MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Zbudują nową trasę rowerową w Warszawie. Za niemal 32 mln zł. Na jakiej ulicy?

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
Powstanie do 2025 roku
Powstanie do 2025 roku Polska Press
W Warszawie powstanie nowa ścieżka rowerowa. Jej koszt to niemal 32 mln zł. Jak informuje stołeczny ratusz, będzie to największa tegoroczna inwestycja rowerowa w mieście. Jednocześnie ścieżka będzie stanowić kluczowy odcinek dla całej śródmiejskiej sieci. Gdzie powstanie i kiedy będzie gotowa?

Spis treści

Podpisano umowę na przebudowę ulicy Andersa

Stołeczny ZDM poinformował o podpisaniu umowy na przebudowę ulicy Andersa zlokalizowanej w warszawskim Śródmieściu. Prace wykona warszawska firma Wegarten, która zaproponowała najkorzystniejszą cenę - 31,8 mln złotych. To oferta niższa niż zakładano w kosztorysie. Przetarg miał formułę “zaprojektuj i wybuduj”.

Na bazie zatwierdzonego projektu organizacji ruchu, wspominana firma przygotuje dokumentację budowlaną i wykonawczą, a następnie zajmie się pracami w terenie. Na część formalną oraz budowę zaplanowano łącznie 20 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami prace będą się toczyć w latach 2024-2025.

Największa tegoroczna inwestycja rowerowa w stolicy

Jak informuje stołeczny Ratusz, remont ulicy Andersa to największa tegoroczna inwestycja rowerowa w Warszawie. Jest to bowiem kolejny etap rowerowego "kręgosłupa” centrum miasta.

Od razu po oddaniu najnowszego odcinka drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej wraz z placem Bankowym został przedstawiony szczegółowy plan dalszej rozbudowy tej trasy.

- Pełny potencjał trasa rowerowa uzyska dopiero po przedłużeniu jej na północ. Celem jest zapewnienie dojazdu rowerem z Żoliborza, a nawet z Bielan, do Nowego Centrum Warszawy - wyjaśniają urzędnicy.

Podpisana właśnie umowa dotyczy ulicy Andersa na odcinku od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa projektowanie II etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. W tym samym czasie powstaje również koncepcja ciągu dalszego, wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie to aż 3 kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia.

Po zakończeniu wszystkich wspomnianych etapów, korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza-Andersa-Marszałkowska-Waryńskiego będzie liczył blisko 8 kilometrów. Jednocześnie miasto pracuje również nad poprawą jakości już istniejących tras, poprzez ich przebudowę i rozbudowę infrastruktury rowerowej wzdłuż różnych odcinków ulicy Marszałkowskiej.

I etap prac

Jak wyjaśniają władze stolicy, pierwszy etap oznacza budowę asfaltowej dwukierunkowej trasy rowerowej na odcinku 1,2 kilometra. Po drodze połączy się ze wszystkimi odcinkami w okolicy, czyli:

  • drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi,

  • pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, 

  • pasami rowerowymi na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej,

  • drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki.

Realizacja tego zadania wymaga przebudowy wszystkich skrzyżowań z przestarzałą sygnalizacją świetlną.

To największa tegoroczna inwestycja rowerowa w Warszawie
To największa tegoroczna inwestycja rowerowa w Warszawie Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

W trosce o zieleń

Urzędnicy informują w komunikacie, że droga rowerowa będzie biec konsekwentnie po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z kompletem przejazdów rowerowych na wszystkich mijanych skrzyżowaniach. Trasa będzie częściowo wydzielona z jezdni, a jej przebieg w szczegółach zaplanowany jest tak, żeby jak najmniej ingerować w zieleń i nie pogarszać warunków życia dorodnych szpalerów muranowskich drzew.

W miarę możliwości będą też przeprowadzane tzw. rozpłytowania, czyli usuwanie zbędnych zabetonowanych lub wypłytowanych powierzchni, w miejscu których powinna pojawić się zieleń. Wstępnie może być to miejsce u zbiegu z ulicą Muranowską, która przejdzie przebudowę na całej długości. Firma Wegarten będzie miała też dodatkowo zadanie przeprowadzenia takiego rozpłytowania na ulicy Świętojerskiej, gdzie powiększona zostanie powierzchnia biologicznie czynna wzdłuż szpaleru drzew rosnącego na granicy z Ogrodem Krasińskich - przekazał stołeczny Ratusz.

Umowa zawiera także dwa mniejsze “dodatki”. To przedłużenie istniejących pasów rowerowych na równoległej do Andersa ulicy Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Sapieżyńska) oraz budowa krótkiego fragmentu drogi dla rowerów pochodzącego z budżetu obywatelskiego. Powstanie ona po wschodniej stronie ulicy Andersa od skrzyżowania z ulicą Świętojerską do włączenia w ulicę Długą, przy wejściu do stacji metra.

od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto