Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Autobusy częściej, ale na krótkich trasach podczas budowy II linii metra

Karolina Eljaszak
Karolina Eljaszak
Kursy nawet co 4 minuty, skrócone trasy, przegubowce zamiast krótkich autobusów. ZTM wprowadza zmiany, które mają uchronić stolicę przed komunikacyjnym paraliżem.

» Zamknięcie pętli przy Centralnym tydzień później
» Wielkie zmiany i wielki remont na Nowowiejskiej
» Łazienkowska i Marszałkowska zamknięte w wakacje
» Koszykowa zamknięta nawet do końca marca


Mieszkańców Warszawy czeka trudny okres. Początek poważnych zmian już na przełomie marca i kwietnia. Budowa centralnego odcinka II linii metra wymusi całkowite zamknięcie ulicy Prostej, Świętokrzyskiej i Marszałkowskiej. W wakacje czeka nas również remont Trasy Łazienkowskiej.

Przed ZTM stoi wielkie wyzwanie. - Przybędzie nam wielu pasażerów, kierowcy przesiądą się do komunikacji miejskiej - zapowiada Leszek Ruta. - Naszą ideą jest skrócenie długich tras, które są szczególnie narażone na skutki korków, by utrudnienia z centrum jak najmniej przenosiły się na pozostałe dzielnice - uważa.

Już na wiosnę rondo ONZ zamieni się w plac budowy. Kolejne utrudnienia w wakacje. Wtedy ruszy budowa stacji Świętokrzyska. Kolejne problemy pojawią się w październiku, kiedy prace ruszą po praskiej stronie Wisły.

Rewolucja w komunikacji: częściej i krócej

Czeka nas mnóstwo zmian w komunikacji miejskiej. Na początek powstanie nowy węzeł przesiadkowy zlokalizowany w okolicach Zachęty, wzdłuż ul. Królewskiej. Tam zatrzymywać się będą m.in. autobusy linii 105, 125, 174, 178. Większego znaczenia nabiorą także węzły przy pl. Konstytucji i metrze Politechnika.

Długie trasy linii 125 i 507 zostaną skrócone. Znikną z kolei autobusy linii 150, 155, 506, 512, a E-5 przekształci się w 407 - po praskiej stronie będzie zatrzymywać się częściej. ZTM obiecuje zwiększenie częstotliwości większości linii nawet do 5 minut w godzinach szczytu, zamianę krótkich pojazdów na przegubowe oraz połączenie niektórych linii lub zmiany tras tych, które planowo jadą m.in. Świętokrzyską czy Sokolą.

Wyłączoną Świętokrzyską będą na szczęście przecinać linie tramwajowe na rondzie ONZ i Marszałkowską.

ZTM pyta o zdanie pasażerów

Pasażerowie mogą zgłaszać swoje uwagi dotyczące planowanych zmian do 5 marca. Drogą elektroniczną: [email protected] oraz telefonicznie pod nr 22 194 84. Ostateczne wersje tras zostaną podane po konsultacji z pasażerami.

Szczegóły proponowanych zmian:

Linie: 101 i 166

Obie linie zostaną połączone w jedną – o numerze 166. Będzie kursowała na trasie: OS. KABATY – ... – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – most i al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – Ratuszowa (powrót: Inżynierska – Wileńska) Dąbrowszczaków – PL. HALLERA. Autobus będzie jeździł z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza szczytem i w święto.

Pasażerowie, którzy obecnie korzystają z linii 101 na odcinku Książęca – metro Politechnika, będą mogli podróżować autobusami linii 118, która będzie miała zmienioną trasę.

Linia 105

Będzie kursowała na nowej trasie: OS. GÓRCZEWSKA – Lazurowa – Połczyńska – Wolska – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego – Królewska – ZACHĘTA (powrót: Królewska – Grzybowska). Linia będzie miała bardzo wysoką częstotliwość. W godzinach szczytu będzie kursowała co 4 minuty. Poza szczytem co 7 a w święto co 10 minut.

Linia 105 zastąpi linię 155 a także 125 i 506 (na ich zachodnim odcinku) w podstawowej relacji: ul. Lazurowa – Śródmieście. Połączenie tych linii pozwoli poprawić regularność kursowania i zmniejszyć czas oczekiwania pasażerów na przystankach. Na odcinku do Starego Bemowa, gdzie autobus nie musi kursować aż tak często, linia 105 zostanie zastąpiona docelowo przez linię tramwajową, która – po przywróceniu ruchu na trasie do Boernerowa – połączy Stare Bemowo ze Śródmieściem (ciągiem Trasy W-Z).

Po ukończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra 105 stanie się linią dowozową i będzie kursowała na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO.

Linia 109

Będzie to nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie prowadzącej ulicami: OS. GÓRCZEWSKA – Górczewska – Płocka – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – pl. Grzybowski – Grzybowska). Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania – 4 minuty w godzinach szczytu, 7 minut poza szczytem i 10 minut w święto – będzie w stanie zastąpić linie 501 i 507 na ich zachodnim odcinku, w relacji ul. Górczewska – Śródmieście.

Po wybudowaniu centralnego odcinka II linii metra będzie kursowała na trasie: OS. GÓRCZEWSKA – METRO RONDO DASZYŃSKIEGO.

Linia 118

Jej nowa trasa będzie następująca: BRÓDNO-PODGRODZIE – Chodecka – Łojewska – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Wybrzeże Gdyńskie – Wybrzeże Gdańskie – Karowa (powrót: Nowy Zjazd) – Dobra – Tamka – Kruczkowskiego – Książęca – pl. Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Piękna – pl. Konstytucji – Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA. Będzie kursowała z częstotliwością co 10-12 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w święto.

W relacji: Bródno – Śródmieście (Powiśle) zastąpi 506. Dzięki wysokiej częstotliwości kursowania usprawni dojazd mieszkańcom Bródna do linii tramwajowych. Pasażerowie, którzy korzystają z tej linii na południowym Bródnie, będą mieli do dyspozycji często kursującą często linię 114. Osoby jeżdżące obecnie linią 118 na Mokotowie, będą mogli korzystać z autobusu 218, który będzie kursował na wydłużonej trasie: przez ul. Krasickiego i ul. Kazimierzowską do stacji metra POLE MOKOTOWSKIE i do pętli RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ. Skierowanie linii 118 przez ul. Kruczkowskiego pozwoli połączyć obiekty Uniwersytetu Warszawskiego zlokalizowane w rejonie ul. Dobrej z przystankiem kolejowym Powiśle.

Linia 125

Proponowana nowa trasa tej linii to: MIĘDZYLESIE – ... – Grochowska – Zamoyskiego – Jagiellońska – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel (powrót: Tamka) – Tamka – Kopernika – Świętokrzyska – Nowy Świat – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – pl. Bankowy – al. Solidarności – OKOPOWA. Będzie kursowała co 15 minut w godzinach szczytu, co 20 minut poza szczytem i w święto.

Pasażerowie z Woli i Jelonek, zamiast linii 125, będą mogli korzystać z bardzo często kursującej 105. Pomiędzy obiema liniami będą mogli się przesiąść na przystankach ZACHĘTA przy ul. Królewskiej.

Linia 128

To będzie nowa linia. Zostanie uruchomiona na trasie: SZCZĘŚLIWICE – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka (powrót: Pruszkowska – Pawińskiego) – Żwirki i Wigury – Raszyńska – pl. Zawiszy – Al. Jerozolimskie – pl. Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Dobra – MARIENSZTAT. Autobusy tej linii będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut w godzinach szczytu, co 12 minut poza szczytem i co 15 minut w święto.

Jej zadaniem będzie zastąpienie zachodniego odcinka tras linii 512 oraz fragmentu linii 157 na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie. Poprawi też obsługę Powiśla (ciągu ul. Dobrej) i połączy tę część miasta ze ścisłym centrum (Aleje Jerozolimskie). W relacji Powiśle – Ochota zastąpi także zawieszaną linię 150.

Linia 150

Linia zostanie zawieszona. Pasażerowie korzystający z niej w relacji: Powiśle – Ochota będą mieli do dyspozycji linię 128, a osoby jeżdżące nią na ciągu ul. Białobrzeskiej – linię 157.

Linia 155

Jej kursowanie zostanie zawieszone. Zamiast niej, osoby jadące z centrum na Torwar będą mogły korzystać z często kursującej linii 171.

Linia 157

Będzie kursowała z niezmienioną częstotliwością na trasie: GWIAŹDZISTA – ... – Grójecka – Kopińska – Białobrzeska – Opaczewska – Szczęśliwicka – SZCZĘŚLIWICE (powrót: Dickensa – Białobrzeska).

„Uproszczenie” trasy na Ochocie poprawi regularność i punktualność kursowania. Na odcinku: Rakowiec – Żwirki i Wigury – Aleje Jerozolimskie 157 zostanie zastąpiona przez kursującą z wysoką częstotliwością linię 128. Pasażerowie, którzy korzystają z niej w celu dojazdu z Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Alejach Jerozolimskich dostaną do dyspozycji nową linię lokalną 228.

Linia 160

Jej trasa objazdowa będzie prowadziła ulicami:TARGÓWEK – ... – al. Solidarności – al. Jana Pawła II – tunel – DW. CENTRALNY (pętla przy Złotych Tarasach) (powrót: Emilii Plater – Twarda – al. Jana Pawła II). Częstotliwość nie ulegnie zmianie.

Linia 162

Zostanie skierowana na trasę objazdową: TARGÓWEK – ... – al. Solidarności – Targowa – Kłopotowskiego (powrót: Okrzei) – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – ... – EC SIEKIERKI. Będzie kursowała z taką samą częstotliwością, jak obecnie.

Linia 174

Będzie kursowała na nowej, krótszej trasie: BOKSERSKA – ... – al. Niepodległości – Chałubińskiego – al. Jana Pawła II – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – Moliera – pl. Teatralny – Wierzbowa – pl. Piłsudskiego – Królewska – ZACHĘTA (powrót: Królewska – Grzybowska), z częstotliwością co 10 minut w szczycie, co 15 poza szczytem i co 20 w święto.

Skrócenie trasy linii 174 do odcinka: Bokserska – Śródmieście pozwoli na lepsze dostosowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz pozwoli poprawić regularność i punktualność jej kursowania. Pasażerowie korzystający z tej linii w podróżach między Dworcem Centralnym a Pragą, będą mieli do dyspozycji linię 160. Na przystankach przy rondzie ONZ będą mieli możliwość wygodnej przesiadki.

Linia 178

Autobusy tej linii będą kursowały trasą: PKP URSUS – ... – al. Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Karolkowa – Grzybowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Bonifraterska – ... – KONWIKTORSKA, z częstotliwością co 20 minut w szczycie i poza szczytem a co pół godziny w święto.

Linia 218

Na swojej nowej trasie: METRO WILANOWSKA – ... – Racjonalizacji – Woronicza – Krasickiego – Kazimierzowska – Narbutta – Wiśniowa – Rakowiecka – al. Niepodległości – Batorego – Boboli – Rakowiecka – RAKOWIECKA-KOŚCIÓŁ (powrót: Rakowiecka – Kazimierzowska – Krasickiego) linia zastąpi linię 118 na ciągu ulic: Krasickiego – Kazimierzowska. Zapewni większą częstotliwość i regularność kursowania.

Linia 228

To będzie nowa linia lokalna. Jej trasa będzie prowadziła ulicami: CH REDUTA – Mszczonowska – Al. Jerozolimskie – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Szczęśliwicka – Dickensa – Pawińskiego – Korotyńskiego – Mołdawska – Racławicka – RAKOWIEC (powrót: Żwirki i Wigury – Pruszkowska – Pawińskiego). Zarówno w dni powszednie, jak i w święto będzie kursowała co 20 minut.

Jej „zadaniem” będzie głównie dowożenie mieszkańców Rakowca i Szczęśliwic do centrów handlowych przy Al. Jerozolimskich.

Linia 501

Linia zostanie skrócona. Ze Stegien będzie dojeżdżała tylko do pl. Konstytucji. Będzie kursowała w szczycie co 6 minut. Poza szczytem co 15 a w dni świąteczne co 20 minut.

Dzięki krótszej trasie, możliwe będzie lepsze dopasowanie rozkładu jazdy do potrzeb pasażerów oraz zapewnienie większej regularności i punktualności. Pasażerowie korzystający z tej linii na Woli i Jelonkach będą mieli do dyspozycji kursującą częściej linię 109.

Linia 506

Kursowanie linii zostanie zawieszone. Na odcinku jej trasy Jelonki – Śródmieście pasażerowie będą mieli do dyspozycji kursującą bardzo często linię 105. Pasażerowie podróżujący z Jelonek na Bródno w dalszym ciągu będą mogli korzystać z linii 112. Na odcinku między Bródnem a Śródmieściem zamiast linii 506 mieszkańcy będą mogli jeździć częściej kursującą linią 118.

Linia 507

Zostanie połączona w jedną linię z E-5 (która od 12 lutego zostanie zamieniona na 407) i będzie kursowała na trasie GOCŁAW – ... – DW. CENTRALNY. Autobusy linii 507 będą jeździły bardzo często – w godzinach szczytu co 4 minuty (co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w dni świąteczne).

Pasażerowie wybierający linię 507 w podróży ze Śródmieścia na Wolę, będą mogli korzystać z linii 109, kursującej z wysoką częstotliwością. Osoby jeżdżące nią ze Śródmieścia na Bemowo, będą miały do dyspozycji często kursujące linie tramwajowe: 23 i 24 oraz linie autobusowe: 171 i E-2.

Linie: 360 i 512

Obie linie zostaną połączone w jedną kursującą na trasie: ZACISZE – Codzienna – Młodzieńcza – Radzymińska – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Andersa – Nowolipki – NOWOLIPKI (powrót: al. Jana Pawła II – al. Solidarności). W godzinach szczytu będzie jeździła z częstotliwością co 12 minut. Poza szczytem co 15 a w święto co 20 minut.

W relacji Śródmieście – Rakowiec linia 512 zostanie zastąpiona linią 128 kursującą z wysoką częstotliwością.

Linia E-5 (od 12.02. – 407)

Zostanie połączona w jedną linię z 507, która dzięki wysokiej częstotliwości kursowania pozwoli poprawić regularność kursowania i skróci czas oczekiwania na przystankach.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto