Tak przestępcy kradną w Warszawie i w okolicach. Oto najniebezpieczniejsze metody
Spoofing – jedna z najnowszych metod oszustów
Spoofing to nowa metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający.
Przed tą metodą ostrzega Biuro do spraw z cyberprzestępczością Komendy Głównej Policji.
Oszust w ten sposób podszywa się pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do swoich ofiar i udawać inną osobę. Poszkodowany ma wrażenie, ze prowadzi rozmowę np. z infolinią banku.
Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.
"Technicznie spoofing jest dziś możliwy głównie dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym. Przy ich wykorzystaniu dzwoniący może w niemal dowolnej usłudze ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policjanci nie mają możliwości technicznego zablokowania spoofingu, gdyż telefon przestępcy nie jest podłączony do sieci komórkowej, lecz komputerowej" – podają policjanci z KGP.
Oszuści, którzy wykorzystują nową metodę, zazwyczaj podszywają się za pracowników banków, przedstawicieli różnych urzędów czy nawet za policjantów. Przy tym sprawcy używają technik socjotechnicznych po to, by łatwiej zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a co się z tym wiąże – także do rachunku bankowego. Zazwyczaj w takich sytuacjach przestępcy nakłaniają do przelania pieniędzy na dane konto.