Oszustwo na koronawirusa. Polują na konta bankowe przedsiębiorców
- Wiemy, że oszuści dzwonią, głównie do osób prowadzących działalność gospodarczą, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektroniczne - tłumaczy Komenda Główna Policji.
Przedsiębiorców, którzy odbiorą taki telefon, oszust przekonuje, że proces złożenia wniosku o dofinansowanie "z tarczy" to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny. Słysząc te słowa, właściciele firm często oddają pełne zaufanie, wierząc, że nie poradzą sobie bez eksperckiego wsparcia. Kiedy oszust przejdzie już sprawnie proces uwiarygadniania się, może prosić np. o podanie danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowych czy treści SMS-kodów. - Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej - wyjaśnia KGP.
W związku z nowymi metodami oszustów, policja zaleca zachować wzmożoną ostrożność. Do apelu przyłącza się również FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa. Specjaliści przypominają:
- nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
- upewnij się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
- nie otwieraj wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca
- jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w Banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku
Z informacji policji wynika, iż przestępcy intensywnie wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia. Bez trudu wymyślają coraz to nowsze scenariusze oszustw, które najczęściej bazują na społecznym strachu przed skutkami koronawirusa. Właśnie dlatego należy zachować zdrowy rozsądek oraz dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym z nieznaną osobą. - Nie ulegajmy presji, nie dajmy się skusić pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działajmy pod wpływem chwili - upomina KGP.
POLECAMY TEŻ:
Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?