Północna obwodnica Warszawy. Gdzie będzie droga S50?
Na „pierwszy ogień” poszła północna część obwodnicy aglomeracyjnej. Droga będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Na spotkaniu z samorządowcami dyrektor GDDKiA przedstawił cztery warianty trasy S50. W każdej z wersji szybka trasa zaczyna się na węźle Wiskitki – przecięcie z A2 – a kończy się albo na węźle Mińsk Mazowiecki, albo na wężle Dębe Wielkie (oba z A2).
Za najkorzystniejszy ekonomicznie wstępnie wskazano korytarz „zielony” zaczynający się przy węźle Wiskitki i biegnący początkowo po śladzie obecnej DK50, w pobliżu przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Następnie S50 ominie Sochaczew od wschodu i „wróci” do drogi DK50. Na wschód odbije za Wisłą, za węzłem z planowaną trasą S10. „Ekspresówka” przetnie Zalew Zegrzyński w okolicach Serocka, następnie „przejdzie” między Tłuszczem a Wołominem, by ostatecznie przyłączyć się do A2 w węźle Dębe Wielkie.
Wspomniany wariant „zielony” ma długość 165 kilometrów. Wstępny koszt to – wraz z wywłaszczeniami – 10,9 miliardów złotych. Pozostałe warianty nie różnią się zbytnio ceną (10,9-12,2 mld zł), a tylko nieco długością (162-180 km). Główne różnice w przebiegu trasy to ominięcie Sochaczewa oraz wschodni fragment Serock-węzeł A2.
Kiedy powstanie północna obwodnica aglomeracji Warszawskiej?
Na pewno trasa będzie podzielona na 3-5 mniejszych odcinków. - Nie ma w tej chwili w Polsce firmy, która „łyknęłaby” taką inwestycję na jeden raz. Będziemy (do priorytetowej realizacji – red.) wybierać te odcinki, które rozwiążą nam problemy komunikacyjne. W 2023 roku możemy mówić o wstępnym wariancie przebiegu drogi S50 – przyznał szef GDDKiA. Swoje wątpliwości wobec rekomendowanego wstępnie wariantu zgłaszali samorządowy z gmin: Radzymin, Dęby Wielkie i Klembów.
Na razie drogowcy nie mają finansowania. Na same prace przygotowawcze północnej obwodnicy potrzeba ok. 100 mln zł. Równolegle prowadzone są prace nad południowym odcinkiem, który zostanie zbudowany jako autostrada A50. W sumie, w zależności od wariantu powstanie aż 362-412 km nowej drogi.
- Pewne odcinki A50, S50 i S10, z perspektywy dzisiejszej, będą gotowe do użytkowania w 2030 roku. Do 2035 roku, zakładając wariant optymistyczny, cała obwodnica jest do zrealizowania – powiedział Tomasz Żuchowski z GDDKiA.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?