18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zwyczaje zakupowe Polaków - Shopping Show 2013

Basia Woźnica
Dla większości kupujących cena produktu nie jest najważniejsza. Liczy się przede wszystkim jakość i miejsce, w którym robimy zakupy. Nawyki i rytuały najmocniej kształtują nasze zachowania na zakupach - wynika z badań Zwyczaje zakupowe Polaków – Shopping Show 2013.

Co roku na zakupach wydajemy aż 650 mld złotych. Najwięcej wydają mieszkańcy woj. mazowieckiego i Wielkopolski, najmniej mieszkańcy Podkarpacia i województw opolskiego i warmińsko – mazurskiego.
Co ciekawe nie kierujemy się przede wszystkim ceną. Większość Polaków podczas zakupów analizuje stosunek ceny do jakości oferowanego produktu. I stara się znaleźć najlepszą dla siebie ofertę.
Kryzys sprawił, że staliśmy się bardziej świadomymi konsumentami. chętniej sięgamy do Internetu po informacje o promocjach, rabatach, itp. Częściej skłaniamy się do tzw. rozsądnych zakupów - porównując ceny produktów.

Czytaj także: Akademia Kulinarna Whirlpool otwarta. Gotuj na luzie [ZDJĘCIA]

Z badań Pentora wynika, że ponad połowa ( 55 proc.) Polaków robi zakupy codziennie, a statystycznemu Kowalskiemu zajmują one 3 godziny w tygodniu. Najczęściej robimy zakupy w piątek i sobotę, ale nieszczególnie je lubimy, bo wtedy w sklepach panuje największy tłok. Najmniejszy ruch w sklepach jest w środę.
Co ważne, jeśli już znajdziemy sklep lub galerię handlową, którą polubimy, zazwyczaj wracamy właśnie do niej. Decydującymi czynnikami są dla nas bliskość miejsca zamieszkania, jakość towarów, ceny, atrakcyjność oferowanych towarów, wielkość sklepu czy łatwość poruszania się w nich.
Codzienne nawyki i rytuały są ważne dla 2/3 badanych konsumentów. Dotyczy to zarówno sklepów które wybieramy jak i konkretnych marek. Jednak nagłe pogorszenie jakości produktu, zła obsługa lub spora podwyżka ceny mogą zmienić te przyzwyczajenia.

Czytaj także: Dzień Psa: Głosuj i wygraj zapas karmy!
Z raportu Shopping Show 2013 dowiadujemy się też czym kierują się konsumenci wybierając konkretny produkt. Ceną, jakością czy marką? W przypadku komputerów i sprzętu rtv/agd zdecydowanie największe znaczenie ma marka a mniejsze cena. Cena nie ma znaczenia przy wyborze zabawek, tam dla ponad 70 procent badanych najważniejsza jest jakość i bezpieczeństwo. Ceny nie mają znaczenia przy kupowaniu ubrań. To kryterium jako najważniejsze wskazało jedynie 11 proc. badanych.
Inaczej wyglądają nasze ścieżki zakupowe w przypadku produktów spożywczych, gdzie liczy się przede wszystkim znana marka. Ma ona znaczenie przy wyborze serka homogenizowanego i piwa W przypadku soków decydującym czynnikiem jest smak cena. Smak jest też dla nas najważniejszy przy wyborze chipsów, ciastek i innych przekąsek Z kolei w przypadku masła czy margaryny decydującym kryterium jest cena - liczy się ona najbardziej dla 78 proc. kupujących.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto