Studium planistyczne dla Warszawskiego Węzła Kolejowego powinno odpowiedzieć między innymi na pytanie Jakie stacje mogłaby połączyć nowa warszawska linia średnicowa? Wśród rozważanych wariantów podaje się: Warszawa Wileńska - Warszawa Główna, Warszawa Wileńska - Warszawa Służewiec, Warszawa Gdańska - Warszawa Służewiec. PKP PLK chce także, żeby powstała trzecia para torów na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna - Warszawa Wschodnia.
Oprócz tego kolejarze zastanawiają się także gdzie i jakie nowe przystanki ułatwiłyby komunikację aglomeracyjną i regionalną? Dokument, który zamierzają uzyskać PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”, ogłoszonego w 2019 roku.
Teraz PKP PLK ogłasza przetarg na wykonanie studium planistycznego dla Warszawskiego Węzła Kolejowego
– Rozwój sieci transportowej Warszawy determinuje nowe spojrzenie na możliwości Warszawskiego Węzła Kolejowego. Mam nadzieję, że zlecenie - przygotowania studium planistycznego rozbudowy kolei w stolicy ze szczególnym uwzględnieniem nowej linii średnicowej - pozwoli określić potencjalne korytarze nowych linii kolejowych w Warszawie oraz potrzebę powstania nowych przystanków – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Analiza odpowie też na pytania czy obecny teren popularnego „mordoru”, a więc skrzyżowania Domaniewskiej i Wołoskiej lub Postępu to odpowiednie miejsce do budowy takiego połączenia. Miało by ono też przebiegać przez skrzyżowanie Rakowieckiej z Wołoską, gdzie w przyszłości byłoby węzłem przesiadkowym w tramwajem do Wilanowa i na Dworzec Zachodni.
Nowa linia mogłaby przebiegać też w rejonie ronda ONZ oraz metra Ratusz Arsenał. Nie jest to jednak ścisła wytyczna. Kolejarze są otwarci na inne propozycje. Chodzi o przygotowanie modelu i analizy prognostycznej, analizy pod kątem przepustowości i przygotowanie koncepcyjnych układów.
Analizowane są też możliwości budowy tzw. ringu miejskiego. Połączenia koleją większej ilości małych podwarszawskich miejscowości albo usprawnienia w nich komunikacji kolejowej. W tym celu będzie analizowana integracja sieci WKD z infrastrukturą PLK, a także połączenia Warszawa Lotnisko Chopina - Nadarzyn - Tarczyn - Grójec czy Zegrze Płd. - Pułtusk - Maków Mazowiecki - Przasnysz - Chorzele, Warka - Kozienice.
To dopiero początek długiej drogi
Opracowanie studium planistycznego, to pierwszy etap planowania strategicznego i przygotowanie do opracowania pełnego studium wykonalności. Dokument pozwala w perspektywie wieloletniej określić strategiczne inwestycje transportowe w mieście i aglomeracji. Po rozstrzygnięciu przetargu, wykonawca będzie miał 3,5 roku (lata 2022-2025) na przygotowanie studium planistycznego. Studium będzie rozwinięciem „Master Planu dla transportu kolejowego w aglomeracji warszawskiej”

szkolenie wojsko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?