Problemy pojawiły się po ogłoszeniu upadłości Lot Ground Services (LGS). Spółka obsługuje ok. 70 proc. rejsów na Okęciu. Zajmuje się m.in. odprawą pasażerów, załadunkiem bagaży i holowaniem samolotów. Wypowiedzenia dostali wszyscy z liczącej prawie 1400 osób załogi.
– Sytuacja jest bardzo trudna. Pracownicy składają masowo wnioski o urlop, wielu jest na chorobowym albo oddaje honorowo krew, by mieć dzień wolny – przyznaje w rozmowie z MM Warszawa Tadeusz Kretkiewicz, syndyk masy upadłościowej LGS.
– W środę na popołudniowej zmianie była tylko połowa załogi, samoloty miały spore opóźnienia – mówi MM-ce Andrzej Pielak, przewodniczący NSZZ „Solidarność” LGS i dodaje:–- Ludzie chcą odebrać wolne dni, żeby szukać pracy, a zwierzchnicy się na to nie zgadzają.
Lot (Ground) Services
Umowy pracowników LGS wygasają 31 lipca. Co potem? Mogą szukać pracy w nowej spółce LOT Services (LS), należącej do Polskich Linii Lotniczych LOT. Bo właśnie ta firma będzie obsługiwać pasażerów Okęcia. – LOT Services podpisał już umowę dzierżawy sprzętu LGS z syndykiem masy upadłościowej. To daje gwarancję, że lotnisko będzie działać normalnie – tłumaczy rzecznik LOT-u Andrzej Kozłowski.
Ale jak twierdzi szef „Solidarności” LGS, pracownicy, którzy są na wypowiedzeniu, nie zostali poinformowani o przyjęciach do nowej firmy: – W gazetach piszą, że trwa drugi etap rekrutacji, ale my oficjalnie nic o tym nie wiemy – twierdzi Pielak.
Odprawią pasażerów z kwitkiem?
Umowa dzierżawy między LGS a LS wchodzi w życie 1 sierpnia 2009 roku. Dzierżawa obejmuje sprzęt i urządzenia do obsługi bagażu. Tymczasem już w piątek 10 lipca wygasa certyfikat LGS na obsługę naziemną. Jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego go nie przedłuży, warszawskie lotnisko może znaleźć się w opałach.
– Oczywiście, że obawiam się paraliżu Okęcia. Ale od strony organizacyjno prawnej nie widzę zagrożeń – wyjaśnia syndyk, który złożył wniosek o przedłużenie ważności certyfikatu oraz zezwolenia na usługi wykonywane przez LGS.
Także nowa firma LS stara się o stosowne zezwolenia i licencje. – Pisma od obu spółek już do nas wpłynęły. Teraz je analizujemy, a decyzje będą znane najpóźniej 10 lipca – mówi MM-ce rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego Katarzyna Krasnodębska.
Co ciekawe, zarówno syndyk, jak i rzecznik LOT-u twierdzą, że Lot Services stara się o uzyskanie certyfikatu uprawniającego do obsługi pasażerów już od 11 lipca. Natomiast rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego powiedziała nam, że Lot Services ubiega się o licencję ważną od od 1 sierpnia.
6 mln pasażerów w rok
Firma LGS powstała w 1992 r. Pod koniec maja sąd gospodarczy ogłosił jej upadłość likwidacyjną. Spółka obsługiwała rocznie ponad 100 tys. rejsów oraz ponad 6 mln pasażerów przylatujących i odlatujących z warszawskiego Okęcia. Na koniec 2008 roku firma odnotowała 20,2 mln zł straty, 8 mln zł zaległości wobec ZUS i ponad 10 mln zł wobel Polskich Portów Lotniczych.
Czytaj także:
Samoloty wylądują ciszej na Okęciu
Złoty Boeing poleciał do Brukseli [wideo]
Awaryjne lądowanie na Okęciu
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?