Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wakacje z PKP: co zrobić, gdy pociąg się spóźnia?

BeataR
BeataR
Spóźnienia pociągów, tłok i przesiadki – nie jest łatwo podróżować w wakacje. Co jednak my, jako podróżni, możemy zrobić, aby ze wszystkich kolejowych usterek wyjść cało i bez większych strat?

Zadaliśmy kilka pytań osobom z biura prasowego Polskich Kolei Państwowych Przewozów Regionalnych. Interesowało nas głównie to, co może zrobić podróżny, gdy jego pociąg się spóźnia. Czy może dostać odpowiednie zaświadczenie? Czy może starać się o zwrot pieniędzy za bilet? I co może zrobić, gdy ma przesiadkę, a nie zdąży na drugi pociąg z powodu spóźnienia pierwszego?

Kiedy można starać się o zwrot pieniędzy za bilet?

  • Gdy sami zrezygnujemy z biletu jeszcze przed podróżą – mamy prawo otrzymać zwrot pieniędzy za bilet jednorazowy. Otrzymamy jednak kwotę mniejszą, gdyż PKP potrąca sobie 15 proc. ceny biletu
  • Gdy nie wykorzystamy biletu (częściowo lub w całości) – mamy prawo w ciągu 30 dni od pierwszego dnia terminu ważności biletu starać się o zwrot pieniędzy. O zwrot możemy ubiegać się w kasach, które prowadzą sprzedaż danego rodzaju biletu. W tym przypadku PKP również potrąca 15 proc. wartości biletu.

Co ważne, jeśli nie jesteśmy w stanie wykorzystać biletu z winy PKP (np. odwołanie pociągu), kasa, przy zwrocie biletu, nie może potrącić 15 proc., tylko zwraca całość. W przypadku, gdy pociąg z jakichś powodów jednak nie pojedzie, a nie chcemy zwracać biletu, PKP ma obowiązek załatwić komunikację zastępczą, np. autobus.

Istotne jest także, że możemy starać się o zwrot pieniędzy za bilet w trakcie trasy, jeśli pociąg np. się zepsuje i będzie miał spore opóźnienie. Jak czytamy w ustawie: „W razie przerwy w ruchu lub utraty połączenia przewidzianego w rozkładzie jazdy, podróżnemu przysługuje zwrot należności za cały przerwany przejazd, a ponadto może on bezpłatnie powrócić do miejsca wyjazdu, chyba że przewoźnik nie mam możliwości zorganizowania takiego przewozu”.

Kiedy możemy starać się o zaświadczenie o spóźnieniu pociągu?

Jadąc pociągiem dalekobieżnym nietrudno o spóźnienie. Nieraz nawet 15 minut to nasze „być albo nie być”, a bywa i tak, że pociągi spóźniają się jeszcze więcej. W takim przypadku możemy zgłosić się do punktu informacji dla podróżnych, biura obsługi podróżnych lub dyżurnego ruchu. W tych miejscach otrzymamy pisemne zaświadczenie o spóźnieniu pociągu.

Planujemy podróż z przesiadką. Co zrobić, gdy pierwszy pociąg się spóźni i przez to nie zdążymy na drugi?

W tym przypadku nie możemy starać się o zwrot gotówki. Jedyne, co może zrobić podróżny, to pójść do konduktora i spytać się, którym następnym pociągiem można pojechać.

UWAGA: Od 15 czerwca 2009 nastąpila zmiana taryfy na przewóz osób, rzeczy i zwierząt „PKP Przewozy Regionalne”. Szczegółowe postanowienia oraz treśc ustawy można znaleźć na stronie PKP Przewozy Regionalne.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto