Ma ona uświadomić odbiorcom kultury, że ochrona autorskich praw majątkowych nie jest absolutna i nie zawsze trzeba kupować np. oryginalną płytę. Ideę kampanii najlepiej obrazują jej trzy hasła:
- Mam prawo kopiować książki
- Mam prawo ściągać filmy
- Mam prawo dzielić się muzyką
Są one naklejone w wagonach warszawskiego metra w formie komiksowych dymków, w oknach nad miejscami siedzącymi dla pasażerów.
Sama kampania ma uświadomić nam wszystkim, czyli odbiorcom kultury, że obowiązujące obecnie w Polsce prawo nie jest aż tak restrykcyjne, a kopiowanie np. płyty z filmem od kolegi nie jest przestępstwem.
- W Polsce pobieranie utworów jest jak najbardziej legalne i nikt nikogo za to nie ściga - podkreśla Jarosław Lipszyc, prezes Fundacji Nowoczesna Polska. - Nielegalne jest rozpowszechnianie do nieograniczonego kręgu odbiorców tylko wtedy, gdy nie posiadamy odpowiedniego zezwolenia posiadaczy praw.
W ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych zdefiniowane jest pojęcie tzw. "dozwolonego użytku" (art. 23), które ma w tej kwestii znaczenie kluczowe: dozwolonym użytkiem jest korzystanie z utworów już rozpowszechnionych w zakresie własnego użytku osobistego, obejmującego także dzielenie się nimi z rodziną i znajomymi. Oznacza to, że restrykcje dotyczące powielania książek, ściągania filmów, dzielenia się muzyką i wielu innych codziennych aktywności użytkowników kultury nie są bezwarunkowe. Możemy legalnie skopiować książkę albo e-booka, pobrać niemal każdy opublikowany w internecie film czy nagrać znajomemu kopię posiadanego przez nas albumu.
Nielegalne jest natomiast udostępnianie cudzego utworu nieograniczonemu kręgowi odbiorców - czyli np. umieszczenie go w Internecie, jeśli nie otrzymaliśmy uprzednio zgody na takie wykorzystanie utworu.
Kampania wspierana jest przez działaczy społecznych i osoby związane z ruchem na rzecz wolnej kultury. Na ilustrujących ją zdjęciach można zobaczyć między innymi Piotra Waglowskiego – prawnika i publicystę, Aleksandrę Sekułę – literaturoznawczynię i redaktorkę serwisu Wolne Lektury oraz Marcina Cisłę czyli DJ-a Kwazara.
W Warszawie kampania potrwa do 30 grudnia - być może pojawi się także w innych miastach w Polsce.
O ile w opisie zdjęcia nie wskazano inaczej - wszystkie zdjęcia w tym artykule podlegają wolnej licencji CC BY-SA (fot. Marek Stępniowski).
Kliknij w zdjęcie, żeby zobaczyć fotogalerię:
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?