Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaj na Rakowieckiej. W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji wyniesie 50 mln zł

Michał Mieszko Skorupka
Michał Mieszko Skorupka
W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji to 50 mln zł
W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji to 50 mln zł Tramwaje Warszawskie
W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Tory będą przebiegały przez ulicę Rakowiecką, łącząc ul. Puławską z al. Niepodległości. W ramach przedsięwzięcia przebudowane zostanie m.in. oświetlenie uliczne a także infrastruktura podziemna.

Tramwaje Warszawskie poinformowały za pośrednictwem mediów społecznościowych o planach budowy nowej linii tramwajowej w stolicy. Będzie ona przebiegała przez ulicę Rakowiecką. Inwestycja ma zostać przeprowadzona w latach 2024-2025.

- Będzie nowa linia tramwajowa w Warszawie! Nie ma odwołania do przetargu na budowę tramwaju na Rakowieckiej. Przed nami jeszcze tzw. kontrola uprzednia prezesa UZP i jeśli wynik będzie pozytywny, podpiszemy umowę na budowę, którą zaplanowaliśmy w 2024 i 2025 roku - napisał na Twitterze rzecznik Tramwajów Warszawskich Maciej Dutkiewicz.

Tramwaj na Rakowieckiej. Jak będzie wyglądała trasa?

Maciej Dutkiewicz w rozmowie z naszym portalem zapewnia, że budowa nowej linii zapewni wygodny dojazd do stacji metra, a w przyszłości szybkie połączenie Woli z Wilanowem.

W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji to 50 mln zł

Tramwaj na Rakowieckiej. W Warszawie powstanie nowa linia tr...

To krótka, ale ważna część tramwaju do Wilanowa. Tramwaj na Rakowieckiej pozwoli na dojazd do stacji metra Pole Mokotowskiego i połączy Puławską z al. Niepodległości. A to oznacza, że do kolejnych miejsc w stolicy będzie można dojechać tramwajem. Przejazd z Wilanowa do metra przy Polu Mokotowskim zajmie około 15 minut, a z Dolnej - mniej niż 10 minut - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Łącznie tramwajarze zbudują około 1 kilometr nowych torów na ul. Rakowieckiej między ul. Puławską a Aleją Niepodległości. Przebudują także skrzyżowanie przy Alei Niepodległości. Maciej Dutkiewicz wyjaśnia, że nie trzeba będzie przebudowywać całego węzła przy ul. Puławskiej, ponieważ jest on już gotowy.

Do wykonania pozostanie jedynie połączenie z ulicą Rakowiecką. Zaplanowano je w taki sposób, żeby ograniczyć utrudnienia dla ruchu tramwajowego w czasie prac w tamtejszej okolicy.

W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji to 50 mln złTramwaje Warszawskie

Nowa linia tramwajowa. Szczegóły inwestycji

Z informacji przekazanych przez Tramwaje Warszawskie wynika, że:

  • tory na tej ulicy pobiegną północną stroną i zajmą część obecnej jezdni,
  • do dyspozycji kierowców będzie dwukierunkowa jezdnia o szerokości około 6 metrów po południowej stronie,
  • ulica nabierze kameralnego charakteru i będzie przypominać drugą część Rakowieckiej, między al. Niepodległości a Wołoską, gdzie jeżdżą tramwaje,
  • prace obejmą też przebudowę i budowę oświetlenia ulicznego wraz z zasilaniem,
  • powstaną również cztery nowe perony tramwajowe,
  • nowa trasa będzie wymagała zasilania tramwajów w energię elektryczną i dlatego zostanie zmodernizowana podstacja trakcyjna przy ulicy Wiśniowej,
  • przebudowana zostanie też infrastruktura podziemna jak, instalacje elektryczne, sieć gazowa, wodociąg i kanalizacja.

Planowany koszt inwestycji to około 50 mln złotych netto. Wykonawca będzie miał 22 miesiące na budowę nowej trasy.

Zielone tereny

Na ulicy Rakowieckiej powstaną zielone tory z rozchodnikiem, a ich długość wyniesie około 500 metrów. To będą kolejne tego typu tory w stolicy. Obecnie jest ich już ponad 30 km. Zaplanowano także zasadzenie 46 dużych drzew w tzw. standardzie warszawskim, co oznacza, że w momencie zasadzenia będą miały obwód pnia 25 cm.

Wysokość nowych drzew wyniesie 5 metrów, co oznacza, że będą sięgać drugiego piętra. Sadzenie drzew wzdłuż torów tramwajowych staje się już stołecznym standardem. Oprócz drzew zostanie zasadzonych ponad 900 krzewów i ponad 3000 bylin, traw i cebulek kwiatowych.

W przeszłości był już tu tramwaj

Maciej Dutkiewicz przypomina, że podobnie jak trasa do Wilanowa i na Kasprzaka, tramwaj na Rakowieckiej istniał już w historii miasta. Tory dokładnie na tym samym odcinku, także na północnej części ulicy, istniały do 1967 roku.

Lata 60. i 70. nie były dobrym czasem dla tramwajów w stolicy. Wiele tras zlikwidowano uważając, że rozwiąże to problem zakorkowania ulic. To już przeszłość a światowym trendem jest budowa tramwajów. Od 1985 roku liczba miast na świecie, gdzie są tramwaje zwiększyła się z 250 do ponad 400 - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich.

W Warszawie powstanie nowa linia tramwajowa. Koszt inwestycji to 50 mln złTramwaje Warszawskie

Przedstawiciel TW dodaje, że Warszawa prowadzi największy w Polsce program inwestycji tramwajowych. W budowie jest obecnie ponad 11 km nowych tras tramwajowych:

  • na Kasprzaka,
  • na Gagarina,
  • do Wilanowa.

Tramwaje Warszawskie pracują nad przygotowaniem kolejnych tras:

  • Nna Gocław,
  • wzdłuż Pola Mokotowskiego,
  • na Zieloną Białołękę,
  • wzdłuż Modlińskiej.

Powstaje też najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce - na Annopolu. Maciej Dutkiewicz przypomina także, że do stolicy przybyło już 105 ze 123 zamówionych tramwajów Hyundai.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto