Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

RallyCross: Polacy daleko za podium

Xathloc
Xathloc
Przez dwa dni Słomczyn stanowił Mekkę miłośników sportów samochodowych. Rozgrywano tam w weekend Mistrzostwa Europy RallyCross.

RallyCross jest imprezą rozgrywaną na krótkim, kilkukilometrowym krętym torze zamkniętym, który biegnie częściowo po szutrze, częściowo po asfalcie. W Słomczynie dodatkową atrakcją jest Joker Lap. Jest to równoległy do toru odcinek asfaltowy, trochę dłuższy od toru właściwego, którym jeden raz musi podczas biegów kwalifikacyjnych i finałowych przejechać każdy z zawodników.

Od zawodnika zależy, w którym momencie biegu wjedzie na Joker Lap. W każdym biegu bierze udział 4-8 zawodników, z których nie każdy dociera do mety. Zawody RC są bardzo widowiskowe, ponieważ dozwolony jest kontakt pomiędzy poszczególnymi samochodami, co powoduje liczne stłuczki i dojechania. Dzięki temu są one często nieprzewidywalne i bardzo emocjonujące. Samochody biorące udział w RC podzielone są na 5 grup w zależności od pojemności silnika oraz stopnia modyfikacji w stosunku do seryjnego odpowiednika:

Dywizja 1
auta z napędem na 4 koła, pojemność silnik 2 litry + turbo

Dywizja 1A
auta z napędem na przednią oś, pojemność 1600 ccm

Dywizja 2
auta z napędem na tylną oś, pojemność 2000 ccm

Dywizja 4
auta z napędem na przód lub tył, klasa nie występuje w MERC

Klasa narodowa
markowa klasa Fiatów Seicento, pojemność 1100 ccm
klasa tylko w Mistrzostwach Polski

Zobacz również:
Polska Runda Mistrzostw Europy w Rallycross: 500-konne maszyny opanują Tor Słomczyn

VERVA Street Racing [relacja, zdjęcia]Baja Poland 2010 [wideo]. Hołowczyc złamał regulamin rajdu? Organizatorzy nie potwierdzają
Red Bull As w Karcie. Mark Webber jeździł po Warszawie bolidem F1
Monster Trucks w Warszawie [wideo]

W tegorocznych MERC stanęło na starcie 65 zawodników. W sobotę rozegrano pierwszy bieg kwalifikacyjny. W niedzielę odbyły się kolejne dwie rundy kwalifikacyjne oraz biegi finałowe. Im bliżej ostatniej, trzeciej rundy kwalifikacyjnej, tym walka na torze stawała się bardziej zażarta. Nie obyło się również bez niespodzianek spowodowanych błędami ludzkimi. Podczas drugiego biegu kwalifikacyjnego od samochodu startującego w Dywizji 1 na Skodzie Fabii Michaela Jernberga odkręciło się koło, w rezultcie czego Szwed nie ukończył biegu. Kilka minut później również Polak zakoczył bieg na trzech kołach. Koło urwało się bowiem w samochodzie Andrzeja Gregorjewa startującego w Dywizji 2. Najbardziej spektakularny wypadek przydarzył się jednak Finowi, Atro Maatta. Chwila nieuwagi i samochód przekoziołkował nad barierką bezpieczeństwa ulegając zniszczeniu. Kierowca, na szczęście, wyszedł z wypadku bez szwanku.

Po trzech rundach kwalifikacyjnych nadszedł czas na biegi finałowe. W każdej dyzwizji rozegrano po 3. biegi. Zwycięzca biegu C awansował jako ostatni uczestnik biegu B, z którego zwycięzca miał możliwość startować wraz z najlepszymi w finale A swojej dywizji. Ponieważ zawody w Słomczynie są przedostatnią rundą Mistrzostw Europy liderzy klasyfikacji mieli możliwość już teraz wyjaśnić swoją sytuację. W finale dywizji 2 tryumfował jadący na Fordzie Fiesta Norweg Lars Oivind Enerberg. Łukasz Zoll nie stracił wprawdzie szansy na ostateczne zwycięstwo, ale w ostatniej rundzie, która zostanie rozegrana w Czechach, będzie musiał postarać się zdecydowanie lepiej niż w Słomczynie, gdzie zajął dalekie, 10 miejsce. W dywizji 1a pierwsze miejsce zajął jadący Renault Clio Rosjanin Timur Timerzyanov i to on ma ostatecznie zapewnione pierwsze miejsce w klasyfikacji końcowej MERC 2010. Największe powody do radości ma jednak Sverre Isachsen, który dzięki 3 miejscu swojego największego rywala, Szweda Kenneth'a Hansena, mimo 5 miejsca w Słomczynie również ma już zapewniony tegoroczny tytuł mistrzowski.

Polacy wypadli dość słabo. Łukasz Zoll (dywizja 2) zajął dopiero 10 miejsce, a Andrzej Grigorjew (dywizja 2) miejsce 16. Startującym w dywizji 1A Nowakowi i Stankowi znaleźli się poza pierwszą szesnastką, a w dywizji 1 Wicik zajął 14, a Ludwiczak 15 miejsce.

Wyniki biegów finałowych:

Dywizja 2

1. Lars Oivind ENERBERG (NOR, Ford Fiesta)
2. Derek TOHILL (IRL, Ford Fiesta MK7)
3. Ole HABJORG (NOR, BMW 120)
4. Roman CASTORAL (CZE, Opel Astra)
5. Knut Ove BORSETH (NOR, Ford Fiesta)
biegu nie ukończył Ole-Kristian NOTTVEIT (NOR, Citroen Xsara)

Dywizja 1A
1. Timur TIMERZYANOV (RUS, Renault Clio)
2. Andreas BAKKERUD (NOR, Peugeot 206)
3. Ulrik Linnemann (DEN, Peugeot 207)
4. Zdenek CERMAK (CZE, Skoda Fabia)
5. David JOHANSSON (SWE, Peugeot 206)
biegu nie ukończył Johan LARSSON (SWE, Citroen C2)

Dywizja 1
1. Liam DORAN (GBR, Citroen C4)
2. Frode HOLTE (NOR, Volvo C30)
3. Kenneth HANSEN (SWE, Citroen C4)
4. Michael JERNBERG (SWE, Skoda Fabia)
5. Sverre Isachsen (NOR, Ford Focus T16)
biegu nie ukończył Andreas ERIKSSON (SWE, Ford Fiesta)

RallyCross - historia

Pierwszy wyścig tego typu rozegrano w 1967 roku w Wielkiej Brytanii. Mistrzostwa Europy Rally Cross rozgrywane są od 37 lat, a polska historia tego sportu datuje się od 1995 roku. Polskie rundy Mistrzostw Europy Rally Cross organizowane są przez Automobilklub rzemieślnik od 2000 roku, a areną zmagań jest od samego początku tor w Słomczynie. Co roku na starcie staje czołówka kierowców, którzy w dwudniowych zawodach walczą o miano najlepszych w swojej kategorii. Ponieważ sport ten jest europejską specjalnością, Mistrzostwa Europy sa imprezą najwyższej rangi.

od 12 lat
Wideo

Kierowca ciężarówki dachował w przydrożnym rowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto