Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowa północna obwodnica Warszawy S50. Jak będzie wyglądał "ring Warszawski"? Poznaliśmy plany GDDKiA i terminy

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
mat. pras. / GDDKiA
Pierwszy kawałek „ringu” naokoło Warszawy powstanie najszybciej za dziewięć lat. - Wszyscy wiemy, że ta droga jest potrzebna. Ale niektórych terminów nie możemy „przeskoczyć” - powiedział Tomasz Żuchowski, dyrektor GDDKiA. Północna część trasy - planowana jako droga ekspresowa S50 - ma studium korytarzowe i cztery warianty do wyboru. Poznaliśmy też wstępny koszt i czas realizacji.

Północna obwodnica Warszawy. Gdzie będzie droga S50?

Na „pierwszy ogień” poszła północna część obwodnicy aglomeracyjnej. Droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Na spotkaniu z samorządowcami dyrektor GDDKiA przedstawił cztery warianty trasy S50. W każdej z wersji szybka trasa zaczyna się na węźle Wiskitki – przecięcie z A2 – a kończy się albo na węźle Mińsk Mazowiecki, albo na wężle Dębe Wielkie (oba z A2).

Za najkorzystniejszy ekonomicznie wstępnie wskazano korytarz „zielony” zaczynający się przy węźle Wiskitki i biegnący początkowo po śladzie obecnej DK50, w pobliżu przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Następnie S50 ominie Sochaczew od wschodu i „wróci” do drogi DK50. Na wschód odbije za Wisłą, za węzłem z planowaną trasą S10. „Ekspresówka” przetnie Zalew Zegrzyński w okolicach Serocka, następnie „przejdzie” między Tłuszczem a Wołominem, by ostatecznie przyłączyć się do A2 w węźle Dębe Wielkie.

Nowa północna obwodnica Warszawy S50. Jak będzie wyglądał "r...

Wspomniany wariant „zielony” ma długość 165 kilometrów. Wstępny koszt to – wraz z wywłaszczeniami – 10,9 miliardów złotych. Pozostałe warianty nie różnią się zbytnio ceną (10,9-12,2 mld zł), a tylko nieco długością (162-180 km). Główne różnice w przebiegu trasy to ominięcie Sochaczewa oraz wschodni fragment Serock-węzeł A2.

Kiedy powstanie północna obwodnica aglomeracji Warszawskiej?

Na pewno trasa będzie podzielona na 3-5 mniejszych odcinków. - Nie ma w tej chwili w Polsce firmy, która „łyknęłaby” taką inwestycję na jeden raz. Będziemy (do priorytetowej realizacji – red.) wybierać te odcinki, które rozwiążą nam problemy komunikacyjne. W 2023 roku możemy mówić o wstępnym wariancie przebiegu drogi S50 – przyznał szef GDDKiA. Swoje wątpliwości wobec rekomendowanego wstępnie wariantu zgłaszali samorządowy z gmin: Radzymin, Dęby Wielkie i Klembów.

Na razie drogowcy nie mają finansowania. Na same prace przygotowawcze północnej obwodnicy potrzeba ok. 100 mln zł. Równolegle prowadzone są prace nad południowym odcinkiem, który zostanie zbudowany jako autostrada A50. W sumie, w zależności od wariantu powstanie aż 362-412 km nowej drogi.

- Pewne odcinki A50, S50 i S10, z perspektywy dzisiejszej, będą gotowe do użytkowania w 2030 roku. Do 2035 roku, zakładając wariant optymistyczny, cała obwodnica jest do zrealizowania – powiedział Tomasz Żuchowski z GDDKiA.

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto