Kawiarnie w Warszawie. Powstał kodeks dobrych praktyk
- Staramy się godzić różne interesy w taki sposób, by w efekcie dojść do porozumienia, które odpowiada wszystkim zainteresowanym. Cieszę się, że udało nam się wspólnie stworzyć taką dżentelmeńską umowę. Jestem przekonana, że miejsca, które będą stosować się do zawartych w niej wzorców, będą jeszcze bardziej popularne i cenione, być może zyskają też nowych klientów – okolicznych mieszkańców. Jeszcze w maju ruszy kampania edukacyjna, bo warto podkreślać, że wszyscy jesteśmy użytkownikami miasta i jego przestrzeni, dlatego powinniśmy się nawzajem szanować – zapowiada Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy.
Kodeks dzieli się na siedem krótkich części. Każda z nich odnosi się do kwestii podnoszonych w trakcie rozmów z zainteresowanymi. Jest to zbiór zasad, odnoszących się do:
- dbania o przestrzeń publiczną, w szczególności o utrzymanie porządku w lokalu i jego bezpośrednim otoczeniu, w czym w miejscach szczególnie uczęszczanych przedsiębiorców wspierać będzie miasto;
- użytkowników, czyli gości lokali;
- bezpieczeństwa, nie tylko w samym klubie, ale też na terenie, który do niego przynależy;
- sprzedaży alkoholu, prowadzonej zgodnie z obowiązującymi regułami;
- hałasu, którego poziom powinien być monitorowany i utrzymywany na dopuszczalnym poziomie;
- polubownego rozwiązywania konfliktów, opartego na wzajemnym szacunku i dialogu;
- usystematyzowanego udostępniania przestrzeni publicznej klubom poprzez informowanie o planowanych przetargach i konkursach z wyprzedzeniem, zapewnienie podręcznika niezbędnych dokumentów i regulacji związanych z prowadzeniem imprez kulturalnych i masowych.
Dokument jest formą wytycznych, do których powinni stosować się prowadzący lokale takie jak bary, piwiarnie, restauracje, ogródki sezonowe, klubokawiarnie i inne podobne formy działalności, bez względu na to, kto jest właścicielem działki lub lokalu, w których funkcjonują. To zbiór dobrych praktyk oparty na umowie społecznej.
Do kodeksu załączony jest komunikat klubokawiarni do ich gości z prośbą o to, by spędzając miło czas pamiętali o okolicznych mieszkańcach i pozostałych użytkownikach przestrzeni.
Zobacz także:Piknik w Łazienkach Królewskich
Od września 2012 r. z inicjatywy władz miasta i właścicieli klubokawiarni odbywały się spotkania wszystkich zainteresowanych stron. W ubiegłym roku do rozmów przyłączyło się stowarzyszenie mieszkańców, Koalicja: Ciszej, proszę! Na spotkaniach omawiane są takie tematy jak m.in. funkcjonowanie lokali, mediacje pomiędzy właścicielami klubokawiarni a mieszkańcami okolicznych wspólnot, zasady wynajmowania miejskich lokali użytkowych. Pomysłem, który od początku przyświecał spotkaniom z klubokawiarniami, było wypracowanie wspólnego katalogu dobrych praktyk. Taki dokument - odnoszący się nie tylko do kwestii mediacji – ma określać zasady postępowania zarówno właścicieli lokali, jak i jednostek miejskich oraz komunikacji z mieszkańcami. Wstępem do dalszej pracy nad katalogiem, było wydane w kwietniu 2013 r. wspólne oświadczenie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?