Narracja wystawy osnuta jest wokół tysiąca lat obecności Żydów na ziemiach polskich. Opracowana jest w ujęciu chronologiczno-tematycznym wykorzystującym bogaty zbiór środków wystawienniczych. Wśród nich znalazły się elementy o charakterze scenograficznym, instalacje audiowizualne, elementy graficzne, pejzaż dźwiękowy, a także elementy infrastruktury chroniące kilkadziesiąt cennych obiektów oryginalnych, które również znajdą się na ekspozycji.
Czytaj także: Wyższa dotacja dla Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie (ZDJĘCIA)
– To będzie historia opowiedziana zupełnie inaczej niż w przypadku tradycyjnych muzeów. Najistotniejsze w tym przekazie jest ogólne wrażenie jakie wywoła synteza użytych środków wystawienniczych - mówiła Barbara Kirshenblatt-Gimblett, Dyrektor Programowy Wystawy Głównej.
Ścieżka zwiedzania zaczyna się w strefie zatytułowanej „Las”. Jest ona emocjonalnym przygotowaniem oglądającego do historycznej narracji pozostałych galerii. Za inspirację do instalacji abstrakcyjnych form drzew posłużyły bory – miejsca spotkań pierwszych wędrujących żydowskich kupców z mieszkańcami ówczesnej Polski. Galeria „Średniowieczna” to barwne przedstawienie narodzin międzykulturowych relacji.
Opowieść zbudowano wokół kilku cennych eksponatów. Wzbogacona jest o architektoniczne formy nawiązujące do średniowiecza. Ściany zdobią opracowania ikonografii wykonane przez młodych polskich artystów oraz oryginalna typografia.
W galerii „Paradisus judaeorum” topograficzny model Krakowa i Kazimierza wspiera audiowizualna prezentacja i interaktywna płaszczyzna. Dominantą galerii „Miasteczko” jest wkomponowana replika dachu drewnianej synagogi wraz z polichromowanym sklepieniem. Galeria „Wyzwania nowoczesności” opowiada o długim i bogatym w nowe zjawiska wieku XIX.
Czytaj także: Nowy dach synagogi w Muzeum Historii Żydów Polskich. Studenci pomagają w budowie
W trakcie dalszego zwiedzania widzowie napotkają przywołanie żydowskiej ulicy okresu międzywojennego, poznają dramat okresu wojny i historię powojenną. Znajdująca się w ostatniej galerii historycznej strefa wyjścia „Nowe Życie”, poprzez swoją minimalistyczną formę jest metaforycznym ujęciem niezapisanej karty. Tu kończy się opowieść i pojawia pytanie o ciąg dalszy.
Codziennie najświeższe informacje z Warszawy na Twoją skrzynkę. Zapisz się do newslettera!
Jak wyprać kurtkę puchową?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?