Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Forum IAB 2009: dzień I - relacja

Monikka
Monikka
Zobacz relację z pierwszego dnia konferencji!
ITAY TALGAM NA FORUM IAB 2009 [WIDEO]
GALA ROZDANIA MIXX AWARDS 2009 [WIDEO]
FORUM IAB 2009 - DZIEŃ II - RELACJA

**


Forum IAB 2009 - relacja na żywo


Godz. 17.30 -
Pierwszy dzień konferencji zakończony. Bezpośrednie relacje jutro od godz. 9 na MM Warszawa.
Godz. 17.00
- Riha: Trzech z czterech użytkowników w Stanach ogląda wideo online za pomocą komórek.

Godz. 16.56 - Najbardziej zaawansowane w optymizacji biznesu online są Stany Zjednoczone. Doszły do integracji danych klientów i korporacji, by otrzymać szersze spojrzenie na to, jak rynek reaguje na produkt. Unia Europejska jest w tyle. Od analizy do optymalizacji jest długa droga. Nawet Stany nie osiągnęły ostatniego etapu, czyli Innowacji - twierdzi Michael Riha. - Technologia się zmienia, trzeba stale się adaptować. Porównując do 1992 roku, odeszliśmy od prostych komunikatów przekazywanych dla klientów do dialogu z klientami.

Godz. 16.55 - Riha: "W 1992 nikt nie słyszał jeszcze o wyrażeniu "Online Business". W 2017 roku ci, którzy nie będą prowadzić biznesu online, zostaną wyparci z rynku."

Godz. 16.50 - Na scenę wszedł Michael Riha z Omniture, firmy zajmującej się optymalizacją biznes w Internecie. Niedawno wykupionej przez Adobe.

Godz. 16.40 - Podsumowanie panelu dyskusyjnego poświęconego regulacjom prawnym w Internecie, Wojciech Wiewiórowski: mimo, że obecnie pracuje się nad kilkunastoma aktami prawnymi dotyczącymi branży internetowej, twierdzę, że to i tak za mało. Jest wiele przepisów prawnych, które wymagają modyfikacji lub likwidacji. W przyszłości będziemy stale pracować nad większą liczbą przepisów, które będą regulować tę branżę.
Godz. 16.30
- Tomasz Jażdżyński, IAB: w regulacji rynku internetowego powinniśmy kierować się mottem medycyny: primum non nocere, przede wszystkim nie szkodzić. IAB zapewnia masę krytyczną do samoregulacji. Z moich doświadczeń wynika, że złe regulacje zazwyczaj wynikają z braku wiedzy. Dlatego musi nastąpić transfer wiedzy na linii branża-legislator. Czasem mam wrażenie, że odkrywam Amerykę przed przedstawicielami rządu, mówiąc, że działamy na rynku globalnym. Musimy optować za tym, by w tak specjalistycznej branży, jaką jest marketing internetowy, iść drogą samoregulacji.

Godz. 16.20 - Prezes Wirtualnej Polski, Grzegorz Tomasiak: według mnie państwo ma wiele do ugrania na regulacji rynku marketingu internetowego - dobre prawo może wzmocnić konkurencyjność polskich podmiotów. Niektóre przepisy, jakie obowiązują polskich graczy internetowych wiążą nam ręce i nie pozwalają na równe szanse konkurowania z zagranicznymi podmiotami. Jako reprezentanci portali jesteśmy w stanie wesprzeć organy państwowe w działaniach dążących do samoregulacji i współregulacji branży internetowej.

Godz. 16.10
- Wojciech Wiewiórowski, dyrektor Departamentu Informatyzacji MSWiA: przy każdej samoregulacji mamy do czynienia z pewną masą krytyczną, gdy stosują się do niej najwięksi gracze na rynku. Jednak zawsze są tacy, którzy się do tych reguł nie stosują. Dlatego jest potrzeba tworzenia prawa pozytywnego, czyli nowelizacji przepisów, które regulują marketing internetowy.

Godz. 16.05 - Andrzej Lewiński, zastępca Głównego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO): GIODO nie jest organem represyjnym. Współpracujemy dobrze z Naszą Klasą. My do nikogo niezapowiedzianej kontroli nie wysyłamy. Dajemy, choćby dwa tygodnie, dla podmiotów, które zamierzamy skontrolować.

Godz. 16.00 - W Polsce samoregulacja reklamy zaczęła się w roku 1997. Ale dopiero w roku 2004 zbudowano system, który istnieje do dzisiaj. W roku 2006 powstała Rada Reklamy. W ubiegłym roku trafiło do niej 460 skarg na reklamy. Komisja Europejsa rozważa teraz wprowadzenie ograniczeń marketingu cyfrowego na poziomie Unii.

Godz. 15.50 - Rozpoczyna się ostatni blok konferencji. Jako pierwszy głos zabrał Xawery Konarski, adwokat, wspólnik Traple Konarski Podrecki Kancelaria prawna - uczestnicy będą mówić o kwestiach prawnych związanych z reklamą internetową.
Godz. 15.12
- Nie martwcie się, że ludzie nie klikają na bannery - przypuszczalnie i tak nigdy tego nie robili a wszystkie kliknięcia były przypadkowe - mówi Dead Donaldson. Według prelegenta, przyszłością są aplikacje przydatne dla użytkowników, które reklamują produkty i usługi.

Godz. 15.05 - Kampanie interaktywne, angażujące użytkowników mają większą siłę rażenia niż te, które przekazują tylko informacje jednokierunkowo - od firmy do klientów. Internet pozwala zaangażować ludzi w kampanię, pozwolić im na własny wkład. Czasem sukcesem jest otworzenie się na klientów - Intel pozwolił swoim klientom skontaktować się z ekspertami budującymi procesory, by mogli wyjażśnić oni wszystkie wątpliwości. Czat z ekspertami okazał się totalnym sukcesem. Nowe trendy marketingowe widzą konsumenta jako partnera firmy, tego, którego należy słuchać i dać mu narzędzia, by mógł się wypowiedzieć na temat produktu. Internet jest do tego idealnym kanałem komunikacji.
Godz. 14.50
- Kampania powinna łączyć elementy online i offline, by odnieść sukces. Poza tym, musi być multimedialna. Ludzie łatwiej przekonują się do produktu, gdy reklama nie tylko im go pokazuje, ale też o nim opowiada i wyświetla film. To wszystko można połączyć z odniesieniem do strony sprzedaży, dealera... i nagle okazuje się, że skuteczność takich reklam jest nieporównywalnie wyższa ze zwykłymi bannerami i reklamami statycznymi.

Godz. 14.43 - rozpoczyna się wystąpienie Deana Donaldsona, Digital Experience Strategist z firmy Eyeblaster.

Godz. 14.35 - przerwa kawowa

W przerwie zapytaliśmy uczestników konferencji, co było przełomem w branży internetowej w ostatnim czasie:

** Godz. 14.31 - Reklama mobilna to nie to samo, co reklama w sieci, ponieważ daje dostęp do większej liczby narzędzi, jak np. GPS, system NFC (chip w telefonie, który pozwala np. na kupowanie biletów, zastępując całkowicie gotówkę). W Japonii 73 proc. telefonów ma ten chip. Na razie używany jest przez niecałe 20 proc. użytkowników. Ale, jak twierdzą eksperci tamtego rynku - to tylko kwestia czasu, gdyż płacenie NFC jest wygodniejsze niż karty płatnicze. NFC może spełniać poza tym inne funkcje (np. elektronicznego klucza, przechowującego hasła użytkowników).
Gosz. 14.23 **- wpływy z reklam w sieciach komórkowych to zaledwie 1/20 wpływów z płatnych aplikacji, usług i zawartości komórkowych w Japonii.

Godz. 14.20 - Jedna czwarta Japończyków w wieku 16-24 używa Internetu w komórce przez ponad 3 godziny dziennie!

Godz. 14.13 - Ciekawostka: w Japonii to operator dyktuje producentowi telefonów, jak ma wygladać i działać telefon, który będą oferować klientom. Dzięki temu łatwiej jest operatorom oferować nowe programy dla telefonów. Operatorzy nie pobierają też części zysków od twórców aplikacji mobilnych. Obchodzi ich tylko to, by takich programów było jak najwięcej i by przyciągały kolejnych klientów. W Europie twórca aplikacji musi oddać 50 proc. zysku dla operatora, w którego sieci pojawia się jego program.

Godz. 14.12 - Japonia jest zupełnie rynkiem niz Europa. Prawie wszyscy mają dostęp do internetu przez komórki i to w technologii 3G, czyli bardzo szybkiego przesyłu danych.

Godz. 14.07 - Na scenie jest teraz Christopher Bilich z firmy Infinita, oferującej rozwiązania marketingu w telefonii komórkowej, działającej glównie na rynku japonskim.
Rozmowa MM-ki z Christopherem Bilichem


Godz. 14.05
Matt: "jednym z problemów, z którymi będziemy musieli się zmierzyć, jest podtrzymanie zainteresowania klientów, by aplikacje AR nie stały się tylko dwuminutową ciekawostką, lecz na stałe zagościły w ofertach internetowego biznesu". Warto wspomnieć, że oprócz zastosowań biznesowych, AR może być wykorzystywana w grach. Intensywne prace nad zastosowaniem AR w grach prowadzi Microsoft, tworząc właśnie Projekt Natal

Godz. 13.53 Matt Szymczyk właśnie połączył się na żywo z Los Angeles i zademonstrował poniższy przykład wraz ze współpracownikiem ze Stanów. Augmented Reality (AR) działa nawet na takim dystansie i robi wrażenie.

Wyobraź sobie, że kupujesz meble i jesteś w stanie na ekranie komputera zobaczyć, jak sofa ze sklepu będzie wyglądała w Twoim pokoju - a wszystko dzięki kamerce internetowej, flash playerowi, który jest w 93 proc. komputerów i prostemu programowi od Zugara.

Godz. 13.45 - Zugara skupia się na "augmented reality". "Augmented reality" - wzbogacona rzeczywistość, korzystająca np. z kamery internetowej i specjalnej aplikacji. W ten sposób można np. zobaczyć, jak byśmy wyglądali w koszuli, którą chcemy kupić w sklepie online. Na żywo, oglądając się na ekranie komputera jak w lustrze. Kamera rozpoznaje nasze gesty i nakłada na nasz obraz wzory koszul. Przyszłość sklepów online? A to tylko jeden z przykładów.
Godz. 12.36
- Koniec pierwszego bloku.

W przerwie zapytaliśmy uczestników konferencji dlaczego zdecydowali się wziąć udział w forum IAB 2009:

Godz. 12.32 - Yalamanchi: marketing wirusowy to tak naprawdę bardzo skomplikowane działanie. Użytkownik musi otrzymać informację reklamową, którą będzie chciał podzielić się ze swymi przyjaciółmi. To wymaga bardzo dobrej znajomości zachowań użytkowników i testów wirusowych aplikacji, filmów, itp.
Godz. 12.25
- Aby promować markę, potrzebujemy trzech rzeczy - mówi Yalamanchi. - Po pierwsze, informacja o marce musi być obecna na wielu platformach. Po drugie - potrzebny jest wirusowy marketing, którego efekty trzeba koniecznie mierzyć, by znać skuteczność podjętych działań. Po trzecie - potrzebni są ambasadorzy marki, rekrutacja osób, które będą popularyzować wśród innych informacje o produkcie. Jak znaleźć ambasadorów marki? Np. przez publikację skórki zmieniającej wygląd profilu użytkownika. Skórka filmu Batmana została pobrana 100 tys. razy w trzy tygodnie. Znajomi użytkowników, którzy instalowali skórkę, byli automatycznie o tym powiadamiani. Informacja o filmie rozprzestrzeniła się po całym serwisie hi5 błyskawicznie. I to rękami samych użytkowników.

Godz. 12.20 - Teraz dążymy do Web 3.0 - mówi Yalamanchi. To są platformy współdzielenia danych, serwisy takie jak Twitter, Facebook Connect, gry online tworzone przez Playfish, a także serwis hi5.

Godz. 12.01 - Ostatnia prezentacja pierwszego bloku. Na scenę wchodzi Rama Yalamanchi CEO Hi5 Networks. Portal społecznościowy hi5.com powstał w 2003 roku, obecnie ma ponad 50 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie. Jest ósmym na świecie portalem dla ludzi w wieku 18-24. Hi5 zmienia się z czysto społecznościowego portalu w stronę, pozwalającą na social gaming - oferujące dla użytkowników gry online. Hi5 zarabia na reklamach (World of Warcraft, Puma, itd.) oraz bezpośrednich płatnościach dokonywanych przez użytkowników.

Godz. 12.00 - Ze słów Claude'a Spasevskiego wynika, że Orange chce zrezygnować z uciążliwych dla użytkowników kampanii reklamowych, stawiając bardziej na spersonalizowany kontakt. Sprawdzając, w jaki sposób dany użytkownik jest aktywny w sieci Orange, można zadecydować czy przedstawić mu reklamę i jaką będzie miała ona formę. Koniec ze zmasowanym przekazem dla wszystkich, nawet tych, którzy nie staną się nigdy klientami. Reklama ma dotrzeć tylko do zainteresowanych.

Godz. 11.41 - Swoje wystąpienie rozpoczyna Claude Spasevsky, Business Developement Director Orange.

Godz. 11.23 - Łączenie tekstu, gier, wideo, aplikacji i dźwięku to nowe wyzwanie dla marketingu. Składają się one na ekosystem, w którym każdy element współpracuje z pozostałymi – Norm Johnston.

Godz. 11.20 - Za kilka lat będziemy być może nawigować w sieci tak, jak pokazane było to w filmie "Raport mniejszości" - bez kontrolerów, używając tylko własnych rąk, a kamera będzie rozpoznawać nasze ruchy. Interfejs użytkownika ciągle się zmienia, sieć dorasta bardzo szybko – Norm Johnston.

Godz. 11.15 - Wzrost znaczenia Internetu wcale nie zmniejsza znaczenia telewizji. Ludzie serfują w sieci i oglądają telewizję jednocześnie. Z kolei internet kroczy w stronę multimedialności, coraz bardziej upodabnia się do telewizji. Telewizja zmierza do modelu "tv na żądanie". Ludzie będą siadać przed telewizorem i wybierać to, co chcą oglądać tak, jak dziś wybierają strony internetowe – Norm Johnston.

Godz. 11.10 - Każdego tygodnia przeciętny internauta wrzuca 3254 informacji osobistych do baz danych. Świat się zmienia: więcej ludzi oglądało inaugrację Obamy w Internecie niż w telewizji - mówi Norm Johnston.

Godz. 11.05 – Prelekcję rozpoczyna Norm Johnston, Global Digital Leader Mindshare Worldwide.

Godz. 10.50 - Praca menedżera polega na tym, by z ludzi wydobyć kreatywność. Dlatego wzbudzanie zaufania i autorytet to cechy prawdziwego lidera - Itay Talgam.

Godz. 10.43 - Biznesmeni właśnie śpiewają pierwszą nutę opery "Don Giovanni". - Kontrola nad ludźmi może wypływać z zabawy i luzu, może wypływać też z twardych reguł i partytury. Wspaniały dyrygent - Karajan woli delikatniejszą dyrygenturę, która pozwala orkiestrze na nawiązanie współpracy i większą samodzielność - mówi Talgam. - Richard Strauss zaś stosuje maksymalna kontrolę nad każdym dźwiękiem, jaki grają muzycy. Nie pozwala na minimalne odstępstwa." Oto dwa różne podejścia do zarządzania.

Godz. 10.25 - Przed nami pierwszy prelegent, gość specjalny - Itay Talgam… i kreatywne podejście do zarządzania :) - Koncert muzyczny to osiągnięcie wszystkich uczestników - dyrygenta i orkiestry. Dyrygent sprawia, że ludzie współpracują, jest liderem, menadżerem - mówi Talgam.

Godz. 10.16 Rozpoczęła się konferencja.

Na 5 listopada zaplanowano m.in. panel pod tytułem "Cyfrowa rewolucja w mediach", który poprowadzi Juliusz Donajski z wydawnictwa VFP Communications. Z kolei gospodarzem dyskusji na temat nowych formatów reklamowych będzie Artur Małek, dziennikarz InternetStandard.

O drodze od tradycyjnego wydawcy prasy do firmy multimedialnej opowiedzą Artur Karda i Tomasz Krawczyk z Mediów Regionalnych. Podczas forum będzie działał także specjalny newsroom, w którym grupa dziennikarzy Mediów Regionalnych będzie tworzyć bieżące relacje z przebiegu konferencji. Wideo wywiady oraz rozmowy z uczestnikami Forum IAB będzie można śledzić na bieżąco w portalu Moje Miasto Warszawa

www.mmwarszawa.pl

oraz na ośmiu portalach Strefy Biznesu (m.in. na www.strefabiznesu.echodnia.eu, www.strefabiznesu.nto.pl, www.strefabiznesu.pomorska.pl).

O wydarzeniach podczas forum informujemy także na bieżąco na naszych kanałach w portalach społecznościowych i mikroblogach, m.in. Facebook i Blip.pl

Szczegółowy program dostępny na stronie Forum IAB 2009.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto