Naga dziewczyna tańczy w pustym pokoju. Jest szczupła, zbudowana jak baletnica, o egzotycznej urodzie. Jej oczy są zimne jak oczy jaszczurki.
Tańczy w pustym pokoju, pośrodku drewnianej podłogi. Pomieszczenie wypełnia ciepłe, żółte światło otulające dziewczynę jak bursztyn owada. Ona tańczy, wypełnia kolejne kadry skomplikowaną choreografią, skupiona, wyciszona, odległa, obca... Kolor światła się zmienia, żółć przygasa, barwy się ochładzają, pojawia się fiolet, potem nocny granat, za oknem zerodowany księżyc. Czy taniec się kończy razem z dniem? A może trwa zapętlony w rytmie kolejnych cykli?
Czym są prace Mateusza Jarży, czy to jeszcze fotografia czy już grafika? Popularny termin „fotografia kreacyjna” jest tylko niedoskonałym przybliżeniem. Zresztą te dzieła przechodzą długą drogę nim w końcu wypełzną na ląd, są fotografiami, obrazami, grafikami, obrabiane zarówno manualnie jak i cyfrowo. W tym tkwi część siły sztuki Jarży – artysta swobodnie porusza się w technikach tradycyjnych zarazem pozostając otwarty na zdobycze nowoczesnej technologii.
Gdyby pokusić się o szukanie wpływów i inspiracji można tu odnaleźć echo malarskich fotografii Saudka czy surrealizujących wizji Lachapella. Jest też trop drugi, kto wie czy nie istotniejszy. Kultura masowa. Prace Mateusza Jarży są estetycznie wystylizowane, nawiązują do estetyki komiksu i kina akcji, SF, często pulpowego horroru. Czuje się tu pastisz, grę z widzem i autentyczną pasję.
I to się sprawdza. Filmowa estetyka jest już uniwersalnym językiem kultury, dzięki czemu wchodzimy w wizje Mateusza Jarży niejako z marszu, słyszymy język, który dobrze znamy.
A przynajmniej tak nam się wydaje.
Sama opowieść nie przypomina tych już usłyszanych, choć pozornie znajoma wywołuje podskórny niepokój, rzeczywistość odsłania cień swej drugiej natury, niezwykle atrakcyjnej i niepokojąco obcej. Wrażenie obcości narasta wraz z kontemplacją dzieła, ogarnia nas coraz bardziej, przenika i zarazem uwodzi.
Pośrodku pustego pokoju tańczy naga dziewczyna o oczach jaszczurki.
Współorganizatorami wystawy są Galeria Twórców Galera, Fundacja Kombinat Kultury i stowarzyszenie Polish Art Scotland ltd.
Ekspozycję można zwiedzać do 23 sierpnia 2009 r.
O Artyście:
Mateusz Jarża (l979 - ) absolwent edukacji artystycznej Instytutu Sztuki i Kultury Plastycznej Uniwersytetu Zielonogórskiego, a także studium informatycznego; w latach 2003 - 2005 prezes Galerii Twórców Galera. Twórca portalu FOTOPARK (www.fotopark.pl), współpracownik magazynu MIASTER. Zajmuje się grafiką komputerową, fotografią, malarstwem, video... Uczestnik wielu wystaw zbiorowych i indywidualnych.
Od kilku lat w Szkocji, w Edynburgu prowadzi Polish Art Scotland ltd. – towarzyszenie którego
głównymi celami działalności jest promocja polskiej kultury, sztuki oraz polskich artystów (przede wszystkim mieszkających w Szkocji), PAS promuje także polskich artystów mieszkających w Polsce, z którymi nawiązuje kontakty ułatwiając prezentację ich sztuki na tutejszym rynku. Realizacji powyższych celów sprzyjają stałe kontakty stowarzyszenia z prasą szkocką i polską, która relacjonuje licznie zainicjowane przez PAS wydarzenia kulturalne.
Strona Artysty: www.mateuszjarza.viewbook.com/
Jaki alkohol wybierają Polacy?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody