Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opole chce wojny z miejskim hałasem

Teraz Opole
Teraz Opole
W połowie roku poznamy program ochrony opolan przed hałasem.

To, że dokument jest potrzebny, pokazała mapa hałasu, stworzona pod koniec 2012 roku, którą każdy może znaleźć na stronie internetowej miasta www.opole.pl w zakładce ekologia.Z mapy, której powstanie poprzedziły szczegółowe badania poziomu hałasu, wynikało, że ponad 13 tys. opolan - na prawie 122,5 tys. mieszkańców miasta - w ciągu dnia narażonych jest na hałas drogowy przekraczający normę. W nocy takie zagrożenie dotyczy około 10 tys. osób.Na nadmierny hałas narażeni są głównie mieszkańcy ścisłego śródmieścia, a najwyższe wskaźniki odnotowano na obwodnicy północnej Opola, gdzie jest największy ruch tranzytowy, oraz na ulicach: Wrocławskiej, Batalionów Chłopskich, Plebiscytowej, Ozimskiej, Partyzanckiej, Budowlanych i Niemodlińskiej. Mniejszym problemem jest hałas kolejowy czy przemysłowy.Wszystkie te wyliczenia odnoszono jednak do norm, które obowiązywały w trakcie przygotowywania mapy. Tymczasem normy te niemal tuż przed ukończeniem budowy mapy zostały zliberalizowane.Dotychczasowe dopuszczalne limity natężenia hałasu w ciągu dnia były określone na poziomie od 50 do 65 decybeli, a w nocy - od 45 do 55 dB. W nowym rozporządzeniu ministra środowiska limity te zostały podwyższone do 68 dB w ciągu dnia oraz do 60 dB w nocy.Normy zmieniono, bo powodowały budowę setek kilometrów ekranów dźwiękochłonnych, które z roku na rok były coraz wyższe.Dlatego ratusz musi zaktualizować mapę, ale i przygotować program ochrony miasta przed hałasem.W urzędzie miasta otwarto już oferty firmy, które chcą się podjąć takiego zadania.- Zarezerwowaliśmy 200 tysięcy złotych, ale po złożonych ofertach widać, że zapłacimy mniej - ocenia Małgorzata Rabiega, naczelnik wydziału ochrony środowiska w urzędzie miasta.- Spodziewamy się, że teraz w Opolu liczba osób narażonych na nadmierny hałas spadnie. O ile? To będziemy mogli powiedzieć po uaktualnieniu naszej mapy - przyznaje Małgorzata Rabiega.Na pewno jednak liberalizacja norm nie spowoduje, że problem zniknie. Dlatego konieczne jest przygotowanie programu ochrony miasta przed hałasem. Najpierw powstanie jego projekt, a potem zostanie on skonsultowany z mieszkańcami. W lipcu będzie gotowy.- Taki program nie będzie zakładał tylko budowy zabezpieczeń przed hałasem czy konkretnych rozwiązań drogowych - ocenia Małgorzata Rabiega. - To będzie także wytyczna dla nowych planów zagospodarowania przestrzennego miasta. Wiedząc, że obok ma przebiec ruchliwa trasa, nie powinniśmy zezwalać na budowę domów w bliskiej odległości od dużej drogi.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto