Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ogromne dofinansowanie od Unii Europejskiej. CPK dostanie 290 milionów

Kamil Jabłczyński
Kamil Jabłczyński
PAP
PAP
Jak poinformował rzecznik CPK, Konrad Majszyk, Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł. Dzięki tej kwocie spółka ma opracować projekt budowlany strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Na trasie ma powstać rekordowy, najdłuższy w Polsce, tunel o długości 10 km.

Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł, czyli prawie 64 mln euro, z instrumentu CEF +Łącząc Europę+ na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy, 140-kilometrowy, odcinek KDP dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami, włączając lotnisko CPK w sieć kolejową - poinformował w piątek rzecznik CPK.

Jak podano, dofinansowanie obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniej do skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana. Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok. 64 mln euro (ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowanie z UE.

Rekordowy tunel i czasy przejazdu

W ramach połączenia Warszawy z Łodzią ma powstać najdłuższy tunel w Polsce. Z uwagi na wysokie zurbanizowanie terenu powstanie dwukomorowy tunel o długości aż 10 kilometrów. Warto dodać także, że miejsce, gdzie będzie się zaczynać lub kończyć (w zależności od punktu widzenia) trasa KDP z Łodzi do Warszawy już powstaje wraz z budową dworca Warszawa Zachodnia.

Jak słyszymy od Warszawy do Łodzi (bez węzła, czyli lotniska) kończy się etap projektowania. Już na przełomie I i II kwartału 2024 roku mają rozpocząć się prace budowlane. - Mamy nadzieję, już niedługo, bo w przeciągu ok. 4 miesięcy uzyskać decyzję środowiskową. To pozwoli na rozpoczęcie wstępnych prac przygotowawczych - archeologicznych, geologicznych, przy rozbiórce budynków, wycince drzew. Takie prace zaczną się na całej trasie wybranego wariantu Warszawa - Łódź - mówi Kantak w rozmowie z nami.

Kolejowa szprycha

Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić linię "igrek" (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h.

W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto