Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP: decyzja o zburzeniu wiat jeszcze nie zapadła

gonzo19
gonzo19
W Międzylesiu zaplanowano protest przeciwko likwidacji zabytkowych wiat kolejowych na linii otwockiej. Ale nie wiadomo, czy do zburzenia wiat w ogóle dojdzie.

Protest ma się rozpocząć w sobotę o godz. 12.00 na stacji w Międzylesiu. Wezmą w nim udział mieszkańcy miejscowości położonych wzdłuż linii otwockiej. Będą zbierać podpisy do mazowieckiego konserwatora zabytków o ocalenie wiat.

Powstałe tuż przed II wojną światową wiaty na linii otwockiej były elementem prowadzonej w ówczesnych czasach elektryfikacji podwarszawskich linii kolejowych. Dla miłośników kolei i okolicznych mieszkańców charakterystyczne wiaty (w kształcie litery „T”) to już zabytek.

"Przystanki wybudowane w jednorodnej i ze wszech miar nowoczesnej formie, skromne wielkością a wyrafinowane kształtem (autorstwa inż. Kazimierza Centnerszwera z Biura Projektów i Studiów PKP) stanowią dziś świadectwo historii polskiej architektury." – piszą w apelu członkowie warszawskiego oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Tymczasem PKP Polskie Linie Kolejowe chcą unowocześnić linię łączącą Warszawę z Lublinem, tak aby pociągi mogły po niej poruszać się z prędkością do 160 km/h. Wzdłuż linii otwockiej miałby też powstać trzeci tor dla Szybkiej Kolei Miejskiej.

To może oznaczać, że zabytkowe wiaty trzeba byłoby zburzyć, bo przy peronach gdzie stoją – tory są wygięte w łuk. – A dla szybkich pociągów dalekobieżnych muszą być proste – wyjaśnia Krzysztof Łańcucki z PKP PLK. Dodatkowo konieczne będzie znalezienie miejsca na trzeci tor dla SKM.

Nie wiadomo jednak, czy do wyburzenia wiat w ogóle dojdzie. – Na razie to tylko jeden z wariantów. Niewykluczone, że uda się zachować historyczne wiaty i dostosować tory dla szybkich pociągów – podkreśla Łańcucki.

Koleje liczą na przychylność mieszkańców. – Chcemy wybudować tam trzeci tor dla SKM. To znacznie ułatwiłoby komunikację między miejscowościami. Warunki są wręcz do tego idealne, bo przystanki byłyby bardzo blisko siebie – zaznacza rzecznik PKP PLK.

Koleje czekają teraz na studium wykonalności przygotowywane przez zewnętrzną firmę. – Wtedy będziemy wiedzieli czy w ogóle będzie konieczne wyburzenie wiat – dodaje Łańcucki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto