We wrześniu 2019, jak zapowiadają związki zawodowe, odbędą się protesty personelu Ryanaira (hiszpańscy i brytyjscy piloci oraz hiszpańska obsługa pokładowa). Hiszpańscy piloci Ryanaira zrzeszeni w związku SEPLA zapowiedzieli strajki na 19, 20, 22, 27 i 29 września. Z kolei personel pokładowy tych samych linii zrzeszony w związkach USO i SICTPLA będzie protestować 15, 20, 22, 27 i 29 września. Strajk w brytyjskim Ryanairze ma odbyć się w dniach: 18, 19, 21, 23, 25, 27 i 29 września.
We wrześniu czeka nas także strajk pilotów z linii Transavia (ma trwać cały wrzesień).
Za nami już kilka dni strajku linii British Airways (BA), który spowodował odwołanie niemal wszystkich lotów tego przewoźnika (697 odwołanych lotów na początku września z Heathrow), ale to nie koniec. BALPA (British Airline Pilots Association) zamierzają powtórzyć strajk 27 września 2019, a więc możemy spodziewać się odwołania większości lotów znajdujących się w rozkładzie tych linii.
Jaki strajki wpłyną na loty z Warszawy i innych części Polski?
- British Airways: Podczas pierwszych dwóch dni strajku pilotów BA wszystkie loty tego przewoźnika na polskich trasach (BA lata z Warszawy i Krakowa do Londynu/Heathrow) zostały odwołane.
- Transavia: Dotychczasowe wrześniowe loty na polskich trasach (połączenie Kraków-Eindhoven oraz Katowice – Amsterdam) odbywały się bez zakłóceń.
- Ryanair: Podczas pierwszego wrześniowego strajku pilotów (2-4 września) loty na polskich trasach odbywały się rozkładowo.
Prawa pasażerów a strajk
Co należy się pasażerom, których lot został odwołany ze względu na trudną sytuację w linii lotniczej? - Strajk pracowników linii lotniczych, zarówno legalny jak i nielegalny, nie zwalnia przewoźnika z obowiązków wynikających z dyrektywy 261/2004. W przypadku gdy strajk ma miejsce, wszyscy pasażerowie powinni otrzymać rekompensaty. To, że pracownicy strajkują nie oznacza, że pasażerowie powinni ponosić tego konsekwencje i sam fakt przeprowadzenia strajku nie wyklucza prawa do walki o odszkodowanie. Linie lotnicze są zobligowane do wypłaty odszkodowań, jeśli informacja o odwołaniu lotu została wysłana do pasażera na mniej niż 14 dni przed odlotem - Elżbieta Tyszka, Head of Legal w GIVT, który jest jednym z liderów w pozyskiwaniu odszkodowań za opóźnione i odwołane loty.
Jeśli planujesz lot z którymkolwiek z przewoźników - śledź komunikaty linii lotniczych. Tam powinieneś znaleźć informacje o zmianach w rozkładzie i odwołanych lotach.
Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?