MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Druga linia średnicowa w Warszawie. Ambitne plany kolejarzy i dogodne połączenia dla mieszkańców. Co nas czeka?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
materiały prasowe
Ambitne plany kolejarzy. W przyszłości chcą, aby w Warszawie powstała druga linia średnicowa. To jeden z aspektów, który pojawia się przy okazji studium planistycznego dla Warszawskiego Węzła Kolejowego. Jakie połączenia stolica może zyskać na rozwoju kolei?

Studium planistyczne dla Warszawskiego Węzła Kolejowego powinno odpowiedzieć między innymi na pytanie Jakie stacje mogłaby połączyć nowa warszawska linia średnicowa? Wśród rozważanych wariantów podaje się: Warszawa Wileńska - Warszawa Główna, Warszawa Wileńska - Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska - Warszawa Służewiec. PKP PLK chce także, żeby powstała trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia.

Oprócz tego kolejarze zastanawiają się także gdzie i jakie nowe przystanki ułatwiłyby komunikację aglomeracyjną i regionalną? Dokument, który zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”, ogłoszonego w 2019 roku.

Teraz PKP PLK ogłasza przetarg na wykonanie studium planistycznego dla Warszawskiego Węzła Kolejowego

– Rozwój sieci transportowej Warszawy determinuje nowe spojrzenie na możliwości Warszawskiego Węzła Kolejowego. Mam nadzieję, że zlecenie - przygotowania studium planistycznego rozbudowy kolei w stolicy ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej - pozwoli określić potencjalne korytarze nowych linii kolejowych w Warszawie oraz potrzebę powstania nowych przystanków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Analiza odpowie też na pytania czy obecny teren popularnego „mordoru”, a więc skrzyżowania Domaniewskiej i Wołoskiej lub Postępu to odpowiednie miejsce do budowy takiego połączenia. Miało by ono też przebiegać przez skrzyżowanie Rakowieckiej z Wołoską, gdzie w przyszłości byłoby węzłem przesiadkowym w tramwajem do Wilanowa i na Dworzec Zachodni.

Nowa linia mogłaby przebiegać też w rejonie ronda ONZ oraz metra Ratusz Arsenał. Nie jest to jednak ścisła wytyczna. Kolejarze są otwarci na inne propozycje. Chodzi o przygotowanie modelu i analizy prognostycznej, analizy pod kątem przepustowości i przygotowanie koncepcyjnych układów.

Analizowane są też możliwości budowy tzw. ringu miejskiego. Połączenia koleją większej ilości małych podwarszawskich miejscowości albo usprawnienia w nich komunikacji kolejowej. W tym celu będzie analizowana integracja sieci WKD z infrastrukturą PLK, a także połączenia Warszawa Lotnisko Chopina - Nadarzyn - Tarczyn - Grójec czy Zegrze Płd. - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Przasnysz - Chorzele, Warka - Kozienice.

To dopiero początek długiej drogi

Opracowanie studium planistycznego, to pierwszy etap planowania strategicznego i przygotowanie do opracowania pełnego studium wykonalności. Dokument pozwala w perspektywie wieloletniej określić strategiczne inwestycje transportowe w mieście i aglomeracji. Po rozstrzygnięciu przetargu, wykonawca będzie miał 3,5 roku (lata 2022-2025) na przygotowanie studium planistycznego. Studium będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto