycji w czasie. Poza tym uwzględnić w Wieloletniej Prognozie Finansowej całą obwodnicę, także z pomijanym do tej pory odcinkiem Radzymińska – Rondo Żaba.

Radny znalazł także sposób na oszczędność dziesiątek, jeśli nie setek milionów złotych. Proponuje, by zmienić kategorię z drogi głównej ruchu przyspieszonego na drogę zbiorczą. Dzięki temu można ograniczyć koszty, a sam pas ruchu zwęzić do 3 metrów. Zmniejszyłaby się również prędkość projektowa – z 70 na 50 km/h. Dzięki temu na budowę można by wydać mniej.

Kolejne oszczędności to rezygnacja z kosztownych wiaduktów Kijowska/Zabraniecka oraz Stalowa/Pratulińska. W zmian powstałyby skrzyżowania jednopoziomowe. Cała trasa o długości 5,4 kilometra miałaby po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a nie jak dziś w projekcie (w większości 3x2).

Czy radni poprą pomysł?

Stanowisko trafi teraz do rady miasta, która zadecyduje co dalej. W lipcu radni z Pragi próbowali również wpłynąć na losy obwodnicy. Napisali wtedy. „[Rada Pragi-Północ – red.] zwraca się do Rady oraz Prezydenta m. st. Warszawy o pilne podjęcie działań zmierzających do dokończenia budowy Śródmiejskiej Obwodnicy Warszawy oraz dokończenia budowy Trasy Świętokrzyskiej”. Tamten apel pozostał bez odpowiedzi. Ale tym razem ma być lepiej, bo w piśmie są konkretne propozycje oszczędności.

- Od momentu gdy w październiku tworzyłem projekt stanowiska, zacząłem spotykać się z radnymi, by przekonać ich do tego rozwiązania. Ten pomysł został również dobrze przyjęty przez fachowców – mówi Walkiewicz. - Trudno mi oszacować jakiego rzędu będą to oszczędności. Budowa obwodnicy sprawi jednak, że tranzyt zostanie przeniesiony. Ulice Grochowska i Targowa przestaną być „ściekiem komunikacyjnym” - dodaje.

W stanowisku, podobnie jak w tym lipcowym, jest mowa także o potrzebie przedłużenia Trasy Świętokrzyskiej. To kolejna inwestycja, która została przesunięta na „później”. Kolejna niezbędna dla Pragi.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto