Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

„Kret” nabiera kształtów, ale zaczcznie ryć dopiero w 2012 roku

Redakcja
Trwa montaż pierwszej z trzech tarcz TBM, którymi będą drążone ...
Trwa montaż pierwszej z trzech tarcz TBM, którymi będą drążone ... Jarosław Kubak
Przy rondzie Daszyńskiego trwa montaż pierwszej z trzech tarcz TBM, którymi będą drążone tunele centralnego odcinka II linii metra.

Na Rondzie Daszyńskiego od kilku tygodni trwa montaż pierwszej tarczy TBM (Tunnel Boring Machine), której części nadal dowożone są do Warszawy z fabryki Herrenknechta w niemieckim Schwanau. Każdy warszawiak, który teraz wybierze się w okolice ronda, będzie mógł zobaczyć ten proces na własne oczy.

- Pierwsza tarcza zostanie zmontowana do końca września, a drążenie tuneli metra rozpocznie się na przełomie 2011 i 2012 roku - zapewnia rzecznik konsorcjum AGP Metro, Mateusz Witczyński. To jedyna okazja, aby zobaczyć montaż takiej tarczy - podkreśla Witczyński.

W sierpniu do Warszawy ma przyjechać jeden z największych elementów TBM. Będzie to mierząca ponad sześć metrów tarcza skrawająca, która zostanie zamontowana z przodu urządzenia. Wszystkie trzy tarcze zostały specjalnie zaprojektowane dla centralnego odcinka drugiej linii metra i pomalowane w żółto-czerwone barwy miasta.

Każdą z nich kierować będą zaledwie trzy osoby, pełniące funkcje wyłącznie nadzorującą. Tarcze praktycznie bez ingerencji człowieka będą drążyć tunel. Dodatkowo obudowując go betonowymi elementami i odprowadzać wykopany grunt na zewnątrz.

Zobacz również:
Wznowiono prace na budowie II linii metra
Syrenka będzie obserwować budowę metra przez kuloodporne szyby

Pierwsza tarcza montowana właśnie na Rondzie Daszyńskiego rozpocznie drążenie prawego tunelu od ronda w stronę Powiśla. Później dołączy do niej tarcza TBM2, która będzie drążyć równoległy tunel. Ze względów bezpieczeństwa obydwie tarcze nie będą pracować obok siebie. TBM 3 wydrąży oba tunele po prawej stronie Wisły, od Powiśla do Dworca Wileńskiego.

Tarcza w liczbach

Tarcze TBM mają 6.270 mm średnicy i długość całkowitą 97 metrów. Każda z tych potężnych maszyn waży ponad 615 ton i potrzebuje do pracy aż 1 200 kW. Tarcze będą drążyć tunel z prędkością 10 metrów dziennie, przepychając grunt z siłą 45.000kN.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: „Kret” nabiera kształtów, ale zaczcznie ryć dopiero w 2012 roku - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto