Lidia Łączek jest już po egzaminie na świadectwo maszynistki, który zdała na ocenę bardzo dobrą. Jeszcze w sierpniu przed nią pierwsza jazda z instruktorem. - Na gratulacje jeszcze przyjdzie czas, ale już teraz chcemy się z Wami podzielić tą dobrą wiadomością - napisał z kolei profil SKM na Twitterze. Obecnie w szeregach Szybkiej Kolej Miejskiej pracuje 138 maszynistów i 1 maszynistka. Z dużą radością wiadomość o szczęśliwym zakończeniu przyjął też prezes SKM, Alan Beroud.
- Pani Lidia jest pierwszą maszynistką w historii SKM, ale mam nadzieję, że jej wiedza, kompetencje i determinacja będą przykładem dla innych pań, które dotąd myślały, że maszynistami mogą być tylko panowie i że to zawód dla nich nieosiągalny. Czekamy na kolejne kandydatki. Wiem, że już cztery panie zapisały się na najbliższy kurs na licencję, który rozpocznie się 2 września – powiedział nam Alan Beroud, prezes zarządu SKM Warszawa.
Cały proces szkolenia, który przeszła Lidia Łączek składa się z dwóch etapów. Pierwszy to kurs na licencję maszynistki/maszynisty. Trwa 15 weekendów, łącznie prawie 300 godzin. W jego trakcie kandydaci i kandydatki poznają m.in. specyfikę i środowisko pracy, podstawy eksploatacji pojazdów i ich budowę, technikę prowadzenia ruchu kolejowego, uczą się także o zagrożeniach czy zasadach postępowania w razie wypadków oraz sytuacji ekstremalnych. Szkolenie kończy się egzaminem w Urzędzie Transportu Kolejowego.
Jak zostać maszynistką lub maszynistą?
Najbliższy kurs na licencję maszynisty/maszynistki, organizowany przez Ośrodek Szkolenia Maszynistów przy warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej rozpoczyna się 2 września. Zapisy są wciąż otwarte, a na liście chętnych są już cztery kobiety. Wszystkie informacje dostępne są tutaj. Drugi etap to wspomniane szkolenie na świadectwo. Odbywa się ono po zatrudnieniu u konkretnego przewoźnika (na stanowisku maszynisty/maszynistki stażysty/stażystki) i trwa od 15 do 18 miesięcy.
W programie m.in. zapoznanie się z budową i naprawą taboru kolejowego (260 godzin), wykonywanie czynności rewidenta taboru (40 godzin) czy – przede wszystkim - wykonywanie czynności maszynisty pod nadzorem (1520 godzin). Po szkoleniu, kandydat lub kandydatka zostaje dopuszczony do egzaminu w Urzędzie Transportu Kolejowego. Zdany egzamin to przepustka do umowy dla kursanta lub kursantki i zatrudnienia na stanowisku maszynisty/maszynistki. Pierwsza jazda to przejazd z instruktorem, zaś kolejne już samodzielnie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?