Mniej prac domowych w Warszawie
Kiedy wracamy myślami do czasów szkolnych to przypominają nam się przede wszystkim prace domowe. Jedni spędzali nam nimi wiele godzin, drudzy – spisywali na korytarzu przed lekcją. Procent uczniów, którzy nigdy nie narzekali na prace domowe zadane przez nauczycieli jest z pewnością niewielki. „Najpierw lekcje, później zabawa” – ile razy zdarzyło nam się to słyszeć od rodziców? Z pewnością nie raz i nie dwa. Zamiast iść na podwórko, pojeździć na rowerze czy pójść do kolegi trzeba było uczyć się wierszyka na pamięć, malować obrazek na plastykę albo pisać wypracowanie. Każdy z nas to pamięta i każdy z nas na to narzekał. Kilkanaście warszawskich szkół bierze udział w programie pilotażowym, który zakłada zadawanie mniejszej ilości prac domowych lub niezadawanie w ogóle.
- Celem projektu jest zachęcenie szkół do partycypacyjnego stworzenia lub zmodyfikowania szkolnego modelu zadawania prac domowych w placówce - wyjaśnia Ewa Rogala, zastępczyni rzecznika prasowego Urzędu m.st. Warszawy.
"Zadaję z głową"
Program pilotażowy nosi nazwę „Zadaję z głową”. Na czym on polega? Nauczyciele mają zadawać mniej prac domowych, szczególnie w młodszych klasach. Pomysłodawcom zależy także, żeby zadawane było mniej pracy odtwórczej i nauki na pamięć. Takie zajęcia nie są kreatywne. Polecane są zadania złożone, wymagające planowania, projektowania i samodzielności, np. obserwacji jakichś eksperymentów.
Co ważne, nauczyciele nie powinni zadawać z dnia na dzień oraz na weekendy. Ważnym punktem w projekcie jest także to, aby zadawano pracę, którą dziecko jest w stanie odrobić samodzielnie. Nie chodzi tutaj o egoistyczne podejście rodziców czy brak czasu z ich strony. Zwyczajnie, nie każdy uczeń ma rodzica oraz nie każdy uczeń ma opiekuna, która może posiedzieć z nim kilka godzin. Ponadto, nauczyciele nie powinni stawiać złych ocen za błędy w pracy domowej. Na koniec, powinna być także korelacja między przedmiotami. Jeśli jednego dnia zadana jest praca z chemii, to z biologii nie może być w tym samym terminie.
- Ostatecznie do pilotażu zgłosiło się 20 szkół z Warszawy: SP 61, 68, 92, 103, 112, 120, 141, 143, 154, 163, 215, 257, 231, 257, 312, 314, 321, 323, 344 oraz ZSSiL nr 3 - wylicza Ewa Rogala.
Dzieci też chcą odpoczywać
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?