Zadaliśmy kilka pytań osobom z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych Przewozów Regionalnych. Interesowało nas głównie to, co może zrobić podróżny, gdy jego pociąg się spóźnia. Czy może dostać odpowiednie zaświadczenie? Czy może starać się o zwrot pieniędzy za bilet? I co może zrobić, gdy ma przesiadkę, a nie zdąży na drugi pociąg z powodu spóźnienia pierwszego?
Kiedy można starać się o zwrot pieniędzy za bilet?
- Gdy sami zrezygnujemy z biletu jeszcze przed podróżą – mamy prawo otrzymać zwrot pieniędzy za bilet jednorazowy. Otrzymamy jednak kwotę mniejszą, gdyż PKP potrąca sobie 15 proc. ceny biletu
- Gdy nie wykorzystamy biletu (częściowo lub w całości) – mamy prawo w ciągu 30 dni od pierwszego dnia terminu ważności biletu starać się o zwrot pieniędzy. O zwrot możemy ubiegać się w kasach, które prowadzą sprzedaż danego rodzaju biletu. W tym przypadku PKP również potrąca 15 proc. wartości biletu.
Co ważne, jeśli nie jesteśmy w stanie wykorzystać biletu z winy PKP (np. odwołanie pociągu), kasa, przy zwrocie biletu, nie może potrącić 15 proc., tylko zwraca całość. W przypadku, gdy pociąg z jakichś powodów jednak nie pojedzie, a nie chcemy zwracać biletu, PKP ma obowiązek załatwić komunikację zastępczą, np. autobus.
Istotne jest także, że możemy starać się o zwrot pieniędzy za bilet w trakcie trasy, jeśli pociąg np. się zepsuje i będzie miał spore opóźnienie. Jak czytamy w ustawie: „W razie przerwy w ruchu lub utraty połączenia przewidzianego w rozkładzie jazdy, podróżnemu przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba że przewoźnik nie mam możliwości zorganizowania takiego przewozu”.
Kiedy możemy starać się o zaświadczenie o spóźnieniu pociągu?
Jadąc pociągiem dalekobieżnym nietrudno o spóźnienie. Nieraz nawet 15 minut to nasze „być albo nie być”, a bywa i tak, że pociągi spóźniają się jeszcze więcej. W takim przypadku możemy zgłosić się do punktu informacji dla podróżnych, biura obsługi podróżnych lub dyżurnego ruchu. W tych miejscach otrzymamy pisemne zaświadczenie o spóźnieniu pociągu.
Planujemy podróż z przesiadką. Co zrobić, gdy pierwszy pociąg się spóźni i przez to nie zdążymy na drugi?
W tym przypadku nie możemy starać się o zwrot gotówki. Jedyne, co może zrobić podróżny, to pójść do konduktora i spytać się, którym następnym pociągiem można pojechać.
UWAGA: Od 15 czerwca 2009 nastąpila zmiana taryfy na przewóz osób, rzeczy i zwierząt „PKP Przewozy Regionalne”. Szczegółowe postanowienia oraz treśc ustawy można znaleźć na stronie PKP Przewozy Regionalne.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?