Okazuje się, że na 500 dni przed rozpoczęciem turnieju większość inwestycji umożliwiających jego sprawną organizację jest w trakcie realizacji, a znaczna część już się zakończyła. Mimo ograniczeń wymuszonych kryzysem koszt przedsięwzięć realizowanych w Warszawie przez instytucje centralne, miejskie i wojewódzkie wyniesie łącznie około 17 mld zł, w tym około 40 miejskich inwestycji związanych z przygotowaniami będzie kosztować około 6 mld zł.
Metro będzie, ale rok po Euro
Wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem - podkreśla wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz. - Ostatnio mieliśmy np. uroczystość zadaszenia Stadionu Narodowego. Także miejskie inwestycje są realizowane zgodnie z planem. W 2010 r. wydaliśmy na nie ponad 2,6 mld zł. Najważniejsze to: węzeł Marsa, kontynuacja budowy trasy i mostu Północnego, budowa blisko 20 km dróg ekspresowych, połączenie kolejowe z Okęciem oraz modernizacja tras tramwajowych - wylicza.
Nie wszystkie z zaplanowanych kilka lat temu inwestycji uda się zrealizować na czas. Kilkadziesiąt zostało wyłączonych z Master Planu przedsięwzięć związanych z organizacją Euro 2012 (niezbędnych do prawidłowego przebiegu imprezy). Zrezygnowano m.in. z części inwestycji na lotnisku (miał powstać nowy pięciogwiazdkowy hotel), budowy nowego Dworca Zachodniego, a modernizacja Wschodniego będzie realizowana w skromniejszym zakresie, niż pierwotnie zakładano.
Druga linia metra, którą kibice mogliby dotrzeć z centrum na Stadion Narodowy, będzie gotowa dopiero w 2013 r. Na razie nawet nie ruszyła również budowa obiektów wokół stadionu (miały tam powstać m.in. hala sportowo-widowiskowa, centrum kongresowe, pięciogwiazdkowy hotel, hale wystawienniczo-targowe i 40 tys. mkw. biur). Zamiast tego nadzorujące budowę obiektu Narodowe Centrum Sportu pracuje razem z architektami nad rozwiązaniem tymczasowym. Mają tam powstać parkingi i skwer.
Gotowe na przyjęcie kibiców jest lotnisko na Okęciu. W 2008 r. uruchomiono Terminal 2. Wdrażany jest też program inwestycji związanych z zakończeniem integracji obu terminali, modernizacją pasów startowych, płyt postojowych i drogowych. Trwają prace przy zakończeniu budowy pirsu południowego i budowie pirsu środkowego, łączącego obie części terminalu.
W Modlinie rozpoczęła się także budowa nowego portu lotniczego. Będzie gotowy do połowy 2012 r. Obsłuży około 1,8 mln pasażerów rocznie.
Polskie Linie Kolejowe zakończą w tym roku budowę dwukilometrowego odcinka łączącego stację obok Okęcia ze zmodernizowaną już wcześniej linią kolejową. Stołeczna Szybka Kolej Miejska zakupiła w związku z tym 13 nowoczesnych pociągów, które pojawią się w Warszawie w połowie tego roku. Wszystkie będą wyposażone w klimatyzację, systemy informacji pasażerskiej i monitoring. Trwa przetarg na zakup kolejnych sześciu.
Wszystko o Euro 2012 na www.drogadoeuro2012.pl
Zobacz, jak wyglądają przygotowania do Euro 2012 we Wrocławiu!
Co słychać o Euro 2012 w Gdańsku?
Więcej o Euro 2012 w serwisie Wiadomości24.pl
Wywiady, komentarze, wiadomości z boisk piłkarskiej Ekstraklasy w serwisie Ekstraklasa.net
Spotkajmy się na Bulgarska.pl!
Swingiem na mecz
W ostatnich dniach uruchomiono pierwszy, dziesięciokilometrowy fragment warszawskiej obwodnicy - odcinek trasy ekspresowej S8 Konotopa - Powązkowska. Przed Euro 2012 zostanie też zakończona budowa dwóch dużych węzłów komunikacyjnych Trasy Mostu Północnego przez Wisłę oraz trzypoziomowego węzła Al. Jerozolimskie - Łopuszańska.
W kwietniu 2011 r. zakończy się przebudowa Wybrzeża Szczecińskiego (ulicy w bezpośrednim sąsiedztwie Stadionu Narodowego), w czerwcu ul. Modlińskiej nad Kanałem Żerańskim. Od jesieni 2009 r. powstają odcinki drogi ekspresowej S8 Modlińska - Marki i drogi S79 i S2 na odcinku od węzła Lotnisko do Puławskiej. W sierpniu 2010 r. rozpoczęła się natomiast budowa odcinka S2 od węzła Lotnisko do węzła w Konotopie. Na nim obwodnica ekspresowa Warszawy połączy się z autostradą A2.
Budowa jej ostatniego, 92-kilometrowego odcinka Stryków - węzeł Konotopa rozpoczęła się we wrześniu 2010 r. Wszystkie wymienione odcinki dróg ekspresowych i autostrady A2 mają być przejezdne na Euro 2012.
Łatwiejsze życie mają mieć również kibice korzystający z komunikacji miejskiej. Do Warszawy stopniowo dostarczane są nowoczesne, niskopodłogowe tramwaje typu Swing (obecnie w stolicy jest ich 32). Ze 186 zamówionych do Euro dostarczonych zostanie 120. Trwa też intensywna modernizacja autobusów (do ME z warszawskich ulic znikną wysłużone ikarusy).
W dniu meczu Warszawę może odwiedzić nawet 150 tys. kibiców (w pozostałe dni 30-50 tys.).
Przed meczem i po meczu...
W końcu listopada 2010 r. władze stolicy przekazały UEFA Koncepcję Miasta Gospodarza przedstawiającą założenia organizacji strefy kibica, programu promocji i dekoracji. Powstanie na placu Defilad wokół Pałacu Kultury i Nauki. Teren o łącznej powierzchni ok. 240 tys. mkw. pomieści nawet 100 tys. widzów.
Specjalnie dla nich powstały także koncepcje bezpieczeństwa i zabezpieczenia medycznego. Kosztem 40 mln zł powstaje właśnie nowa siedziba miejskiego centrum bezpieczeństwa przy Młynarskiej (będzie gotowa w kwietniu). To w nim będą pracować przedstawiciele wszystkich służb odpowiedzialnych w mieście za bezpieczeństwo.
Wszystko o Euro 2012 na www.drogadoeuro2012.pl
Zobacz, jak wyglądają przygotowania do Euro 2012 we Wrocławiu!
Co słychać o Euro 2012 w Gdańsku?
Więcej o Euro 2012 w serwisie Wiadomości24.pl
Wywiady, komentarze, wiadomości z boisk piłkarskiej Ekstraklasy w serwisie Ekstraklasa.net
Spotkajmy się na Bulgarska.pl!
Pomeczowe wypowiedzi po meczu Włókniarz - Sparta
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?