Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Park naprawdę kolejowy

wiadukt
wiadukt
Na pierwszym planie wiatrak koźlak. Obok młode sadzonki wytyczają aleję. Na prawo zaczyna się dzisiejszy park Kolei Szprotawskiej.
Na pierwszym planie wiatrak koźlak. Obok młode sadzonki wytyczają aleję. Na prawo zaczyna się dzisiejszy park Kolei Szprotawskiej. zasoby Muzeum Lokalnego Kolei Szprotawskiej
Zimą 2013 nadano mu nazwę Kolei Szprotawskiej. Po roku nadszedł czas, aby dzieci mogły się w nim pobawić kolejowymi gadżetami. Jeszcze zanim przyjedzie najprawdziwszy parowóz.

Skwer u zbiegu Jaskółczej i Ogrodowej to teren dawnych Lattwiese, czyli Dzikich Łąk. Jeszcze na zdjęciach z przełomu XIX i XX w., na których głównym akcentem jest wielki wiatrak holender, stoi on pomiędzy dopiero co nasadzonymi drzewkami. Później postała tu stacja macierzysta kolei szprotawskiej, z miłym dla oka dworcem, parowozownią, obrotnicą, składem węgla i stacją nawadniania. Obok wyrósł park...
W styczniu 2013 r. nadano mu nazwę Parku Kolei Szprotawskiej. Od początku Klub Miłośników Kolei Szprotawskiej sugerował, iż nazwa to dopiero początek. Klub zamierza urządzić na jego obrzeżach skansen kolejowy, taboru obsługującego w całej Europie koleje typu Kleinbahn. Parowóz z Suchej Beskidzkiej byłby już tu był, gdyby nie brak bezpiecznego miejsca. Ale zanim stanie tu parowóz, licznie bawiące się tutaj dzieci dostaną nową zabawkę terenową.
Jesienią 2013 razem z Miastem Zielona Góra miłośnicy kolejki sprowadzili spod Głogowa stary semafor i tarczę kierunkową. Oba urządzenia, chociaż sprawne, przestały być potrzebne, czekała je ostatnia podróż, na złomowisko lub od razu do huty. Dzięki staraniom zielonogórskiego magistratu i miłośników kolei szprotawskiej ich los się odmienił – pojechały, ale do... Zielonej Góry (zostały złożone na zimę w bazie ZGKiM). Przy pomocy grona przyjaciół, przy dobrej organizacji. operacja odbyła się bezkosztowo. Miasto za darmo otrzymało, coś co wiosną ma być atrakcją, jakich gdzie indziej nie ma.
Oba urządzenia po renowacji mają stanąć w Parku Kolei Szprotawskiej, na razie bez szyn, ale za to w pełni sprawne. Odnowione zostaną wszystkie mechanizmy sterowania, tak, że licznie odwiedzające Park dzieci, będą mogły sobie kręcić korbką i patrzeć jak wędruje z góry na dół ramię semaforu lub jak obraca się tarcza kierunkowa. Wydaje się zresztą, że taka zabawa nie stanie się wyłącznie domeną dzieci, że dorośli też chętnie sobie pokręcą korbką... Dawni kolejarze z sentymentu, pozostali – z ciekawości. Zwłaszcza, że w kolejnym etapie, semafor zostanie sprzęgnięty z czynną zwrotnicą, a na samym końcu, po tej zwrotnicy będzie można przetoczyć drezynę i nieduże, zabytkowe wagoniki z przełomu XIX i XX wieku. Ale to jeszcze nie w tym roku...
Póki co niezbędny jest remont uratowanych od złomowania i zimujących w Zielonej Górze urządzeń oraz projekt ich bezpiecznego osadzenia w Parku, no i sam montaż. Obok urządzeń mają stanąć też niezwykle ciekawe interaktywne tablice edukacyjne. Tych działań jednak Klub Miłośników Kolei Szprotawskiej nie planuje już realizować, po raz kolejny, samodzielnie i bezkosztowo. Klubowicze zapraszają mieszkańców miasta do wspólnej akcji. Nie wymaga ona od nikogo ani ciężkiej pracy, ani żadnych wydatków finansowych. W grudniu opracowano i złożono w Urzędzie Miasta odpowiedni wniosek do budżetu obywatelskiego. Przeszedł on pozytywnie formalną weryfikację i teraz wszyscy mogą zagłosować na semafor i tarczę dla Parku Kolei Szprotawskiej. Zagłosować, aby ich remont i montaż, został pokryty w ramach budżetu obywatelskiego.
Wydaje się, że biorąc pod uwagę zarówno aktywność miłośników kolei i ich dalekosiężne plany (stworzenia muzeum kleinbanhów na poziomie europejskim), a również tradycje kolejarskie miasta Zielona Góra i charakter tego Parku (dużo matek z bawiącymi się dziećmi, bliskość trzech szkół podstawowych, w tym specjalnej, z których dzieci mogą tu przyjść w trakcie lekcji na zajęcia edukacyjne), projekt ten należałoby bezwzględnie zrealizować. Miłośnicy kolei stworzyli już sami Muzeum, postarali się o Park, o parowóz, organizują wystawy i zajęcia edukacyjne dla wszystkich mieszkańców, uratowali i przywieźli do Zielonej Góry semafor i tarczę. Najwyższy czas im za to podziękować i wesprzeć swoim podpisem.
Projekt możemy zrealizować my wszyscy, składając podpis na karcie do głosowania nad projektami do budżetu obywatelskiego, na liście nr 1 (małe projekty) i zakreślając pozycję nr 1.64. Głosować można elektronicznie (link http://www.zielona-gora.pl/PL/1618/Budzet_obywatelski/) lub na karcie papierowej. Karty papierowe można odebrać w Urzędzie Miasta lub od członków Klubu (kontakt 607 625 979, [email protected]).
Czytaj również:Budżet obywatelski w Zielonej Górze. Czas zagłosować! (lista propozycji)
 
Klubowicze liczą na głosy nauczycieli, kolejarzy, rowerzystów (Park leży w ciągu Zielonej Strzały i nowe urządzenia uatrakcyjnią również tę trasę rowerową, która wg samych rowerzystów miała upamiętniać kolej szprotawską), krajoznawców i wszystkich mieszkańców okolicznych osiedli oraz całego miasta.
Czy poprzestawiamy sobie semafor ? To zależy już tylko od nas samych...

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto