Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rękopis znaleziony w Saragossie. Po premierze w Kochanowskim

Teraz Opole
Teraz Opole
Bartosz Maz/Teatr Kochanowskiego
Dużo erotyki, upiory z tanich horrorów i pytania o naszą duchowość. 25-letni reżyser Paweł Świątek czyta Potockiego jak ówczesnego Tarantino.

Z wielowątkowej, rozpisanej na 65 dni, XVIII-wiecznej powieści Jana Potockiego reżyser i autor scenariusza wybrali kilka opowieści, pokazujących spotkania głównego bohatera z przedstawicielami innych religii, wyznawcami innych form duchowości. Skupili się na relacji katolicyzm - islam, bo ten wątek obecnie wydaje się najbardziej nośny. „Rękopis znaleziony w Saragossie” w reżyserii Pawła Świątka jest moralitetem, w warstwie estetycznej nawiązującym do horrorów filmowych klasy B i komiksów. Alfons to Każdy (Everyman, Jedermann). Żyje w świecie przesyconym religią, której istoty - bez względu na wyznanie - ten świat jednak nie dotyka. Pozostaje zewnętrzna, kusząca innością forma, z jednej strony fundamentalizm, z drugiej - dewocja. Żadne nie służy ani zgłębieniu Boga, ani poznaniu człowieka. Szukając innych przejawów duchowości, współczesny człowiek jest do bólu cielesny. Dlatego psychomachia, jakiej poddany jest Alfons, ocieka seksem - demony uwodzą go erotycznie. W finałowej scenie objawiają się bohaterowi dwie Madonny. Jedna to postać z pogranicza religii i popkultury - takie figury, święte lalki w królewskich płaszczach, obsypane złotem noszą Hiszpanie na procesjach w Wielkim Tygodniu. Druga przywodzi skojarzenie z La Morenetą, do której wierni pielgrzymują na  Monserrat. Przed nią oddaje swe życie Alfons, a wyznanie wiary katolickiej spina klamrą całą opowieść. Przedstawienie jest zwięzłe (trwa niewiele ponad godzinę), klarowne i konsekwentne. Urzeka plastycznie, imponuje wyobraźnią. I jest przewrotnie zabawne. Premierowa publiczność niewiele się śmiała, ale może zabrakło wśród niej miłośników Tarantino, dla których ta opowieść będzie na pewno czytelna i atrakcyjna.   Jan Potocki  „Rękopis znaleziony w Saragossie”. Reżyseria: Paweł Świątek. Scenariusz i dramaturgia: Mateusz Pakuła. Scenografia: Marcin Chlanda. Kostiumy: Jolanta Kornacka, Arek Ślesiński.  Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu. Premiera 8 lutego 2014. Najbliższe przedstawienie: 28 marca.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rękopis znaleziony w Saragossie. Po premierze w Kochanowskim - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto