Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budżet Warszawy 2024. Znamy inwestycje, które planuje miasto. Priorytetem metro

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Gdzie będą?
Gdzie będą? mat. pras. / Google Maps
Metro, metro i jeszcze raz metro. Poznaliśmy priorytety inwestycyjne miasta na 2024 rok. Ratusz przeznaczy ogromne środki na dokończenie M2, chce także powiększyć M1 i zacząć budowę M3. W dokumentach jest także wzmianka do M4, do której urzędnicy rozpoczynają przygotowania.

Miasto pokazało założenia budżetowe na 2024 rok. Na inwestycje chce przeznaczyć 2,9 mld zł (wobec 3,1 mld w tym roku). Priorytetem będzie rozbudowa sieci komunikacji miejskiej, w tym metra. Prace zaplanowano dla linii M1, M2, M3 i M4. Poza tym kontynuowane mają być obecne ważne inwestycje, jak budowa tramwaju do Wilanowa, remont Trasy Łazienkowskiej czy budowa kładki pieszo-rowerowej.

„Finansowane będą duże infrastrukturalne przedsięwzięcia w obszarze transportu i komunikacji, w tym w szczególności rozbudowa sieci metra oraz inwestycje w infrastrukturę społeczną, które mają na celu poprawę poziomu usług w zakresie edukacji, opieki społecznej, służby zdrowia oraz powiększenia zasobu mieszkań komunalnych” - czytamy w dokumencie przygotowanym przez Biuro Planowania Budżetowego, które jest podległe skarbnikowi.

Zaznaczmy, to nie finalny budżet. Ten po konsultacjach w komisjach i z zarządem miasta zostanie uchwalony na sesji Rady Warszawy. W założeniach można jednak dostrzec kierunki oraz politykę dotyczącą stołecznych inwestycji.

Wygląd stacji M3
mat. pras.

Jakie inwestycje w Warszawie? Priorytetem metro

Metro, metro, a potem długo, długo nic. Tak można podsumować plany miasta na nadchodzące miesiące. Aż pięć priorytetów inwestycyjnych miasta na 2024 rok dotyczy właśnie metra. Najważniejszym punktem (a zarazem najdroższym) jest kontynuowanie budowy linii M2. Chodzi o stacje:

  • Lazurowa
  • Chrzanów
  • Karolin.

Ta inwestycja, jak pisaliśmy wielokrotnie, łapie gigantyczne opóźnienie. Najpierw problemem był wzrost cen budowy i kosztów generalnego wykonawcy metra – przez co budowa stanęła. Potem problemem były grunty, ponieważ właściciel jednej z działek, jak tłumaczył w rozmowie z nami, długo nie otrzymywał pieniędzy za wywłaszczenie, wobec tego odmawiał udostępnienia gruntów. Obecnie wydaje się, że obie sprawy udało doprowadzić się do końca. Prace mogą przyspieszyć, jednak metrem w tym miejscu pojedziemy nie wcześniej niż w 2026 roku.

Poza tym Warszawa szykuje się do budowy stacji metra „Muranów” i „Plac Konstytucji” na M1. W dokumencie czytamy, że projekt budowlany już jest. Teraz miasto czeka na decyzję środowiskową. Potem potrzebne jest jeszcze pozwolenie na budowę i można rozpoczynać prace.

W końcu powstać ma także łącznik stacji metra Centrum i dworca PKP Warszawa Śródmieście. „W 2023 roku planowane jest przygotowanie konkursu na wykonanie koncepcji nowego zagospodarowania skrzyżowania al. Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej wraz z przejściem podziemnym, łączącym stację metra z dworcem kolejowym” - czytamy. Według projektu, stacja „Centrum” wraz z tzn. Patelnią ma zostać przebudowana. W ramach prac powstanie długo oczekiwany łącznik między koleją a metrem. Przebudowane ma zostać także wejście do stacji. Wszystkie prace mają potrwać długo, bo aż do 2029 roku ze względu na połączenie ich z remontem linii średnicowej.

Kolejny ważny punkt to: „Rozpoczęcie budowy III linii metra na odcinku Stadion Narodowy - Gocław”. Urzędnicy zaznaczają, że w przyszłym roku gotowe mają być dokumenty potrzebne do decyzji środowiskowej. Przypomnijmy, że środki na M3 obiecał również rząd. Oznacza to, że w 2024 roku możemy się spodziewać przetargu w formule „Projektuj + Buduj”. To jednak nie koniec. W dokumencie czytamy, że w przyszłym roku zlecone mają zostać „prace przygotowawcze i analizy eksploatacji linii metra M4”. Poznać mamy dokładny schemat planowanej linii, a także założenia finansowe. Nie oznacza to startu budowy, ale znacznie przybliża termin jej rozpoczęcia.

Nowe inwestycje. Co poza metrem?

Projekty związane z metrem „zjedzą” znaczą część budżetu inwestycyjnego. Poza nimi istotne jest również dokończenie budowy linii tramwajowych - do Wilanowa i wzdłuż ul. Kasprzaka. Obie inwestycje mają zakończyć się w 2024 roku. W przypadku tej pierwszej może być to problematyczne ze względu na decyzję sądu wstrzymującą budowę na jednym z odcinków.

W założeniach budżetu są środki, które mają być przeznaczone na zaprojektowanie trasy tramwajowej wzdłuż ul. Modlińskiej. Obecnie powstaje studium techniczno-ekonomiczne. Urzędnicy planują „przygotowanie do budowy”. Poza tym z inwestycji tramwajowych nie należy zapominać o budowie nowoczesnej zajezdni Annopol, która w 2024 roku ma zostać otwarta.

Poza komunikacją miejską wymieniono także projekty drogowe:

  • budowa brakującego odcinka ul. Światowida
  • parkingi P+R „Metro Bródno”, „Rembertów” oraz modernizacja parkingów Połczyńska i Młociny.
od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto