18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Błędy, które zmniejszają skuteczność twoich ćwiczeń

abcZdrowie
archiwum
Regularne ćwiczenia fizyczne z założenia powinny przynieść pożądane efekty: dobrą kondycję, atrakcyjny wygląd itp. Niestety, nie wszystkie aktywne ruchowo osoby mogą się nimi pochwalić. Dlaczego treningi bywają nieskuteczne?

Regularna aktywność fizyczna przynosi wiele korzyści: poprawia wydolność organizmu, pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi, ujędrnia ciało i wzmacnia mięśnie. Dodatkową zaletą ćwiczeń jest fakt, iż ich efekty stanowią silny czynnik motywujący do kontynuowania wysiłku. Nie trzeba dodawać, że brak pożądanych rezultatów treningu ma przeciwny skutek – zapał do ćwiczeń błyskawicznie maleje, a wizyty na siłowni stają się coraz rzadsze. Dlaczego ćwiczenia bywają nieskuteczne? Przyczyną są zwykle popełniane przez nas błędy.

Nuda wrogiem ćwiczących

Podstawowym błędem aktywnych osób jest brak urozmaicenia w planie treningowym. Gdy ćwiczenia powtarzają się, z czasem przestają sprawiać przyjemność. Ciało przyzwyczaja się do wykonywania stale tych samych ruchów, trening przestaje być wyzwaniem, a ilość kalorii spalanych podczas wysiłku stopniowo maleje. Monotonia ćwiczeń ma dodatkową wadę – sprawia bowiem, że nawet jeśli zadania są stosunkowo trudne, przykładamy się do nich w mniejszym stopniu, realizując poszczególne elementy planu treningowego „z pamięci”.

Na efektywność ćwiczeń niekorzystnie wpływa również ich niska częstotliwość. Sporadyczny wysiłek nie zapewni nam dobrej kondycji i szczupłej sylwetki! Trwałe efekty przynosi tylko i wyłącznie regularna aktywność ruchowa. Podobnie niewskazane jest nadmierne zaangażowanie w sport. Pamiętajmy, że nasze ciało kocha ruch, ale potrzebuje także odpoczynku. Jeśli ćwiczymy intensywnie każdego dnia, organizm nie ma odpowiednio dużo czasu na regenerację mięśni i stawów. Przetrenowane ciało staje się bardziej podatne na urazy i kontuzje, a uczucie przemęczenia wkrótce daje o sobie znać.

Jakich błędów unikać podczas ćwiczeń?

Jeśli od pewnego czasu systematycznie ćwiczysz w domu lub na siłowni, ale nie zauważyłeś poprawy wyglądu ani wydolności swojego organizmu, zastanów się, czy nie masz na sumieniu następujących błędów:

- Ćwiczysz bez planu treningowego – odpuszczasz sobie rozgrzewkę i od razu przechodzisz do konkretów; trening kończysz w dowolnym momencie (gdy czujesz zmęczenie, przerywasz go, nie wykonując ćwiczeń rozluźniających) – pamiętaj, że bez rozgrzewki twoje ciało jest nieprzygotowane do wysiłku, w związku z czym możesz paść ofiarą poważnej kontuzji. Brak ćwiczeń zwieńczających trening zwiększa ryzyko „zakwasów”.

- Ćwicząc, zapominasz o bożym świecie. Nawet gdy czujesz pragnienie, nic nie pijesz, ponieważ nie pamiętasz o przyniesieniu na trening butelki z wodą ‒ brak zalecanej podaży płynów prowadzi do odwodnienia. W takiej sytuacji twoje mięśnie nie mogą pracować w sposób efektywny, ponieważ organizmowi brakuje wody.

- Podczas korzystania z rowerka stacjonarnego mocno trzymasz się „kierownicy” ‒ więcej kalorii spalisz, poruszając energicznie rękoma.

- Podczas ćwiczeń na siłowni nie dostosowujesz ustawień sprzętu sportowego do swoich możliwości – nie zapominaj, że zarówno zbyt duże, jak i zbyt małe obciążenie obniża skuteczność treningu. Nadmierny wysiłek sprawia, że męczymy się szybciej, z kolei jego brak czyni ćwiczenia bezcelowymi.

- Nie chcesz wypaść na amatora i podczas treningu na siłowni nie konsultujesz się z instruktorem – im dłużej ćwiczysz w sposób nieprawidłowy, tym większe jest prawdopodobieństwo utrwalenia złych nawyków. Jeśli zależy ci na efektach wysiłku fizycznego, już na wstępie poradź się profesjonalnego trenera. Z jego pomocą ułożysz sobie plan treningowy, który pozwoli ci na uzyskanie optymalnych rezultatów ćwiczeń w możliwie krótkim czasie.

Błądzić jest rzeczą ludzką – osoby, które dopiero zaczynają przygodę ze sportem popełniają wiele błędów, które utrudniają lub wręcz uniemożliwiają uzyskanie pożądanych efektów treningu. Gdy wysiłek fizyczny jest systematyczny, a mimo to nie widzimy żadnych rezultatów, czas na zmiany!

Partnerem serwisu jest

Jesienny sojusznik Polaków. Dynia!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie