Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Okęcie: odprawią pasażerów z kwitkiem?

boa
boa
Nie dość, że pracownicy obsługi naziemnej biorą masowo urlopy na żądanie, to w piątek wygasa certyfikat upadłej spółki LGS, uprawniający m.in. do odprawy pasażerów. To może oznaczać chaos na stołecznym lotnisku.

Problemy pojawiły się po ogłoszeniu upadłości Lot Ground Services (LGS). Spółka obsługuje ok. 70 proc. rejsów na Okęciu. Zajmuje się m.in. odprawą pasażerów, załadunkiem bagaży i holowaniem samolotów. Wypowiedzenia dostali wszyscy z liczącej prawie 1400 osób załogi.

– Sytuacja jest bardzo trudna. Pracownicy składają masowo wnioski o urlop, wielu jest na chorobowym albo oddaje honorowo krew, by mieć dzień wolny – przyznaje w rozmowie z MM Warszawa Tadeusz Kretkiewicz, syndyk masy upadłościowej LGS.

– W środę na popołudniowej zmianie była tylko połowa załogi, samoloty miały spore opóźnienia – mówi MM-ce Andrzej Pielak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” LGS i dodaje:–- Ludzie chcą odebrać wolne dni, żeby szukać pracy, a zwierzchnicy się na to nie zgadzają.

Lot (Ground) Services

Umowy pracowników LGS wygasają 31 lipca. Co potem? Mogą szukać pracy w nowej spółce LOT Services (LS), należącej do Polskich Linii Lotniczych LOT. Bo właśnie ta firma będzie obsługiwać pasażerów Okęcia. – LOT Services podpisał już umowę dzierżawy sprzętu LGS z syndykiem masy upadłościowej. To daje gwarancję, że lotnisko będzie działać normalnie – tłumaczy rzecznik LOT-u Andrzej Kozłowski.

Ale jak twierdzi szef „Solidarności” LGS, pracownicy, którzy są na wypowiedzeniu, nie zostali poinformowani o przyjęciach do nowej firmy: – W gazetach piszą, że trwa drugi etap rekrutacji, ale my oficjalnie nic o tym nie wiemy – twierdzi Pielak.

Odprawią pasażerów z kwitkiem?

Umowa dzierżawy między LGS a LS wchodzi w życie 1 sierpnia 2009 roku. Dzierżawa obejmuje sprzęt i urządzenia do obsługi bagażu. Tymczasem już w piątek 10 lipca wygasa certyfikat LGS na obsługę naziemną. Jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego go nie przedłuży, warszawskie lotnisko może znaleźć się w opałach.

– Oczywiście, że obawiam się paraliżu Okęcia. Ale od strony organizacyjno prawnej nie widzę zagrożeń – wyjaśnia syndyk, który złożył wniosek o przedłużenie ważności certyfikatu oraz zezwolenia na usługi wykonywane przez LGS.

Także nowa firma LS stara się o stosowne zezwolenia i licencje. – Pisma od obu spółek już do nas wpłynęły. Teraz je analizujemy, a decyzje będą znane najpóźniej 10 lipca – mówi MM-ce rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.

Co ciekawe, zarówno syndyk, jak i rzecznik LOT-u twierdzą, że Lot Services stara się o uzyskanie certyfikatu uprawniającego do obsługi pasażerów już od 11 lipca. Natomiast rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego powiedziała nam, że Lot Services ubiega się o licencję ważną od od 1 sierpnia.

6 mln pasażerów w rok

Firma LGS powstała w 1992 r. Pod koniec maja sąd gospodarczy ogłosił jej upadłość likwidacyjną. Spółka obsługiwała rocznie ponad 100 tys. rejsów oraz ponad 6 mln pasażerów przylatujących i odlatujących z warszawskiego Okęcia. Na koniec 2008 roku firma odnotowała 20,2 mln zł straty, 8 mln zł zaległości wobec ZUS i ponad 10 mln zł wobel Polskich Portów Lotniczych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto