Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Opolu będzie więcej miejsca dla rowerzystów

Teraz Opole
Teraz Opole
Paweł Stauffer
W Opolu powstaną kontrapasy dla rowerów. Ratusza zamierza także przeznaczyć pół miliona złotych na nowe ścieżki.

Rowerem pod prąd można już jeździć na wyspie Pasiece i osiedlu Armii Krajowej. - Teraz chcemy wprowadzić nieco bardziej złożone rozwiązanie na ul. Matejki - mówi Sławomir Szota, oficer rowerowy Opola.Przeczytaj też: Na ulicy Mickiewicza w Opolu pojedziesz rowerem "pod prąd" Tym rozwiązaniem jest kontra-pas, czyli wydzielony białą linią fragment jezdni, pozwalający na jazdę rowerem pod prąd na ulicy jednokierunkowej. Wprowadzanie kolejnych przywilejów dla rowerzystów, to wstęp do tego, by z centrum Opola w ogóle wyprowadzać ruch samochodowy (oczywiście poza pojazdami mieszkańców). Dzieje się już tak w wielu niemieckich czy holenderskich miastach. - Trzeba się do tego przyzwyczaić. Kiedyś samochodem można było wjechać na ulicę Krakowską albo pod sam ratusz. Dziś już nikt o tym nie pamięta - mówi Arkadiusz Wiśniewski, wiceprezydent Opola. - Takie są ogólnoświatowe trendy. To bezpieczniejsze i ekologiczniejsze - dodaje.W Opolu strefa wolna od ruchu samochodowego miałaby obejmować tylko ścisłe centrum, czyli okolice ratusza i otaczające go uliczki.- Nie chcemy, aby takie zmiany przebiegały rewolucyjnie. Będziemy je wprowadzać stopniowo - mówi Arkadiusz Wiśniewski.Co ważne, na wielu ulicach poza ścisłym centrum też będziemy jeździli coraz wolniej. - Na osiedlach chcemy tworzyć strefy ograniczonej prędkości, do 30 km/h. Z drugiej strony samochody powinny mieć możliwość szybkiego przemieszczania się. Temu służy zastosowana już na ul. Ozimskiej zielona fala, albo podniesienie dozwolonej prędkości na części ul. Wrocławskiej do 70 km/h - mówi Sławomir Szota. Wiceprezydent Arkadiusz Wiśniewski nie potrafi powiedzieć, kiedy dokładnie taki model można w Opolu wprowadzić. - To kwestia kilku najbliższych lat. Musimy zbudować parkingi przed centrum, a także zadbać o to, by rozwijała się infrastruktura rowerowa - mówi Arkadiusz Wiśniewski. Tylko w tym roku ratusz przeznaczył pół miliona na budowę ścieżek rowerowych. Powstaje dokumentacja tej, która będzie się znajdowała na ul. Budowlanych, być może uda się wybudować kolejną, prowadząca do „Karolinki”.- Razem z MZD mamy też 200 tysięcy złotych na likwidację barier architektonicznych dla rowerów w mieście. Za te pieniądze są obniżane krawężniki i budowane ciągi rowerowo-piesze czy montowane stojaki. Mamy też listę zadań zleconych nam przez rowerzystów. Pierwsze to dostosowanie ul. Oleskiej do jazdy rowerem, tak aby z centrum łatwo można było dostać się na dawny ZWM- mówi radny Adrian Wesołowski, szef zespołu rowerowego. Wynika z tego tylko jedno. Z każdym rokiem w Opolu łatwiej będzie się poruszać rowerem, trudniej autem. Gru

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto