Jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich lat – most Północny, ma być gotowy na przełomie 2011 i 2012 roku. Właśnie wtedy pojadą nim samochody i, jak dobrze pójdzie, tramwaje. Wiele zależy jednak od tego, kiedy ruszy budowa linii tramwajowej na terenie Białołęki.
Decyzja, którą kilka dni temu wydało Biuro Ochrony Środowiska, przybliża perspektywę rozpoczęcia prac. To jednak jeszcze nie koniec biurokratycznej drogi. Trzeba bowiem dokończyć projekt i uzyskać zezwolenie na rozpoczęcie inwestycji. Teoretycznie mogłoby się to odbyć do końca roku. Teoretycznie… W praktyce może być jednak inaczej.
Protesty mieszkańców
Większość mieszkańców Białołęki opowiada się za tą inwestycją. Jednak nie brakuje głosów krytyki odnośnie jej założeń. Główne dotyczyły jej przebiegu wzdłuż ul. Światowida. Mieszkańcy złożyli własny wariant przedłużenia tej ulicy oraz samej linii tramwajowej. Jak twierdzą, urzędnicy go nie rozpatrzyli. Niezadowoleni narzekają również na to, że tramwaje będą za głośne, że wpłyną niekorzystnie na środowisko. Czy zatem decyzja środowiskowa zostanie przez nich zaakceptowana?
- Moim zdaniem będzie oprotestowana – ocenia Jan Jakiel ze stowarzyszenia SISKOM. - To dlatego, że propozycje zmian składane przez mieszkańców nie zostały wzięte pod uwagę – tłumaczy.
Sprawy nie przesądza Wojciech Tumasz, radny Białołęki. – Za wcześnie mówić o protestach, najpierw decyzję środowiskową trzeba dokładnie przeanalizować – twierdzi.
Ma być cicho i ekologicznie
Tymczasem w uzgodnieniu RDOŚ oceniono poziom emisji hałasu. Z analizy wynika, że „poziomy hałasu spowodowane eksploatacją linii tramwajowej będą mniejsze niż te, powstałe w wyniku ruchu samochodowego i jako takie nie będą one powodować przekroczeń standardów akustycznych na terenach chronionych”. Już w trakcie budowy podjęte zostaną działania minimalizujące wpływ hałasu. Przy szkołach podstawowych nr 154 i 342 przewidziano montaż ekranów akustycznych.
Ponadto wzdłuż trasy zasadzona zostanie zieleń, która stanowi naturalną barierę dla dźwięków. Przy budowie zastosowane zostaną podkłady betonowe z przytwierdzeniem sprężystym szyn oraz z gumowymi przekładkami podszynowymi. Torowisko będzie wyposażone w smarownice, chroniące przed bocznym zużywaniem się szyn i rantów kół tramwajowych. Z kolei czoła peronów wyłożone zostaną wykładziną dźwiękochłonną. Koła tramwajów i szyny będą regularnie szlifowane.
Tramwaje pojadą mostem Północnym na jego otwarcie?
Według ZTM do końca roku projektant trasy - firma MP Mosty z Krakowa, dokończy projekt i uzyska zezwolenie na realizację inwestycji. Harmonogram zakłada, że do końca 2011 roku tramwaje pojadą przez most Północny, do pętli przy ulicy Mehoffera, a w 2013 roku docierać będą do Winnicy.
Czekamy na Wasze opinie w tej sprawie? Możecie je również zgłaszać na stronie ZTM.
Czytaj także:
Marynarska i Wołoska bez tramwajów
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?