Najszybsze pociągi z Radomia do Warszawy pojadą... najwcześniej za rok
Przypomnijmy, samą modernizację linii kolejowej numer 8 , która trwała w sumie kilkanaście lat zakończono w sierpniu ubiegłego roku. Wymieniono tory, linię trakcyjną, a na odcinku Warka Radom poprowadzono trasę częściowo nowym śladem.
Pociągi od tego czasu znacznie przyspieszyły, ale okazało się, że do normalnej eksploatacyjnej prędkości 160 kilometrów na godzinę potrzebne są dodatkowe inwestycje, a także uzyskanie odpowiednich certyfikatów zezwalających na szybką jazdę pociągów.
Obecnie prowadzone są jeszcze prace związane z budową zasilania sieci trakcyjnej, a także inne inwestycje w otoczeniu torów.
Brakuje certyfikatów
Wciąż brakuje jednak certyfikatów dotyczących szybkiej kolei. Spytał o nie w swojej interpelacji poselskiej poseł Andrzej Kosztowniak zaniepokojony doniesieniami, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom nie uda się tej sprawy załatwić w I kwartale 2023 roku.
W odpowiedzi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wyjaśnia, że istotnie harmonogram zakończenia prac i uzyskania certyfikacji dla podsystemów strukturalnych („Infrastruktura”, „Energia”, „Sterowanie”) na modernizowanym odcinku linii kolejowej nr 8 od Warszawy Okęcia do Radomia uległ zmianie.
Złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu strukturalnego „Energia” planowane jest później o jeden kwartał niż planowano w odniesieniu do odcinków Warszawa Okęcie - Czachówek Południowy oraz Czachówek Południowy - Warka. O dwa kwartały przesunięto złożenie wniosku dotyczącego podsystemu „Energia” w odniesieniu do odcinka Warszawa Okęcie Czachówek i o jeden kwartał odcinka Czachówek - Warka. O dwa kwartały przesunięto też wniosek dotyczący podsystemu „Infrastruktura” dla odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek Południowy.
Coraz szybsza jazda
Uzyskanie prędkości rozkładowej 160 kilometrów na godzinę będzie możliwe po uzyskaniu wszystkich zezwoleń w II kwartale 2023 roku, w związku z tym taka prędkość nie będzie możliwa w rozkładzie jazdy w sezonie 2022/23. W tym rozkładzie, obowiązującym między 11 grudnia 2022 a 11 marca 2023 najkrótszy czas przejazdu pomiędzy Radomiem a stacją Warszawa Zachodnia planowany jest na 71 minut, a pomiędzy Radomiem i stacją Warszawa Śródmieście 78 minut.
Na odcinku Warszawa Okęcie – Czachówek Płd. ruch pociągów pasażerskich prowadzony jest z prędkością 120 kilometrów na godzinę, a na odcinku Czachówek Południowy – Warka– Radom do czasu uzyskania zezwoleń na dopuszczenie podsystemów strukturalnych do eksploatacji obowiązuje prędkość 100 kilometrów na godzinę. Przewiduje się, że po wprowadzeniu docelowej prędkości 160 km/h czas przejazdu na odcinku Warszawa Zachodnia – Radom wyniesie co najmniej 55 min. dla pociągu kwalifikowanego bez postojów, a dla pociągu międzywojewódzkiego 60 min., z postojami na stacjach Warszawa Służewiec, Piaseczno, Warka, Radom Wschodni.
Natomiast dla relacji Warszawa Centralna – Radom i Warszawa Śródmieście – Radom należy doliczyć około sześć minut
Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody