Historyczny wygląd, nowoczesne wnętrze. Dworzec w Ożarowie Mazowieckim otwarty
Po zakończonej właśnie inwestycji dworzec w Ożarowie Mazowieckim wygląda jak nowy. Szczególną uwagę zwraca wyczyszczona ceglana elewacja wyższej i starszej, bo pochodzącej z 1890 r., części budynku. Poza detalami architektonicznymi odtworzono na niej również stylizowane na historyczne lampy.
Doskonale prezentuje się również niższa parterowa część dworca, którą otynkowano i pomalowano na jasny kolor. W niej odbywa się obsługa pasażerów, dlatego właśnie tam umieszczono podświetlany, przestrzenny logotyp PKP oraz napisy „dworzec kolejowy” (od strony miasta) i „Ożarów Mazowiecki” (od strony peronów). Uwagę zwracają ażurowe, zdobione kraty w oknach, które stylem nawiązują do lat 20. XX wieku, kiedy dobudowano tę część budynku. Cały obiekt zyskał nocną iluminację.
Przestrzeń obsługi podróżnych mieści się w parterowej części dworca. Zaprojektowano ją nowocześnie w odcieniach bieli i szarości. Nieco „ciepła” wnętrzu dodają wykonane z drewna brązowe drzwi i okna oraz minimalistyczny, geometryczny detal przy okienku kas biletowych. Hol wyposażono w ławki z drewnianymi siedziskami, gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar.
Kompaktowy i komfortowy. Dworzec w Jaktorowie już służy podróżnym
Prawdziwą metamorfozę dzięki zakończonej niedawno inwestycji przeszedł również niewielki, bo mierzący zaledwie 75 m kw. dworzec w Jaktorowie. Elewacja wybudowanego w 1954 r. budynku zyskała współczesny wygląd. Stolarka okienna i drzwiowa jest utrzymana w odcieniach szarości, a niemal całą elewację pokryła jasna cegła klinkierowa. Budynek zyskał również nową iluminację nocną oraz napisy z nazwą dworca.
Wraz z przebudową dworca zmieniło się również jego najbliższe otoczenie. Wymieniona została nawierzchnia, wyznaczono miejsca parkingowe, w tym dla osób z niepełnosprawnościami oraz samochodów elektrycznych. W sąsiedztwie dworca znajdują się również stojaki i wiaty rowerowe.
Przyjazne osobom z niepełnosprawnościami, z rozwiązaniami ekologicznymi
Dzięki przebudowie obydwa dworca stały się przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące, plany dotykowe dworców oraz oznaczenia w alfabecie Braille`a. Dodatkowo przy dworcu w Ożarowie powstała od strony wschodniej nowa pochylnia dla wózków.
Poza tym podczas inwestycji wprowadzono na obydwóch dworcach wiele rozwiązań ekologicznych.
Obydwa obiekty ocieplono (od wewnątrz), wymieniono w nich stolarkę okienną i drzwiową, zamontowano pompy ciepła, a także systemy inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System) optymalizujące zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Dodatkowo na dworcu w Ożarowie Mazowieckim wybudowano zbiorniki podziemne do gromadzenia deszczówki. Po jej podczyszczeniu jest ona używana do podlewania terenów zielonych oraz spłukiwania toalet - wymienia PKP.
Przebudowa dworca w Ożarowie Mazowiecki kosztowała 10,86 mln zł brutto, natomiast w Jaktorowie – 3,6 mln złotych brutto. Inwestycje trwały około roku.
Dworce w Jaktorowie i Ożarowie Mazowieckim to jedne z ważniejszych inwestycji dworcowych na Mazowszu. Mieszkańcy aglomeracji warszawskiej zyskali dostęp do bezpiecznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży do stolicy. Mam nadzieję, że nowoczesne i proekologiczne budynki ułatwią pasażerom podróżowanie koleją - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?