Przyśpieszą tramwaje aż czterech linii
Dobra wiadomość dla podróżujących tramwajami. Zielona fala między Dworcem Centralnym a GUS już działa. Tramwaje przejadą szybciej przez pięć skrzyżowań – przy Koszykowej, Nowowiejskiej, Trasie Łazienkowskiej, Nowogrodzkiej i przy Rondzie Czterdziestolatka. Mowa o czterech liniach: 10, 17, 33, 41. Skrócenie czasów przejazdu tramwajów to zasługa nowoczesnych programów sygnalizacji świetlnej. - Na odcinku GUS – Dworzec Centralny sygnalizacje zostały ze sobą skoordynowane. Tramwaj podjeżdżając do kolejnych skrzyżowań od razu może jechać dalej i nie musi czekać pod sygnalizatorem. Pracę systemu wspomagają czujniki w torowisku i dane z systemu nawigacji satelitarnej GPS - tłumaczy Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Szybciej o 2 minuty
Lokalizacja tramwaju jest aktualizowana na bieżąco i pozwala precyzyjnie przewidzieć, kiedy wagon dotrze do kolejnego skrzyżowania. Dzięki połączeniu kilku sposobów wykrywania tramwajów i nadawania im priorytetu czas przejazdu na odcinku o długości 1,5 km skraca się nawet o 2 minuty. Trasa GUS – Dworzec Centralny to nie jedyna trasa, na której pasażerowie oszczędzą kolejne minuty. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut szybciej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut.
Zielona fala w całej Warszawie
W Warszawie jest coraz więcej skrzyżowań z priorytetem dla tramwajów. Nowoczesne rozwiązanie funkcjonuje już na 156 z ponad 255 takich miejsc. Obejmie wszystkie warszawskie skrzyżowania z torami i sygnalizacją świetlną. - Na koniec roku 2021 planujemy objąć zieloną falą dla tramwajów 75% takich skrzyżowań. Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań - przekazuje Maciej Dutkiewicz rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.
Oszczędność w budżecie
Dzięki obniżeniu zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Badanie wykazało, że zużycie energii przez tramwaje na ul. Marymonckiej spadło o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej miasto oszczędza w ciągu roku około 70 tys. zł. - Od początku zmian udało się nam odzyskać aż 29 tramwajów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracowników, o których teraz nie jest łatwo, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się częściej na przystankach - informuje Maciej Dutkiewicz.
Zobaczcie też:
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?