Światełko w tunelu dla ważnej inwestycji kolejowej. Przebudowa „siódemki” – w stronę Otwocka – była planowana od dawna. W kwietniu, po wielu zmianach, rozpisano przetarg na budowę. Wcześniej sprzeciw mieszkańców budziło dostawienie dwóch nowych torów aż do Otwocka oraz wycinka setek drzew. Po protestach społecznych ograniczono zadanie do odcinka warszawskiego. Tory powstaną na trasie Warszawa Wschodnia-Wawer. Pomiędzy pojawi się też nowy przystanek – Warszawa Wiatraczna – a starsze perony zostaną wyremontowane.
Teraz wiceminister Andrzej Bittel podał, że przetarg rozstanie rozstrzygnięty na początku 2021 roku (pierwszy, a najpóźniej drugi kwartał). W sierpniu poznaliśmy zainteresowanych tą budową. Okazało się, że wszystkie jedenaście ofert przekracza zakładany przez PKP budżet. Przestrzał cenowy jest dość duży, bowiem firmy chcą od 678 mln do aż 1,5 mld zł za tę inwestycję. Kolejarze mają 637,2 mln zł. Prawdopodobnie uda się „dobić” do tej ceny, ponieważ PKP PLK zakłada aukcję elektroniczną podczas której firmy mogą licytować cenę – w dół. Aktualnie trwa ocena ofert.
Kiedy rozpoczęcie budowy?
Zgodnie z zapowiedzią wiceministra, prace powinny ruszyć najpóźniej w połowie przyszłego roku. Wykonawca od momentu podpisania umowy będzie miał 30 miesięcy na zakończenie prac. Oznacza to, że nowa „siódemka” będzie gotowa pod koniec 2023 roku. Co się zmieni?
Docelowo wyremontowane zostaną dwa stare tory linii kolejowej nr 7, a obok powstaną dwa nowe do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Oznacza to, że pociągi będą mogły jeździć szybciej i częściej. Poza tym po lewej stronie od końca ul. Wiatracznej (Praga-Południe) powstanie nowy przystanek kolejowy PKP Warszawa Wiatraczna z peronem wyspowym i wiatą. Remont czeka także przystanki Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek oraz Warszawa Wawer. Jak podaje PKP, w sumie na remontowanej trasie pojawi się pięć nowych przejść podziemnych. PKP wybrały już – za 7 mln zł – inżyniera kontraktu, który będzie nadzorował budowę.
- Konsekwentnie zwiększamy możliwości kolei w aglomeracjach. Także w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego chcemy zapewnić sprawne podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Podpisana umowa z inżynierem kontraktu przygotowuje inwestycję na odcinku Warszawa Wschodnia – Wawer na linii z Warszawy do Lublina – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Gazeta Lubuska. Winiarze liczą straty po przymrozkach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?