Miejsce tej pani jest w kuchni? Komisja Etyki Reklamy: "To dyskryminacja"

Arkadiusz Gołka
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą zrzut z ekranu FB
Reklama amerykańskiego napoju orzeźwiającego na FB pokazywała roznegliżowaną kobietę, nachyloną przy lodówce. Producent zamieścił też hasło: "Wszystko na swoim miejscu! Pepper w lodówce a kobieta w kuchni". Komisja Etyki Reklamy zabrała głos w tej sprawie.

Zdjęcie pojawiło się 1 października 2014 roku na oficjalnym profilu facebookowym Dr Pepper. Od razu wywołało kontrowersje i mnóstwo skarg do Komisji Etyki Reklamy. Wpisowi zarzucano bazowanie na prymitywnych, szowinistycznych skojarzeniach, w których kobieta jest tylko przedmiotem seksualnym. W dodatku wskazywano na lekceważący stosunek do płci pięknej.

Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że wpis poprzez wykorzystanie wizerunku prowokacyjnie ubranej pani i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, odwołuje się do negatywnych stereotypów społecznych i dyskryminuje kobiety. Łamie więc branżowy kodeks etyczny.

Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska, producenta napoju w naszym kraju, nie zgadzają się z takimi zarzutami. Wyjaśniają m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc poprawkę na szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają raczej niewielkie oddziaływanie. Zdaniem producentów wpis miał charakter humorystyczny i nie powinien być brany na serio, a skojarzenia z "maczyzmem" mogą mieć tylko osoby wykazujące dużo złej woli. .

"(...) W intencji autorów zdjęcia kobieta, w swobodnej, domowej scenerii, sięga do lodówki po napój Dr Pepper, który zamierza wypić. Zdjęcie ukazuje zatem niezależną kobietę, która w skąpym, swobodnym stroju udała się do kuchni nie po to, żeby gotować, sprzątać czy usługiwać komukolwiek (co byłoby typowym przejawem stereotypowego, seksistowskiego ujęcia roli kobiety w społeczeństwie), ale po to, aby sięgnąć do lodówki po napój Dr Pepper" oświadczyli menedżerowie producenta.

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Wybierz kategorię

Wybierz tablicę, aby kontynuować.
K
Kryśka79
Zamiast przejmować się cudzymi życiorysami, złem ludzkim, które nie jest warte uwagi, lepiej zrób coś dla siebie! Weź udział w konkursie i spróbuj swojej szansy na wygranie iPhone 6. Mi się udało wygrać i od tamtego czasu zachęcam do brania udziału. Taka karma, dobro zawsze wraca! Tutaj konkurs: goo. gl/ftstFl
J
Jam
W sumie jaki to problem! Fajna kobieta ubrana w seksownym ubranku idzie do lodówki =]żeby coś z niej sobie wziąć. Nie wygląda mi na kucharkę czy sprzątającą, no bo strój raczej na to nie wskazuje. Co, byłoby OK gdyby facet przyszedł żeby wzuiąć Dr. Pepper dla swojej ":Pani" i jej podał? Wtedy napis: Wyzwolona kobieta i jej pachołek? To byłoby OK? N A P R A W D ! ! !
W
Witek
Nie wiesz w takim razie co z kobietą robi się w sypialni!
a
as
W kuchni i w wyrze
f
feminazi
Zafajdana Bruksela i jej dyrektywy. Nie można nawet zażartować, bo to już "dyskryminacja". W socjalistycznej unii brukselskiej nie ma wolności słowa. Po co my wchodziliśmy do tego szamba...
Dodaj ogłoszenie