Komisja Europejska przyznała spółce Centralny Port Komunikacyjny dofinansowanie w wysokości ok. 290 mln zł, czyli prawie 64 mln euro, z instrumentu CEF +Łącząc Europę+ na opracowanie projektu budowlanego dla strategicznej linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Nowy, 140-kilometrowy, odcinek KDP dwukrotnie skróci czas przejazdu między tymi dwoma miastami, włączając lotnisko CPK w sieć kolejową - poinformował w piątek rzecznik CPK.
Jak podano, dofinansowanie obejmuje opracowanie pełnej dokumentacji projektowej, niezbędnej do rozpoczęcia budowy dwóch odcinków: od Warszawy Zachodniej do skrzyżowania z linią kolejową nr 11 (LK11) na obszarze planowanego węzła CPK oraz od skrzyżowania z LK11 do stacji kolejowej Łódź Niciarniana. Wartość projektu została oszacowana na około 350 mln zł, z czego 85 proc., czyli ok. 64 mln euro (ok. 290 mln zł) stanowi dofinansowanie z UE.
Rekordowy tunel i czasy przejazdu
W ramach połączenia Warszawy z Łodzią ma powstać najdłuższy tunel w Polsce. Z uwagi na wysokie zurbanizowanie terenu powstanie dwukomorowy tunel o długości aż 10 kilometrów. Warto dodać także, że miejsce, gdzie będzie się zaczynać lub kończyć (w zależności od punktu widzenia) trasa KDP z Łodzi do Warszawy już powstaje wraz z budową dworca Warszawa Zachodnia.
Jak słyszymy od Warszawy do Łodzi (bez węzła, czyli lotniska) kończy się etap projektowania. Już na przełomie I i II kwartału 2024 roku mają rozpocząć się prace budowlane. - Mamy nadzieję, już niedługo, bo w przeciągu ok. 4 miesięcy uzyskać decyzję środowiskową. To pozwoli na rozpoczęcie wstępnych prac przygotowawczych - archeologicznych, geologicznych, przy rozbiórce budynków, wycince drzew. Takie prace zaczną się na całej trasie wybranego wariantu Warszawa - Łódź - mówi Kantak w rozmowie z nami.
Kolejowa szprycha
Odcinek między Warszawą i Łodzią będzie częścią linii kolejowej nr 85, czyli tzw. szprychy nr 9. Wraz z dalszym odcinkiem od Łodzi do Wrocławia i Poznania będą stanowić linię "igrek" (od swojego kształtu). W pierwszym etapie pociągi jadące tą trasą będą mogły osiągać prędkość eksploatacyjną do 250 km/h, a docelowo nawet 350 km/h.
W 2021 roku spółka CPK pozyskała w ramach unijnego instrumentu CEF ok. 110 mln zł na wykonanie projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK w Łodzi i dla studiów wykonalności odcinka: Warszawa – Łódź – Sieradz – Poznań.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?