Aleje Jerozolimskie zmienią się nie do poznania. ZDM podpisał umowę na zaprojektowanie nowego wyglądu głównej arterii w Warszawie

Michał Skorupka
Michał Skorupka
Aleje Jerozolimskie zmienią się nie do poznania. Jest umowa na projekt nowego wyglądu
Aleje Jerozolimskie zmienią się nie do poznania. Jest umowa na projekt nowego wyglądu Zarząd Dróg Miejskich
Udostępnij:
Zarząd Dróg Miejskich podpisał umowę z katowicką firmą Meritum Projekt na opracowanie nowego wyglądu Al. Jerozolimskich. Na sporządzenie pełnej dokumentacji wykonawca będzie miał 30 miesięcy. Właśnie wtedy dowiemy się, jak w niedalekiej przyszłości wyglądać będzie główna arteria w stolicy.

Zarząd Dróg Miejskich poinformował za pośrednictwem swojej strony internetowej o podpisaniu umowy z katowicką firmą Meritum Projekt na opracowanie nowego wyglądu głównej ulicy Warszawy - Al. Jerozolimskich.

Opracowanie nowego wyglądu głównej arterii stolicy i jej przebudowa to ważny element Nowego Centrum Warszawy. Chcemy aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się wreszcie w przyjazną, wygodną i piękną przestrzeń publiczną, by przeskoczyły z PRL-u w XXI wiek - mówi prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.

Aleje Jerozolimskie zmienią się nie do poznania. Jest umowa na projekt nowego wyglądu

Aleje Jerozolimskie zmienią się nie do poznania. ZDM podpisa...

W komunikacie ZDM czytamy, że zaproponowany nowy wygląd Al. Jerozolimskich będzie znany po 30 miesiącach. Tyle czasu ma bowiem katowicka firma, by sporządzić projekt. Dużo wcześniej, bo już po 16 miesiącach wykonawca przedstawi dokumentację dla części objętej pracami PKP PLK - od ul. Poznańskiej do ronda de Gaulle’a.

Projekt nowej przestrzeni na dwukilometrowym odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego powstanie w ścisłej koordynacji z PKP PLK, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Następnie zostanie wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej przez kolejarzy, którzy wprowadzą zakładane zmiany – zamiast odtwarzać obecny wygląd Alej. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy. Te, według zapewnień kolejarzy, mają ruszyć w 2024 r. - czytamy na stronie Zarządu Dróg Miejskich.

Nowe Aleje Jerozolimskie. Więcej zieleni i miejsca dla pieszych

Dziś Aleje Jerozolimskie to m.in. wąskie przystanki tramwajowe, niewygodne przesiadki, duże odległości między przejściami dla pieszych i do kolei podmiejskiej, a także wąskie chodniki. Remont linii średnicowej to niepowtarzalna okazja, by to kompleksowo naprawić - czytamy w komunikacie ZDM.

Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, dużą część powyższych niedogodności zniknie dzięki likwidacji rond Dmowskiego i de Gaulle’a. Zamiast nich powstaną zwykłe skrzyżowania, "co pozwoli zwiększyć miejsce dla pieszych i poprawić przesiadki - przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone." ZDM dodaje, że na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Pasy pojawią się także na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, jak również na wysokości "Domu Partii” (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.

Zgodnie z założeniami, w obu kierunkach ruch samochodowy będzie się odbywał dwoma pasami ruchu, z czego jeden będzie ogólny, a drugi przeznaczony dla komunikacji miejskiej. Trzeci zewnętrzy pas będzie służył do parkowania. Po obu stronach ulicy znajdą się drogi rowerowe, zadrzewione pasy zieleni i szersze niż dziś chodniki z wyznaczonymi miejscami dla ogródków restauracyjnych. Taki układ jest zgodny z przekrojem ulicy na moście Poniatowskiego i ustaleniami miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dzięki niemu Al. Jerozolimskie staną się wygodniejsze dla wszystkich uczestników ruchu drogowego, choć oczywiście priorytet będzie miała komunikacja tramwajowa i autobusowa - wyjaśnia ZDM w komunikacie.

Nowe Centrum Warszawy

Przebudowa Al. Jerozolimskich to jeden z głównych elementów Nowego Centrum Warszawy - planu przemiany centralnej części stolicy w bezpieczną, zieloną i przyjazną dla pieszych przestrzeń. Urząd Miasta Stołecznego Warszawy przypomina, że prace nad zmianami w centrum miasta już trwają.

W ubiegłym roku przebudowano al. Jana Pawła II i rondo Czterdziestolatka. Obecnie trwa budowa Muzeum Sztuki Nowoczesnej, toczą się prace na tzw. placu Pięciu Rogów, przebudowywane jest rondo Dmowskiego (prowadzone są roboty brukarskie, rozpoczęto sadzenie drzew). Na ul. Marszałkowskiej dwa miesiące temu zakończyła się budowa drogi dla rowerów i wymiana chodnika wzdłuż pl. Defilad, posadzono krzewy i drzewa. Niebawem zmienią się także ulice Chmielna i Krucza, rozstrzygnięto konkurs dla rejonu Złotej i Zgoda. W planach jest też przebudowa placu przed Pałacem Kultury i Nauki (tzw. Placu Centralnego) - informują władze stolicy.

W Puszczy Białowieskiej utonęło 21 żubrów

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie