Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa podsumowała modernizacje taboru komunikacji miejskiej w ostatnich latach. 4 miliardy złotych na same pojazdy szynowe

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Warszawa podsumowuje zakupu taborowe dla komunikacji miejskiej
Warszawa podsumowuje zakupu taborowe dla komunikacji miejskiej Aleksy Witwicki
Pociągi Skody w metrze, Impulsy dla SKM, tramwaje Hyudaia i nowe autobusy. Warszawa pochwaliła się i podsumowała inwestycjami w tabor komunikacji miejskiej i tym jak zmienia się transport publiczny w stolicy. Nadchodzą też kolejne zakupy. Do Warszawy mają trafić autobusy elektryczne oraz kolejne tramwaje. Jakie i kiedy?

Nowe pociągi i tramwaje w Warszawie

- 98 proc. badanych uważa, że transport publiczny należy do najistotniejszych obszarów w mieście i aż 90 proc. ocenia go dobrze. Co więcej – 75 proc. mieszkańców jest zdania, że Warszawski Transport Publiczny jest najlepszym środkiem do przemieszczania się po mieście. Te liczby pokazują, że w ten obszar warto inwestować – mówiła Katarzyna Strzegowska, dyrektorka Zarządu Transportu Miejskiego, na konferencji prasowej poświęconej podsumowaniu wymiany taboru warszawskiej komunikacji miejskiej w ostatnich latach. Przypomnijmy, że stolica dokonała takich zakupów jak:

  • 37 pociągów Skody dla warszawskiego metra (1,3 mld zł),
  • 21 nowych składów Impuls 2 od Newagu (668 mln zł),
  • 123 niskopodłogowe tramwaje Hyundai Rotem (1,8 mld zł),
  • 60 pojazdów o niskoemisyjnym napędzie LNG (skroplony gaz ziemny).
Warszawa podsumowuje zakupu taborowe dla komunikacji miejskiej

Warszawa podsumowała modernizacje taboru komunikacji miejski...

To nie koniec zakupów

Obecnie we flocie MZA jest 1375 autobusów, w tym: 160 elektrycznych, 335 gazowych i 4 hybrydowe. Kolejnych 12 „elektryków” Solaris Urbino Electric 18 dotrze do stolicy w 2024 i 2025 roku. Przedsiębiorstwo przymierza się do zakupu kolejnych elektrobusów. Kilka dni temu otwarto oferty w przetargu na łącznie 30 nowych pojazdów. Postępowanie przetargowe podzielono na dwie części różniące się od siebie rodzajem baterii (i sposobu ładowania) pojazdów. 12 ma zostać zakupionych z bateriami High Power, a 18 z bateriami High Energy.

W przypadku części na 12 pojazdów pojawiły się następujące oferty:

  • Solaris- 38,081 mln zł brutto,
  • Daimler Buses - 39,837 mln zł,
  • Irizar - 44,139 mln zł

W przypadku drugiej części na 18 pojazdów:

  • Busnex, (autobusy Yutong- jeden z nich testowo już wozi pasażerów, o czym więcej tutaj) - 58,273 mln zł,
  • Solaris – 60,394 mln zł,
  • Irizar – 64,432 mln zł.

W przetargu aspektem decydującym o wyborze w 70% jest cena. To oznacza, że na stołecznych ulicach mogą wkrótce pojawić się kolejne Solarisy, ale też chińskie Yutongi. Pytany o wydawanie na chińskie elektrobusy pieniędzy unijnych prezydent Trzaskowski odpowiedział: - Miasto organizuje otwarte przetargi. Ja w nie ingeruje. Natomiast mamy oczywiście swoje preferencje w tej kwestii - uciął. Wkrótce powinniśmy poznać dokładne wyniki przetargu.

Jednocześnie miasto chce też dokonać zakupu kolejnych składów tramwajowych. Przetarg będzie obejmować 20 pojazdów w wersji podstawowej i aż 160 w opcji. Wszystko będzie zależało od dostępności środków, jak tłumaczy rzecznik spółki - Maciej Dutkiewicz. Zakup nowych pojazdów będzie się też wiązać z wycofywaniem pojazdów starszego typu. Po Warszawie wciąż jeżdżą tramwaje typu 105N - wysokopodłogowe. Jak mówi mi Dutkiewicz w zależności od tego ile pojazdów uda się kupić, równowartość tego będzie prawdopodobnie wycofywana. Przetarg ma wystartować w najbliższym czasie, a poprzedzały go konsultacje rynkowe.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto