Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Seminarium naukowe na WSIiZ w Rzeszowie: "Uczelnie 2.0" (relacja)

Redakcja
Zdjęcie: Adam Janusz
Zdjęcie: Adam Janusz Szymon Taranda
Wczoraj w murach Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie odbyło się seminarium naukowe zatytułowane „Młodzi o problemach szkolnictwa wyższego. Uczelnie 2,0”. Patronat nad konferencją objęła Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. Barbara Kudrycka.

- Witam na seminarium, po którym wiele sobie obiecujemy – rozpoczął Rektor WSIiZ, prof. Tadeusz Pomianek.– Polska osiągnie sukces tylko wtedy kiedy będzie przedsiębiorcza innowacyjna. Jesteśmy przedsiębiorczy, jak nikt w Europie, co widać szczególnie podczas trwającego kryzysu ekonomicznego. Ale sama przedsiębiorczość nie wystarczy. Żyjemy w cywilizacji wiedzy, z której musi wynikać innowacyjność. Niestety nie wynika. Dlaczego w kraju ludzi zdolnych jest tak źle z innowacyjnością? Mam nadzieję, że dzisiejsze seminarium pozwoli poznać odpowiedź na to pytanie – powiedział w przemówieniu wstępnym Rektor Pomianek. – Moje pokolenie nie zrobiło nici prawdopodobnie już nic nie zrobi, by system szkolnictwa wyższego w Polsce był dobry. To Wy, młodzi, musicie zmienić strukturę edukacji w Polsce, czego Wam życzę – zakończył swoje wystąpienie.
Przedstawione w ostatnim czasie przez Ministerstwo oraz Fundację Rektorów Polskich dwie strategie rozwoju szkolnictwa wyższego, są doskonałym momentem do dyskusji nad przyszłością polskiej nauki i edukacji. - Rzadko zdarza się w debacie publicznej o tej tematyce,usłyszeć głosy studentów, młodych naukowców, biznesmenów czy polityków,którzy de facto będą w przyszłości zbierać plon aktualnie przeprowadzanych zmian. Celem seminarium jest umożliwienie „młodzieży polskiej", reprezentowanej przez różne grupy zawodowe, wyrażenia swoich poglądów i przedstawienia własnej wizji rozwoju szkolnictwa wyższego –wyjaśnia dr Andrzej Rozmus z Samodzielnego Zakładu badań nad Szkolnictwem Wyższym, które było organizatorem seminarium.
- Chciałbym zająć się kwestią podtytułu tego seminarium, czyli kwestią Uczelni 2,0. To z jednej strony umiejętność podążania uczelni za nowymi trendami i odnalezieniem się w społeczeństwie informacyjnym, z drugiej zaś to ocena, taka typowo akademicka – 2,0 – jaką można tym uczelniom dziś wystawić – powiedział dr Rozmus. Podczas swojego wystąpienia sporo miejsca poświęcił temu, czy Polskę stać na nowoczesne szkolnictwo wyższe. – Tak, stać nas na to, ale pod pewnymi warunkami. Trzeba uwzględnić tzw mega trendy, czyli wszelkiego rodzaju platformy multimedialne, e-learningowe, gry decyzyjne, Internet, trzeba stworzyć model spójnej edukacji (od przedszkola po doktorat), wreszcie trzeba wprowadzić nowe systemy nauczania, elastyczne i interaktywne – wyjaśnił dr Rozmus.
Po dwóch pierwszych przemówieniach, seminarium składało się z czterech paneli dyskusyjnych. W pierwszym o problemach szkolnictwa wyższego ze swej perspektywy mówili młodzi naukowcy, w drugim studenci, w trzecim młodzi przedsiębiorcy i w ostatnim młodzi politycy.
- 40% polskich uczelni prowadzi tylko jeden kierunek studiów – alarmuje dr Piotr Ciżkowiczz Ernst&Young. Takich uczelni w tym kraju nie powinno w ogóle być.Gdyby pieniądze przez nie pochłaniane przeznaczyć na pozostałe uczelnie, z ich finansami byłoby zupełnie inaczej – kontynuował drCiżkowicz. Przedstawił też alarmujące dane, z których jasno wynika, żew zasadzie od upadku komunizmu nic się w polskim szkolnictwie wyższy mnie zmieniło. To jedyny taki sektor w Polsce. - Nawet w skostniałej służbie zdrowia coś się zaczęło dziać, ale od 20 lat nic się nie dzieje ze szkołami wyższymi. Niestety – zakończył swoje wystąpienie dr Piotr Ciżkowicz.
Tomasz Lewiński z Koła Naukowego Badań nad Szkolnictwem Wyższym Uniwersytety Warszawskiego mówił z kolei o mentalności, którą musimy zmienić, by w sferze szkolnictwa wyższego dokonał się postęp. – Musimy nauczyć się konkurować dosłownie o wszystko. Uczelnie muszą konkurować o profesorów, o studentów. Studenci muszą konkurować o stypendia, o najlepsze zajęcia. Profesorowie o granty i środki na badania –argumentował Tomasz Lewiński.Prelegent wskazał też na problemy prawne – obecnie działanie uczelni reguluje ponad 200 aktów prawnych. Apelował też o to, by raporty Państwowej Komisji Akredytacyjnej były jawne dla maturzystów – jest to przecież ważne kryterium pozwalające dokonać mądrego wyboru uczelni.Taka polityka sprawiłaby też, że uczelnie zaczęłyby konkurować jakością. Dużo miejsca poświęcił też tematowi nowemu stypendium –roboczo nazwał je „stypendium pierwszym". Miałoby ono być przyznawane na podstawie wyników z matury. Uwolniłoby wielu zdolnych, ale biednych maturzystów przed lękiem o swój byt na studiach.
Inny prelegent, Jan Staniłko z Instytutu Sobieskiego, sporo mówił o innowacyjności. – Nie ma innowacji bez przedsiębiorstw. Innowacyjność powinna być mierzona ilością patentów wdrożonych, a nie tylko samą ilością – tłumaczył Jan Staniłko.Tylko tak będziemy w stanie zbudować silną gospodarkę, która będzie świetnie współistnieć z sektorem badawczym. Uczelniom powinno na tym bardzo zależeć.
Michał Wysocki z Wyższej Szkoły Biznesu w Nowym Sączu był kolejnym prelegentem, który zabrał głos. Zaczął od fragmentu „Cyberiady"Stanisława Lema i doszedł do wniosku, że wiele polskich uczelni uczy tego, czego tak naprawdę nie ma. Niewiele treści ze studiów jest adekwatnych do życia. – Uczelnie 2,0 istnieją... ale tylko w naszych głowach. My dobrze wiemy, czego chcemy, ale nie bardzo wiemy, jak to zrobić – powiedział Michał Wysocki. Już 20 lat rozmawiamy o zmianach i nic z tych rozmów nie wynika – kontynuował.
O zbliżeniu nauki i biznesu mówił Mateusz Wiktor z Technetium. Jest on przedstawicielem nielicznego grona biznesmenów,który chce pracować ze studentami i w nich widzi największy element rozwoju swojej firmy. Są młodzi, ambitni i szalenie kreatywni. - Czego przedsiębiorca może chcieć więcej? - zauważył.
8 czerwca 2010 roku być z pewnością ważnym dniem w historii polskiego szkolnictwa wyższego. Rektor Pomianek na początku seminarium mówił, że to właśnie do młodych ludzi będzie teraz należał ruch zmieniający uczelnie. Seminarium pokazało, że mamy wielu zdolnych i ambitnych ludzi, którzy nie krytykują dla zasady, ale mają do zaproponowania coś w zamian. Mają dobre i realne pomysły, które dałoby się wprowadzić w Polsce. Czekamy teraz na polityków, którzy wyrażą „wolę", by tak się stało!

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Seminarium naukowe na WSIiZ w Rzeszowie: "Uczelnie 2.0" (relacja) - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto