Veturilo w liczbach
W Warszawie możemy znaleźć aktualnie równo 390 stacji umożliwiających wypożyczenie w sumie 5,7 tys. rowerów. We flocie Veturilo znajdziemy 60 rowerków dziecięcych, 45 tandemów oraz 110 rowerów elektrycznych.
Z danych przedstawionych przez stołeczny ratusz wynika, że pojazdy Veturilo stanowią 7% całego ruchu rowerowego w Warszawie. W ósmym sezonie mieszkańcy stolicy i turyści wypożyczyli rowery dokładnie 5 953 802 razy - czytamy w raporcie urzędu miasta.
Kiedy najchętniej korzystamy z miejskiej wypożyczalni rowerów? Najwięcej użytkowników wypożycza jednoślady podczas pierwszych słonecznych dni roku. Na przestrzeni minionego sezonu rekordowymi miesiącami były kwiecień i czerwiec, kiedy liczba wypożyczeń przekroczyła 900 tys. Oznacza to, że codziennie odnotowywano odpowiednio 31,9 i 30,1 tys. wypożyczeń, a każdy rower wykonał 168 i 158 przejazdów miesięcznie.
Najaktywniejszy użytkownik Veturilo skorzystał z jednośladów aż 363 razy w ciągu całego sezonu.
Najpopularniejszy rower nosi numer 29005. Był wypożyczany aż 2012 razy w ciągu roku, czyli średnio ponad 7 razy dziennie - ujawniają urzędnicy.
Zdarza się, że rowery miejskie zwyczajnie nie nadają się do jazdy. Nikogo nie dziwi widok wykrzywionej kierownicy czy braku pedała. Ważne jest, aby użytkownicy informowali o takich sytuacjach operatora. To znacznie przyspiesza proces naprawy pojazdów. W sumie w 2019 roku cykliści dokonali 43 tys. zgłoszeń różnego rodzaju usterek.
VETURILO - NAJPOPULARNIEJSZE STACJE W WARSZAWIE
- Centrum Nauki Kopernik – 112 547 (49 205 wypożyczeń i 63 342 zwroty)
- CH Arkadia – 100 835 (49 897 wypożyczeń i 50 938 zwrotów)
- al. Niepodległości / Batorego – 98 177 (49 680 wypożyczeń i 48 488 zwrotów)
- plac Wileński – 91 301 (45 041 wypożyczeń i 46 260 zwrotów)
- rondo ONZ – 74 763 (38 944 wypożyczenia i 35 819 zwrotów)
- rondo Jazdy Polskiej – 72 513 (38 188 wypożyczeń i 34 323 zwroty)
Jeździmy za darmo lub symboliczną złotówkę
Warszawiacy nie chcą płacić za wypożyczanie miejskich rowerów. W 2019 roku aż 77% wszystkich wypożyczeń nie przekroczyło darmowego czasu 20 minut. Z kolei kolejne 18% wypożyczeń zamyka się w przedziale od 20 minut do 1 godziny, za co system pobiera opłatę w postaci symbolicznej złotówki. Średni czas wypożyczenia w tym roku wyniósł dokładnie 22 minuty i 59 sekund.
Takie statystyki sugerują, że Veturilo to pojazd skrojony pod studencką kieszeń. Potwierdzają to również najpopularniejsze trasy, jakie odnotowano w systemie wypożyczalni. W czołówce rankingu znajdziemy trasy z metra Pole Mokotowskie na ul. Banacha (kampus UW) i ks. Trojdena (Uniwersytet Medyczny), z Marymonckiej i metra Młociny do kampusów UKSW czy z metra Ursynów na SGGW.
Latem popularność zyskują również trasy wzdłuż Wisły, np. między Centrum Nauki Kopernik a Portem Czerniakowskim. Popularne są również dojazdy rowerem do najbliższej stacji metra czy węzła przesiadkowego - twierdzą przedstawiciele stołecznego ratusza.
Ostatni sezon w obecnej formie
System rowerów miejskich Veturilo na obecnych zasadach będzie działać do końca sezonu w 2020 r. Zanim przygotowane będą założenia i warunki do przetargu na Veturilo w latach 2021-25, odbędą się konsultacje społeczne z mieszkańcami Warszawy i osobami korzystającymi z miejskich rowerów o tym, jak ma wyglądać ten system w przyszłości.- Zależy nam na opiniach dotyczących przede wszystkim: modelu systemu, taryfy, sposób wypożyczania, rodzajów rowerów, model i wyposażenia roweru, wyposażenia stacji, aplikacji mobilna i terminalu. Na specjalnej mapie można także zaznaczyć propozycje lokalizacji stacji – wyjaśnia Zarząd Dróg Miejskich.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?