reklama

Reklama zewnętrzna Warszawa. Debata w Barze Studio

Ewa Jankowska
Reklama zewnętrzna Warszawa. Debata w Barze Studio Polskapresse
We wtorek, 1 lipca, odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Zmieniamy Warszawę. Warszawa 2.0”. Przedstawiciele urzędu miasta i Kancelarii Prezydenta RP, mieszkańcy stolicy oraz aktywiści i przedstawiciele biznesu rozmawiali o problemie reklamy zewnętrznej. Czy w Polsce powstanie w końcu kodeks regulujący to, gdzie można umieszczać reklamę i jak powinna ona wyglądać? Kiedy wszędobylskie reklamy przestaną szpecić Warszawę?

Reklama zewnętrzna Warszawa - debata
Debata z udziałem publiczności rozpoczęła się o godz. 12.00, w Teatrze Studio przy pl. Defilad 1, podpisaniem przez Prezydent m.st. Warszawy oraz Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP apelu do parlamentu RP o podjęcie stosownych kroków na poziomie ustawowym. List jest elementem kampanii „Wysoka Izbo – posprzątaj reklamy”, organizowanej przez stowarzyszenia „Miasto Moje A w Nim”, „Forum Rozwoju Lublina” oraz „Ulepsz Poznań”.

Projekt kampanii był przedmiotem prac w Kancelarii Prezydenta i licznych konsultacji z zainteresowanymi środowiskami. Dokument o skierowaniu go do Sejmu prezydent podpisał 1 lipca 2013 roku, wyrażając tym samym oczekiwanie, że parlament podejmie debatę o tym, "co można zrobić, aby polski krajobraz nie był bezkarnie zaśmiecany i szpecony, a był szanowany i był elementem ładu, w którym chcielibyśmy wszyscy żyć".
-Tak naprawdę rozmowy na temat ładu przestrzennego w mieście rozpoczęto już były 6 lat temu – opowiada Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP. - Wierzę, że ta ustawa będzie mogła zostać uchwalona do końca tego roku - dodaje.

Głównym celem ustawy krajobrazowej, jak powiedziała podczas spotkania Hanna Gronkiewicz-Waltz, jest przekazanie samorządom konkretnego narzędzia do wywierania realnego wpływu na krajobraz i zracjonalizowania obecności reklamy w przestrzeni publicznej. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, jak powiedział Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP, brakuje kodeksu reklamy, który po pierwsze – określałby, gdzie reklama może zostać umieszczona (zwłaszcza ta wielkoformatowa, która zdaniem gości debata w największym stopniu szpeci miasto), po drugie – jakiej może być wielkości, po trzecie – jak powinna wyglądać i z jakich materiałów być wykonana, a po czwarte i ostatnie – ile będzie wynosiła kara za umieszczanie reklamy w niedozwolonym miejscu.

Kodeks określi nie tylko zasady dla reklam, ale również dla obiektów małej architektury (np. ogrodzeń) na terenie gminy. - Cel to postawienie bariery dla tablic reklamowych, wież, budynków i innych obiektów w miejscach, gdzie szpecą one krajobraz – powiedział Olgierd Dziekoński.

- W tym momencie trwa merytoryczna dyskusja na temat reklamy w miastach – tłumaczy Aleksandra Stępień, prezes stowarzyszenia „Miasto Moje A w Nim”. - Pojawiła się opinia rady ministrów, przystąpiono do sporządzania uwag; paragraf po paragrafie podkomisja przechodzi przez kolejne punkty i ustala, które rozwiązania są najlepsze – dodaje.

Zdaniem Aleksandry Stępień, bardzo istotna w realizacji zamierzeń zawartych w ustawie, jest współpraca między różnymi urzędami, która według prezeski nie funkcjonuje w Warszawie tak, jak powinna. - Coś musi się zmienić w zakresie tzw. „liderowania” – tłumaczy. Najlepszym przykładem na udaną współpracę między urzędnikami zajmujących się rożnymi dziedzinami jest zrealizowany projekt Parku Kulturowego w Krakowie. - Dzięki patronatowi prezydenta Krakowa udało się całemu zastępowi urzędników doprowadzić projekt do końca. Tego typu mechanizmy trzeba przenosić na inne miasta – przekonuje. Aleksandra podkreśla, że ważna jest wymiana myśli, dyskusja nad procedurami, dopiero wtedy można wypracować jakieś rozwiązania. - Niestety w Polsce wciąż pokutuje takie podejście, że czegoś nie można zrobić, że coś nie leży w czyjejś kompetencji – dodaje.

Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce wprowadziła uregulowania dotyczące reklamy (zarządzenie Prezydenta Nr 961/2007 z 14 listopada 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych wskazań umieszczania reklam i informacji wizualnej w Warszawie). Zawarte w nim wytyczne służą do stopniowego porządkowania urządzeń reklamowych. Miasto korzystając z obecnie dostępnych narzędzi porządkuje własne tereny, optymalizuje przepisy w kolejnych planach miejscowych, wprowadza zmiany w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju m.st. Warszawy, zacieśnia współpracę z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i przeprowadza audyty reklamowe na wybranych terenach. Niedługo wejdzie w życie zarządzenie dotyczące dekoracji Pałacu Kultury i Nauki, które uniemożliwi wieszanie bannerów na elewacji.

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dominika

Oby ustawa prezydencka jak najszybciej weszła w życie i nie była jak zarządzenie z 2007 jak widać po ilości wielkoformatowych reklam w Warszawie jedynie martwym przepisem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3