Metro w Warszawie. Co ze stacjami Plac Konstytucji i Muranów? Projektowane od trzech lat. Finansowanie niepewne, a co z utrudnieniami?

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
Wracamy do tematu dwóch dodatkowych stacji na pierwszej linii metra. Już kilkukrotnie zastanawialiśmy się czy ich realizacja (przynajmniej w najbliższych latach) jest w ogóle realna. Zaledwie kilka dni temu minęły trzy lata od podpisania umowy na zaprojektowanie stacji. I jeszcze na nie poczekamy. Mimo, że nie wiadomo czy znajdą się środki na ich wybudowanie to pojawiły się nowe informacje jak miało by wyglądać w tym czasie funkcjonowanie linii M1.

Umowę na projekt nowych stacji podpisano dokładnie 20 listopada 2019 roku. Nieco ponad rok, bo objęciu urzędy prezydenckiego przez Rafała Trzaskowskiego. Gospodarz warszawskiego ratusza głośno się tym wówczas chwalił na Twitterze, w ramach hasztagu #SpełniamyObietnice. Za swoją pracę Metroprojekt otrzymał siedem milionów złotych. W sierpniu tego roku zapytaliśmy, co z projektem, którego termin końcowy był już przesuwany.

- W sprawie stacji A12 plac Konstytucji i A16 Muranów przygotowany jest aneks do umowy przedłużający prace projektowe do listopada 2023 roku. Obecnie aneks jest procedowany przez CUPT [Centrum Unijnych Projektów Transportowych - przyp. red.], zostanie prawdopodobnie podpisany w tym, lub przyszłym miesiącu - tłumaczyła nam wówczasAnna Bartoń rzeczniczka warszawskiego metra.

materiały sportowe

Z przyczyn niezależnych od metra

Jak tłumaczy wydłużenie prac jest spowodowane przedłużeniem procedury wydawania decyzji środowiskowej przez RDOŚ. Jak słyszymy zmiana ustawy z 2018 roku spowodowała, że RDOŚ odmówił jej wydania twierdząc, że nie jest organem kompetentnym do tego typu procedury. Spór kompetencyjny rozstrzygnął NSA, potwierdzając tym samym, że właśnie RDOŚ jest właściwym organem do wydania decyzji środowiskowej dla stacji metra, jako linii kolejowej. Spór wydłużył procedurę, a to wpłynęło na cały proces projektowania.

Powstanie dodatkowy tunel? Na razie nie widać środków na budowę

Ciekawy wątek w tej sprawie opisuje w swojej publikacji z 23 listopada br. portal www.transport-publiczny.pl. W rozmowie z prezesem metra, Jerzym Lejkiem, na padło pytanie czy udało się opracować taki wariant prac, który minimalizowałby utrudnienia w metrze w trakcie ewentualnej budowy. – Zaproponowany został wariant dobudowania na tym odcinku trzeciego tunelu – po to, by zawsze ruch mógł odbywać się w dwóch tunelach - tłumaczy. Póki co jednak nie wiadomo, kiedy mogły by ruszyć prace związane z nowymi stacjami.

W 2019 roku szacowano, że na wybudowanie obu stacji potrzebnych będzie około 260 milionów złotych. W terminie wskazywanym przez metro obecnie, a więc listopadzie 2023 roku, minął cztery lata od od podpisania umowy na projekt. Szacunki z 2019 roku dzisiaj można niestety włożyć między bajki. Budowa będzie znacznie droższa, a jak podaje "Gazeta Stołeczna", powołując się na stołeczny ratusz, póki co i tak nie ma odłożonych na to pieniędzy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Strefa Biznesu - sytuacja pracownika na rynku pracy

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie