Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Modernizacja gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego. W zabytkowym budynku podkreślony zostanie charakter architektury lat 30.

Martyna Konieczek
Martyna Konieczek
Studia i analizy kolorystyczne wnętrz wykonane przez Tomasza Trzupka oraz ich aplikacja w projekcie Banku Gospodarstwa Krajowego.
Studia i analizy kolorystyczne wnętrz wykonane przez Tomasza Trzupka oraz ich aplikacja w projekcie Banku Gospodarstwa Krajowego. JEMS Architekci
Z okazji 100-lecia powstania Banku Gospodarstwa Krajowego reprezentacyjny budynek znajdujący się w centrum Warszawy przy skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i Nowego Światu zostanie zmodernizowany. Projektem zajęła się pracownia JEMS Architekci, która planuje przywrócić świetność monumentalnych wnętrz oraz podkreślić niezwykły charakter architektury lat 30. XX wieku. Szczegóły poniżej.

Na 100. rocznicę powstania Banku Gospodarstwa Krajowego planowane jest zakończenie modernizacji jego historycznej siedziby w Alejach Jerozolimskich 7 według projektu pracowni JEMS Architekci.

Studia i analizy kolorystyczne wnętrz wykonane przez Tomasza Trzupka oraz ich aplikacja w projekcie Banku Gospodarstwa Krajowego.

Modernizacja gmachu Banku Gospodarstwa Krajowego. W zabytkow...

Gmach Banku Gospodarstwa Krajowego powstał w latach 1928-1931. Jest to dzieło architekta Rudolfa Świerczyńskiego i wraz z oryginalnymi wnętrzami i zachowanymi elementami wyposażenia jest pod wieloma względami wyjątkowy: jako najwybitniejsze dzieło nurtu "warszawskiej szkoły architektury" będącego twórczą syntezą konstruktywizmu i tradycji klasycznej. Również jako niezwykłe, ponadczasowe środowisko pracy, wyróżniające się na tle współczesnych, standardowych biurowych przestrzeni, uniwersalne i łatwo adaptowalne do zmieniających się potrzeb.

BGK łączył najnowocześniejsze zdobycze techniki, trendy wzornictwa i rzemiosła artystycznego, architektury i sztuk pięknych w jedną, niepodzielną całość. Był wyrazem fascynacji zarówno nowoczesnością jak i sztuką użytkową, odwołującą się do motywów narodowej spuścizny kulturalnej. Dzieło Rudolfa Świerczyńskiego nie "zestarzało się", wciąż inspiruje do twórczych poszukiwań i kontynuacji, podatne jest na adaptacje związane ze zmieniającym się/ewoluującym stylem życia, kulturą pracy - podkreślają architekci z pracowni JEMS Architekci.

Projekt opiera się na szczegółowej analizie wartości historycznego gmachu, jego architektoniki, wystroju wnętrz, będących wyjątkową syntezą sztuk użytkowych i pięknych. Zachowuje wszystkie istniejące, wartościowe elementy wyposażenia i wystroju. Przywraca zatraconą świetność monumentalnych wnętrz parteru. Przede wszystkim ich ciągłość, sekwencje trzech głównych sali operacyjnych oraz hallu wejściowego artykułowaną poprzez unikalną tektonikę kolumnowych przedzieleń, reżyserię światła, kamienne detale, wielobarwne stiuki.

Nowe aranżacje wnętrz, części które zatraciły cechy oryginalnego projektu w ogólnych zarysach przywoływać będą specyficzne właściwości i atmosferę gmachu, kody kolorystyczne i formalne zasady kompozycyjno-materiałowe.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto