Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reklama zewnętrzna Warszawa. Debata w Barze Studio

Ewa Jankowska
Reklama zewnętrzna Warszawa. Debata w Barze Studio
Reklama zewnętrzna Warszawa. Debata w Barze Studio Polskapresse
We wtorek, 1 lipca, odbyło się kolejne spotkanie z cyklu „Zmieniamy Warszawę. Warszawa 2.0”. Przedstawiciele urzędu miasta i Kancelarii Prezydenta RP, mieszkańcy stolicy oraz aktywiści i przedstawiciele biznesu rozmawiali o problemie reklamy zewnętrznej. Czy w Polsce powstanie w końcu kodeks regulujący to, gdzie można umieszczać reklamę i jak powinna ona wyglądać? Kiedy wszędobylskie reklamy przestaną szpecić Warszawę?

Reklama zewnętrzna Warszawa - debata
Debata z udziałem publiczności rozpoczęła się o godz. 12.00, w Teatrze Studio przy pl. Defilad 1, podpisaniem przez Prezydent m.st. Warszawy oraz Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta RP apelu do parlamentu RP o podjęcie stosownych kroków na poziomie ustawowym. List jest elementem kampanii „Wysoka Izbo – posprzątaj reklamy”, organizowanej przez stowarzyszenia „Miasto Moje A w Nim”, „Forum Rozwoju Lublina” oraz „Ulepsz Poznań”.

Projekt kampanii był przedmiotem prac w Kancelarii Prezydenta i licznych konsultacji z zainteresowanymi środowiskami. Dokument o skierowaniu go do Sejmu prezydent podpisał 1 lipca 2013 roku, wyrażając tym samym oczekiwanie, że parlament podejmie debatę o tym, "co można zrobić, aby polski krajobraz nie był bezkarnie zaśmiecany i szpecony, a był szanowany i był elementem ładu, w którym chcielibyśmy wszyscy żyć".
-Tak naprawdę rozmowy na temat ładu przestrzennego w mieście rozpoczęto już były 6 lat temu – opowiada Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP. - Wierzę, że ta ustawa będzie mogła zostać uchwalona do końca tego roku - dodaje.

Głównym celem ustawy krajobrazowej, jak powiedziała podczas spotkania Hanna Gronkiewicz-Waltz, jest przekazanie samorządom konkretnego narzędzia do wywierania realnego wpływu na krajobraz i zracjonalizowania obecności reklamy w przestrzeni publicznej. W Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów europejskich, jak powiedział Olgierd Dziekoński, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP, brakuje kodeksu reklamy, który po pierwsze – określałby, gdzie reklama może zostać umieszczona (zwłaszcza ta wielkoformatowa, która zdaniem gości debata w największym stopniu szpeci miasto), po drugie – jakiej może być wielkości, po trzecie – jak powinna wyglądać i z jakich materiałów być wykonana, a po czwarte i ostatnie – ile będzie wynosiła kara za umieszczanie reklamy w niedozwolonym miejscu.

Kodeks określi nie tylko zasady dla reklam, ale również dla obiektów małej architektury (np. ogrodzeń) na terenie gminy. - Cel to postawienie bariery dla tablic reklamowych, wież, budynków i innych obiektów w miejscach, gdzie szpecą one krajobraz – powiedział Olgierd Dziekoński.

- W tym momencie trwa merytoryczna dyskusja na temat reklamy w miastach – tłumaczy Aleksandra Stępień, prezes stowarzyszenia „Miasto Moje A w Nim”. - Pojawiła się opinia rady ministrów, przystąpiono do sporządzania uwag; paragraf po paragrafie podkomisja przechodzi przez kolejne punkty i ustala, które rozwiązania są najlepsze – dodaje.

Zdaniem Aleksandry Stępień, bardzo istotna w realizacji zamierzeń zawartych w ustawie, jest współpraca między różnymi urzędami, która według prezeski nie funkcjonuje w Warszawie tak, jak powinna. - Coś musi się zmienić w zakresie tzw. „liderowania” – tłumaczy. Najlepszym przykładem na udaną współpracę między urzędnikami zajmujących się rożnymi dziedzinami jest zrealizowany projekt Parku Kulturowego w Krakowie. - Dzięki patronatowi prezydenta Krakowa udało się całemu zastępowi urzędników doprowadzić projekt do końca. Tego typu mechanizmy trzeba przenosić na inne miasta – przekonuje. Aleksandra podkreśla, że ważna jest wymiana myśli, dyskusja nad procedurami, dopiero wtedy można wypracować jakieś rozwiązania. - Niestety w Polsce wciąż pokutuje takie podejście, że czegoś nie można zrobić, że coś nie leży w czyjejś kompetencji – dodaje.

Warszawa jako jedno z pierwszych miast w Polsce wprowadziła uregulowania dotyczące reklamy (zarządzenie Prezydenta Nr 961/2007 z 14 listopada 2007 r. w sprawie określenia szczegółowych wskazań umieszczania reklam i informacji wizualnej w Warszawie). Zawarte w nim wytyczne służą do stopniowego porządkowania urządzeń reklamowych. Miasto korzystając z obecnie dostępnych narzędzi porządkuje własne tereny, optymalizuje przepisy w kolejnych planach miejscowych, wprowadza zmiany w studium uwarunkowań i kierunków rozwoju m.st. Warszawy, zacieśnia współpracę z Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego i przeprowadza audyty reklamowe na wybranych terenach. Niedługo wejdzie w życie zarządzenie dotyczące dekoracji Pałacu Kultury i Nauki, które uniemożliwi wieszanie bannerów na elewacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto