Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejsce tej pani jest w kuchni? Komisja Etyki Reklamy: "To dyskryminacja"

Arkadiusz Gołka
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą
Skandal wybuchł w związku z tą reklamą zrzut z ekranu FB
Reklama amerykańskiego napoju orzeźwiającego na FB pokazywała roznegliżowaną kobietę, nachyloną przy lodówce. Producent zamieścił też hasło: "Wszystko na swoim miejscu! Pepper w lodówce a kobieta w kuchni". Komisja Etyki Reklamy zabrała głos w tej sprawie.

Zdjęcie pojawiło się 1 października 2014 roku na oficjalnym profilu facebookowym Dr Pepper. Od razu wywołało kontrowersje i mnóstwo skarg do Komisji Etyki Reklamy. Wpisowi zarzucano bazowanie na prymitywnych, szowinistycznych skojarzeniach, w których kobieta jest tylko przedmiotem seksualnym. W dodatku wskazywano na lekceważący stosunek do płci pięknej.

Komisja Etyki Reklamy stwierdziła, że wpis poprzez wykorzystanie wizerunku prowokacyjnie ubranej pani i hasła twierdzącego, że miejsce kobiety jest w kuchni, odwołuje się do negatywnych stereotypów społecznych i dyskryminuje kobiety. Łamie więc branżowy kodeks etyczny.

Przedstawiciele Orangina Schweppes Polska, producenta napoju w naszym kraju, nie zgadzają się z takimi zarzutami. Wyjaśniają m.in. że fanpage Dr Pepper ma około 40 tys. fanów, co biorąc poprawkę na szacowaną liczbę użytkowników Facebooka w Polsce (16 mln) oznacza, że materiały publikowane na profilu mają raczej niewielkie oddziaływanie. Zdaniem producentów wpis miał charakter humorystyczny i nie powinien być brany na serio, a skojarzenia z "maczyzmem" mogą mieć tylko osoby wykazujące dużo złej woli. .

"(...) W intencji autorów zdjęcia kobieta, w swobodnej, domowej scenerii, sięga do lodówki po napój Dr Pepper, który zamierza wypić. Zdjęcie ukazuje zatem niezależną kobietę, która w skąpym, swobodnym stroju udała się do kuchni nie po to, żeby gotować, sprzątać czy usługiwać komukolwiek (co byłoby typowym przejawem stereotypowego, seksistowskiego ujęcia roli kobiety w społeczeństwie), ale po to, aby sięgnąć do lodówki po napój Dr Pepper" oświadczyli menedżerowie producenta.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto