Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zielona fala objęła kolejne tramwaje w Warszawie. Cztery popularne linie pojadą szybciej

Redakcja
Szymon Staranawski/ARCHIWUM
Zielona fala dla tramwajów między Dworcem Centralnym a GUS już działa. Szybciej pojadą cztery linie: 10, 17, 33, 41. Dzięki cyfrowej technologii podróż skróci się nawet o 2 minuty. Szczegóły w tekście poniżej.

Przyśpieszą tramwaje aż czterech linii

Dobra wiadomość dla podróżujących tramwajami. Zielona fala między Dworcem Centralnym a GUS już działa. Tramwaje przejadą szybciej przez pięć skrzyżowań – przy Koszykowej, Nowowiejskiej, Trasie Łazienkowskiej, Nowogrodzkiej i przy Rondzie Czterdziestolatka. Mowa o czterech liniach: 10, 17, 33, 41. Skrócenie czasów przejazdu tramwajów to zasługa nowoczesnych programów sygnalizacji świetlnej. - Na odcinku GUS – Dworzec Centralny sygnalizacje zostały ze sobą skoordynowane. Tramwaj podjeżdżając do kolejnych skrzyżowań od razu może jechać dalej i nie musi czekać pod sygnalizatorem. Pracę systemu wspomagają czujniki w torowisku i dane z systemu nawigacji satelitarnej GPS - tłumaczy Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Szybciej o 2 minuty

Lokalizacja tramwaju jest aktualizowana na bieżąco i pozwala precyzyjnie przewidzieć, kiedy wagon dotrze do kolejnego skrzyżowania. Dzięki połączeniu kilku sposobów wykrywania tramwajów i nadawania im priorytetu czas przejazdu na odcinku o długości 1,5 km skraca się nawet o 2 minuty. Trasa GUS – Dworzec Centralny to nie jedyna trasa, na której pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut.

Zielona fala w całej Warszawie

W Warszawie jest coraz więcej skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów. Nowoczesne rozwiązanie funkcjonuje już na 156 z ponad 255 takich miejsc. Obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. - Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań - przekazuje Maciej Dutkiewicz rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Oszczędność w budżecie

Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że zużycie energii przez tramwaje na ul. Marymonckiej spadło o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej miasto oszczędza w ciągu roku około 70 tys. zł. - Od początku zmian udało się nam odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracowników, o których teraz nie jest łatwo, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach - informuje Maciej Dutkiewicz.

Zobaczcie też:

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto