"Miasto Toruń jest obecnie świadkiem pracy olbrzymich rozmiarów, i wielkiej doniosłości. Dokonywują się tu roboty około położenia stałego mostu nad Wisłą, dla kolei żelaznej, która najprostszą linią połączy Petersburg z Paryżem. Będzie to jeden z najważniejszych traktatów handlowych w Europie. Mianowicie zaś ważnym będzie most stały dla okolic naszych, łącząc prawy brzeg Wisły z lewym, Ziemię Chełmińską z Kujawami, wielką część Prus Zachodnich z W. Księstwem Poznańskim. (...)
Most stały pod kolej żelazną, który się teraz buduje, przechodzić będzie przez Starą Wisłę, Kępę Bazarową, i Wielką Wisłę, a pod twierdzą św. Jakóba, tj. pomiędzy tą twierdzą a miastem kolej żelazna przerznie się na Duże Mokre, gdzie na dawniejszym gruncie p. Karpińskiego stanie dworzec tymczasowy. Kto zna przeto położenie Torunia i stosunki lokalne, wniesie stąd słusznie, że nowy most buduje się powyżej dzisiejszego mostu drewnianego.Most pod kolej żelazną toruński będzie dłuższy, niż tczewski; opierać się będzie na 18 filarach, z których jeden od drugiego będzie oddalony stóp 80; tylko filary na Wielkiej Wiśle oddalone będą od siebie 300 stóp. Z tych 18 filarów, dwa staną na prawym brzegu Wisły; jeden z nich zbudowany będzie właśnie tam, gdzie dotychczas stał murowany blokuz nad samą wodę, który tych dni rozrzucono. Także obok stojąca karczma za parę tygodni zostanie rozrzuconą; kwestya tam tylko zachodzi, kto za nią odbierze wynagrodzenie. Należy ona bowiem do miasta, ale mieszkająca tamże wdowa ma na niej prawo dożywocia, tak co do mieszkania jak co do wyszynku. Wracając do mostu, to pójdzie on przez Wielką Wisłę zupełnie prosto, ale przez Starą i Kępę łukiem; kolej zaś przeszedłszy Wisłę z lewego brzegu na prawy, znowu nieco łukiem pójdzie na Duże Mokre. (...)
I tak dowiedziałem się, że statek parowy stojący przy kępie pomiędzy drewnianym a nowym mostem należy do przedsiębiorcy który dostawia kamienie i drzewo do mostu. Kamienie powiększej części sprowadzane były z Królestwa, ale nie w takiej liczbie ich okazała się potrzeba, jak zrazu było zamierzono. Roboty mularskie prowadzi mistrz z Gdańska.Most będzie miał około 48 stóp, czyli - uczmy się już pomału nowych miar - 15 metrów szerokości. Będzie służył dla kolei, pieszych i powózek. Droga dla pieszych będzie podobno od strony dzisiejszego mostu, droga dla powózek od strony Winnicy. (...)
Sądzę, że szczegóły powyższe nie będą bez interesu dla czytelników Gazety Toruńskiej, i jeżeli nie wszystko dość obrazowo przedstawione, przynajmniej kilka tych słów służyć może za przewodnika przy oglądaniu robót dla tych, którzy na ich obejrzenie pozwolenie uzyskać potrafią.
Gazeta Toruńska, maj 1870: Most dla kolei żelaznej pod Toruniem
Przypis redakcji:
Żelazny most kolejowy powstał w latach 1870-1873, jako połączenie głównych linii kolejowych pruskiego układu komunikacyjnego (Berlin-Poznań-Olsztyn-Wystruć w Prusach Wschodnich). Obok funkcji komunikacyjnej, pod koniec XIX w. pełnił on ważną rolę w systemie fortyfikacji Dolnej Wisły. (źródło: most.torun.pl)
Jeśli znacie ciekawostki na temat naszego miasta, zamieszczajcie je śmiało na naszym portalu MMTorun.pl. Wystarczy, że założycie swoje konto i już możecie dodawać artykuły, zapowiedzi wydarzeń i fotorelacje. Spróbujcie swoich sił jako dziennikarze obywatelscy!
Przeczytaj także: MMTorun.pl ogłasza nabór na dziennikarzy obywatelskich!
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody