Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warszawa przyjazna rowerzystom? Powstał specjalny raport. Wiemy, jak na tle innych miast wypadła stolica

Redakcja
Powstał raport dotyczący miast dla rowerzystów. Pomysłodawcy przyglądają się temu, jak poszczególne miejscowości i aglomeracje miejskie działają na rzecz społeczności rowerowej. Wiemy, jak na tle innych wypadła Warszawa. Czy łatwo jest być rowerzystą w stolicy?

Raport "Miasta dla rowerzystów 2022" powstał z inicjatywy centrumrowerowe.pl. Zestawienie pokazuje, jak 20 największych polskich miast działało w ostatnich latach na rzecz społeczności rowerowej.

Warszawa przyjazna rowerzystom

Z opublikowanych danych jasno wynika, że Warszawa sprzyja społecznościom rowerowym.

"W ubiegłym roku osoby poruszające się na dwóch kółkach po stolicy mogły korzystać aż z 708 kilometrów dróg dla rowerów. W ostatnich latach dedykowana infrastruktura się rozrosła, mimo że przeznaczany na nią budżet jest stosunkowo niewielki – w 2021 roku było to zaledwie 0,05 proc. środków miasta" – czytamy.

Warszawa wyróżnia się dostępnością rowerów publicznych. Veturilo, które działa przez dziewięć miesięcy w roku, udostępnia prawie pięć tysięcy jednośladów, w tym e-bike'i. W momencie uruchomienia usługi użytkownicy mieli do dyspozycji około 1000 rowerów i 55 stacji. W tym sezonie do użytku włączono 349 stacji oraz 4943 rowery, w tym coraz popularniejsze rowery ze wspomaganiem elektrycznym oraz rowerki dla dzieci.

Ten środek transportu ułatwia poruszanie się po zakorkowanych ulicach stolicy.

"Według sprawozdania z wykonania budżetu za rok 2021 w Warszawie jedynie 0,05 proc. wszystkich wydatków było związanych z infrastrukturą rowerową. To najmniej spośród badanych przez nas 20 miast" – wskazali twórcy raportu.

Rozdysponowanie tych środków nie spotyka się z całkowitą aprobatą aktywistów związanych z miastem.

- Miasto stara się uzupełniać brakujące odcinki infrastruktury rowerowej, jednak tempo tych działań pozostawia bardzo wiele do życzenia. Dużo kontrowersji budzi też skupianie się ratusza na tworzeniu mało przydatnych, za to monumentalnych dzieł, jak na przykład pieszo-rowerowa kładka, która ma połączyć Powiśle z Pragą. Jak wyliczono, środki zainwestowane w jej powstanie pozwoliłyby na rozwiązanie około 80 proc. najistotniejszych problemów infrastrukturalnych dla rowerzystów – skomentował Marek Smyk ze Stowarzyszenia Zielone Mazowsze.

W opublikowanym komunikacie wspomniano, że zgodnie z założeniami strategii rozwoju #Warszawa2030 miasto planuje w kolejnych latach zwiększenie liczby rowerzystów i pieszych, tym samym zmniejszając ilość spalin produkowanych przez auta.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto