Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Południowa Obwodnica Warszawy. Tysiące samochodów przetn Ursynów? Spór o otwarcie węzłów bez tunelu

Redakcja Warszawa
Południowa Obwodnica Warszawy
Południowa Obwodnica Warszawy Krystian Dobuszyński
Kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje otwarcie węzłów Ursynów Zachód i Ursynów Wschód jeszcze zanim gotowy będzie tunel pod Ursynowem. Miasto wraz z dzielnicą obawiają się puszczenia ruchu tranzytowego przez niedostosowane do tego ulice i stanowczo protestuje. Czy dzielnicy grozi paraliż komunikacyjny? Dalsza część artykułu poniżej.

Niedawno okazało się, że GDDKiA planuje otworzyć dwa z trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy pod koniec roku. Problem w tym, że do zamknięcia całej trasy zabraknie czterech kilometrów na Ursynowie. Tunel pod dzielnicą zostanie otwarty co najmniej pół roku później.

Pod koniec sierpnia do stołecznego Biura Polityki Mobilności i Transportu wpłynęło pismo od firmy Astaldi, wykonawcy tunelu POW. Dotyczyło koncepcji czasowej organizacji ruchu, która miałaby zapewnić przejezdność pomiędzy węzłami Ursynów Wschód i Ursynów Zachód z pominięciem niegotowego jeszcze tunelu pod Ursynowem. Tzw. objazd awaryjny miałby poprowadzić ulicami Ghandi i Rosoła, na których już dziś ruch jest duży.

Południowa Obwodnica Warszawy. Pod koniec roku otwarcie dwóc...

To spowodowałoby ogromne korki i pogorszenie warunków bezpieczeństwa ruchu na nieprzystosowanych do takiego ruchu miejskich ulicach na Ursynowie oraz w Wilanowie i części Mokotowa. W czwartek miasto wydało w tej sprawie oficjalne stanowisko:

Od samego początku podkreślaliśmy, że nie wyrażamy zgody na wykorzystywanie objazdu do prowadzenia ruchu tranzytowego w przypadku, gdyby oddanie tunelu nastąpiło później niż reszty trasy. Takie rozwiązanie to ogromne zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zablokowanie ruchu lokalnego dzielnicy Ursynów. Na to nie ma naszej zgody - czytamy w komunikacie.

Zdaniem urzędników, do momentu oddania tunelu pod Ursynowem, POW mogłaby funkcjonować odcinkowo, jako układ wewnątrz miejski - bez wprowadzania dodatkowego ruchu z S2 i S17.

Głos w sprawie zabrała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i kategorycznie zaprzeczyła tym doniesieniom.

GDDKiA w swoim komunikacie informuje, że zakończenie budowy drogi ekspresowej S2 Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinkach C i B, przebiegających przez teren Wawra i Wilanowa, oraz ursynowskiego odcinka A (bez tunelu) nastąpi do końca 2020 roku.

"Tak jak wielokrotnie informowaliśmy oraz zgodnie z podanymi powyżej terminami w pierwszej kolejności planujemy oddać do ruchu przeprawę mostową wraz z węzłami Przyczółkowa i Wał Miedzeszyński. Następnie do tego układu drogowego podłączyć zamierzamy odcinek do węzła Lubelska wraz z elementami tego węzła. W ten sposób podróżni zyskają nową alternatywę dla dojazdu do Warszawy od wschodu. Będą mogli tak jak dziś dojeżdżać DK2 i ul. Trakt Brzeski do Trasy Siekierkowskiej, bądź skorzystać z nowego odcinka drogi ekspresowej S2 i w zależności od celu podróży zjechać na węźle Patriotów, węźle Wał Miedzeszyński lub węźle Przyczółkowa." - informuje GDDKiA.

Zobacz również: Południowa Obwodnica Warszawy. Tak wyglądają postępy w budowie tunelu na Ursynowie. Zobaczcie zdjęcia z lotu ptaka

Południowa Obwodnica Warszawy. Tak wyglądają postępy w budow...

Jak czytamy: "Zgodnie z procedowanymi w Biurze Polityki Mobilność i Transportu Urzędu m.st. Warszawy projektami stałej organizacji ruchu dla drogi ekspresowej S2 POW przewidziano zakaz poruszania się pojazdów ciężarowych powyżej 16t (poza drogą ekspresową)." Jednocześnie drogowcy informują, że w celu dokończenia robót na węźle Puławska niezbędne będzie uruchomienie węzła Ursynów Zachód. Dla obszaru przylegającego do S2 na odcinku od węzła Lotnisko do węzła Puławska dalej obowiązywać ma wdrożony zakaz ruchu pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16t.

GDDKiA dodaje, że zarówno na etapie przetargu jak i samej realizacji, otrzymywała wnioski i postulaty dotyczące wcześniejszego uruchomienia węzłów drogowych na terenie Ursynowa, jeszcze przed oddaniem tunelu do użytkowania. Wnioski te argumentowano chęcią poprawy komunikacji mieszkańców między dzielnicami Warszawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto