Powstanie Warszawskie. Jak pokazano je w kulturze masowej? Superbohaterowie mężnej stolicy
Kanał
„Kanał” z 1957 roku to drugi pełnometrażowy film Andrzeja Wajdy rozgrywający się w stołecznych kanałach, w ostatnich momentach Powstania Warszawskiego. Bohaterowie próbują przedostać się nimi do Śródmieścia, choć od pierwszych minut narrator informuje nas o tym, że to się nie uda – "patrzcie na nich, to ostatnie godziny ich życia" – mówi spokojny głos. Sposób ukazania powstańczej tragedii jest tu już kompletnie odmienny niż w lekkich i przyjemnych zakazanych piosenkach.
„Kanał” otrzymał wyróżnienie na festiwalu w Cannes, ex aequo z „Siódmą pieczęcią” i do dziś uchodzi za jeden z ważniejszych filmów polskiej kinematografii. Nie znaczy to jednak, że został przyjęty wśród krytyków i widowni przez aklamację. W tym samym 1957 roku Andrzej Munk stworzył bowiem film, który miał się stać odpowiedzią na dzieło Wajdy.