Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zajrzeliśmy do pierwszego w Warszawie tunelu tramwajowego. Kiedy pojadą tamtędy tramwaje? Na to jeszcze trochę poczekamy

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Tunel tramwajowy na poziomie -2
Tunel tramwajowy na poziomie -2 Szymon Starnawski
Tunel tramwajowy, a w zasadzie póki co pustka technologiczna, którą w przyszłości pojadą tramwaje pod dworcem Warszawa Zachodnia wygląda na gotowy. Będą w nim przyszłości znajdować się trzy przystanki. Kiedy to nastąpi? Póki co inwestycje są fazowane, więc na wygodne przesiadki jeszcze poczekamy. Ale jak podkreślają tramwajarze to była jedyna okazja by tunel zbudować już teraz.

2 marca, dzięki uprzejmości PKP PLK, mogliśmy zwiedzić przebudowę dworca Warszawa Zachodnia. To będzie największy dworzec w kraju i gigantyczny węzeł przesiadkowy. Jego elementem ma być także przechodząca tunelem na poziomie -2 linia tramwajowa. Dzisiaj to w zasadzie tylko pustka technologiczna. Wszystko wynika z faktu, że inwestycję podzielono.

Tunel tramwajowy na poziomie -2

Zajrzeliśmy do pierwszego w Warszawie tunelu tramwajowego. K...

- Pierwsza to dojazd do Warszawy Zachodniej od Grójeckiej. Przetarg na budowę jest gotowy i zostanie niedługo ogłoszony. Budowę tramwaju do Warszawy Zachodniej wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 roku zaplanowaliśmy na 2024 i 2025 rok. Wszystko będzie zależało od tego, jak szybko uda się podpisać umowę na budowę po przetargu - tłumaczy mi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. Dodaje także, że czekają na stanowisko Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Chodzi o możliwość finansowania budowy tramwaju z nowych funduszy UE na lata 2021 - 2027.

Wówczas pasażerowie skorzystają już z wygodnego dojazdu do dworca od strony Ochoty i Mokotowa. Linia będzie kończyć się przystankiem tak jak na poniższym schemacie (na dole obrazka). - Inwestycja będzie obejmowała tunel i podziemny przystanek tramwajowy blisko peronów WKD i pociągów podmiejskich - mówi Dutkiewicz. Pamiętajmy, że od strony Ochoty także trzeba zbudować tunel pod Alejami Jerozolimskimi i Parkiem Zachodnim do ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Połączy się on z elementem powstałym obecnie.

Tramwaje Warszawskie

Co z wykorzystaniem reszty tunelu? Wszystko zależy kiedy będzie możliwe zrealizowanie połączenia tramwajowego z dworcem od strony Woli. - W przyszłości zostanie wykorzystana na tunel tramwaju jadącego na Wolę. Jest to element planowanej magistrali tramwajowej z Woli do Wilanowa, której długość wyniesie około 20 km. Od początku zakładaliśmy, że inwestycja będzie podzielona na części, a każda z nich jest zaplanowana w taki sposób, że może funkcjonować oddzielnie - tłumaczy Dutkiewicz. - Skorzystaliśmy z jedynej szansy, która zdarza się raz na kilkadziesiąt lat, jaką jest przebudowa dworca - dodaje.

Tunel tramwajowy będzie połączony, z budowanym na poziomie -1, przejściem podziemnym ciągnącym się pod wszystkimi peronami dworca

Tramwaje Warszawskie są bowiem współinwestorem przebudowy dworca, zainwestowały około 75 milionów złotych. W rozmowie z nami rzecznik spółki zwraca uwagę na fakt, że dzięki temu przy rozbudowie połączenia tramwajowego nie będzie kolejnych utrudnień dla pasażerów na dworcu. -Dlatego zdecydowaliśmy się na budowę przestrzeni pod wszystkimi peronami, którą w przyszłości przekształcimy w tunel. A niezależnie od tego pracujemy nad przygotowaniem dokumentacji potrzebnej do budowy połączenia na Wolę - tłumaczy. Kiedy będzie możliwe jego zrealizowanie? Prawdopodobnie to perspektywa do okolic 2030 roku.

Konstrukcja dwóch poziomów tunelu
Konstrukcja dwóch poziomów tuneluPKP PLK, Marcin Jandula

Na konferencji prasowej, zorganizowanej przez PKP PLK, pojawili się także radni Warszawy, którzy wskazywali, że miasto otrzymuje konkretną infrastrukturę i zadaniem samorządu jest teraz to wykorzystać. - Jest sporo miejsc w Warszawie i w Polsce, gdzie zabezpieczono infrastrukturę do rozbudowy. Tak jest na przykład z węzłem drogowym drogi ekspresowej Marynarska, który został oddany do użytku w 2013 roku. Jezdnie czekają na możliwe wydłużenie. Inny przykład – od 30 lat - zwraca uwagę Dutkiewicz. Podobne rozwiązania, tunele czekające na dociągnięcie np. linii metra stosuje się chociażby w Berlinie czy Londynie.

Remont Warszawy Zachodniej opóźniony

Tymczasem wiemy już, że wbrew pierwotnym zapowiedziom prac nie uda się zakończyć przebudowy w tym roku. - W 2024 roku na dworcu będą jeszcze toczyć się prace. Obecnie aktualizujemy harmonogram pozostałych do zrealizowania prac - odpowiada Karol Jakubowski z PKP PLK zapytany o to kiedy zakończy się przebudowa. Dokładnego terminu na dziś nikt nie potrafi wskazać.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto