Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Czerniakowski się rozwija. Pojawiło się kluczowe rozwiązanie [ZDJĘCIA]

Przemysław Miller
Port Czerniakowski się rozwija. Pojawiło się kluczowe rozwiązanie [ZDJĘCIA]
Port Czerniakowski się rozwija. Pojawiło się kluczowe rozwiązanie [ZDJĘCIA] Fot. Przemysław Miller
Stara 112-tnia pochylnia przestała istnieć w czerwcu 2016 r. Po dwóch latach jej miejsce zastąpił nowoczesny mechaniczny slip, który umożliwia bezpieczne i szybkie wodowanie dużych jednostek.

I choć była niekwestionowanym zabytkiem i częścią historii żeglugi wiślanej to i tak już od kilkudziesięciu lat była niewykorzystywana aż popadła w zupełną ruinę. Przy jej pomocy znany warszawski armator Maurycy Fajans zwodował swój największy bocznokołowiec „Pan Tadeusz”, który był niekwestionowaną chlubą wiślanej flotylli.

Czasy się zmieniły i jej miejsce zastąpił nowoczesny mechaniczny slip, który w każdych warunkach umożliwia wodowanie i podjęcie z wody różnej wielkości jednostek pływających. Tym samym Port Czerniakowski staje się nowoczesnym, przychylnym śródlądowej żegludze miejscem, do którego zawitają liczne jednostki z Mazowsza.

Port Czerniakowski powstał w 1904 r. jako zaplecze techniczne Żeglugi Parowej Maurycego Fajansa. Jego projektantem był inż. Lucjan Kwiciński. Przy jego budowie wykorzystano naturalne elementy ukształtowania terenu. Głównym elementem ww. stoczni była pochylnia z napędem ręcznym do slipowania budowanych i remontowanych tu jednostek o długości do około 30 m.

To tu pod koniec istnienia stoczni, w 1965 r. została zbudowana na potrzeby filmu Jerzego Kawalerowicza „Faraon” replika egipskiego statku. Stocznię definitywnie zlikwidowano w 1970 r., a jej bezpośrednią przyczyną była budowa Wisłostrady.

Czerniakowski slip jest typową budowlą o charakterze hydrotechnicznym składającym się z równi pochyłej schodzącej z lądu w kierunku lustra wody, dzięki któremu jest możliwe wodowanie i wyciąganie na brzeg jednostek tutejszej flotylli. Atutem tego kompleksu jest nie tylko system mechanicznie opuszczanych wózków z pochylni po wyznaczonych torach, ale również duże urządzenie dźwigowe ułatwiające ten proces. Do pochylni prowadzi droga dojazdowa od ul. Czerniakowskiej.

Tego typu inwestycja z pewnością przyczyni się do dalszego dynamicznego rozwoju Portu Czerniakowskiego i zachęci stołecznych wodniaków do korzystania z jego nowoczesnej infrastruktury bez potrzeby slipowania na odległych od miastach urządzeniach zlokalizowanych nad Jeziorem Zegrzyńskim. Tym samym już wkrótce z Warszawy będziemy mogli bezpośrednio dopłynąć do Krainy Wielkich Jezior Mazurskich bez potrzeby kłopotliwego i czasochłonnego transportu jednostek na przyczepach samochodowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Plantatorzy ostrzegają - owoce w tym roku będą droższe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto